خبرگزاری کار ایران

الهام فخاری در پاسخ به ایلنا:

همسویی واگذاری خانه مینایی به دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر در سابقه تاریخی/پیوند میراث‌فرهنگی با سینما

کد خبر : ۶۱۶۸۶۰

عضو شورای شهر تهران گفت: صحبت‌هایی که درخصوص واگذاری خانه تاریخی مینایی به دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر شده هنوز مقدماتی‌ست. باید مدل همکاری تعریف شود و به تمام جنبه‌های آن توجه شود. طوری که هم مردم را به این جشنواره پیوند بزند و هم آنان را به سرمایه‌ی میراث تاریخی خانه مینایی نزدیک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه مینایی، یکی از بناهای تاریخی در دوره ناصرالدین شاه است که جزو املاک منیریه، همسر کامران میرزا نایب السلطنه و پسر سوم ناصرالدین شاه بوده است.

این خانه که بالاتر از میدان منیریه تهران قرار دارد با مساحت 480 مترمربع در ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۱۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هرچند در سال 91، خانه مینایی پروسه خروج از ثبت را می‌گذراند اما در نهایت مالکان آن از خارج کردن اثر و فروختن آن به یاد پدرشان منصرف شدند.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در سرنوشت این خانه تاریخی، خانواده مینایی در سال 1395 با دریافت ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون تومان آن را به تملک سازمان زیباسازی شهر تهران درآوردند.

اخیراً الهام فخاری (عضو شورای شهر تهران) در توئیتر خود نوشته است: «با توجه به دستاوردهای ارزشمند جشنواره جهانی فیلم فجر در ایجاد زمینه برای گسترش تبادل فرهنگی اجتماعی با دنیا، صحبتی در رابطه با تبدیل خانه مینایی به عنوان دفتر دائمی جشنواره جهانی فیلم فجر داشتیم.»

همسویی واگذاری خانه مینایی به دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر در سابقه تاریخی/پیوند میراث‌فرهنگی با سینما

در همین رابطه، فخاری به ایلنا گفت: به واسطه‌ی دعوتی که ششمین دوره‌ی جشنواره جهانی فیلم فجر، از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر به عمل آورد، در این دوره از جشنواره حضور پیدا کردیم و در این خصوص صحبت‌های اولیه انجام شد. پیشنهاد شد از آن مکان بازدید کنیم و اگر شرایط مهیا بود، دفتر دائمی جشنواره در آن‌جا مستقر شود.

وی در توضیحِ رابطه‌ی این خانه تاریخی با جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر گفت: باتوجه به سابقه صنعت سینما در کشور ما و اینکه از معدود مواردی است که تقریباً از همان سال‌هایی که در غرب رونق گرفته بود، در کشور ما نیز با یک فاصله سه چهار ساله در دوره قاجاریه فعال شده؛ فکر کردیم بهتر است دبیرخانه‌ی این جشنواره به عنوان یک سرمایه ملی که از یک سابقه‌ی تاریخی برخودار بوده و در عرصه جهانی نیز خوش درخشیده و شناخته شده، با تاریخ در پیوند باشد؛ چراکه جشنواره جهانی فیلم فجر در ارتباط با حوزه سینماست و سینما هم در ایران از دوره قاجاریه فعال شده این انتخاب می‌تواند با زمینه تاریخی و میراثی آن پیوند بخورد و یک اثر ارزشمند تاریخی در خدمت جشنواره‌ای قرار بگیرد که یک سرمایه ملی به حساب می‌آید.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران بیان داشت: برخودار بودنِ دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی جهانی از یک محل دائمی، حداقل انتظاری است که شهروندان تهرانی می‌توانند داشته باشند. باتوجه به اینکه چنین دفتری تا به حال وجود نداشته و با وجود دستاوردهایی که این جشنواره برای کشور و برای تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران داشته، اقتضا می‌کند که دبیرخانه‌ی آن حداقل از یک دفتر دائمی برخوردار باشد.

وی در پاسخ به چگونگیِ واگذاریِ بنایی که تحتِ مالکیت زیباسازی شهر تهران است، به محل دائمی دبیرخانه‌ی جشنواره جهانی فجر که از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد محسوب می‌شود؛ گفت: برای همکاری ارشاد و زیباسازی باید یک مدل کاری تعریف شود. به تازگی این موضوع مطرح شده و هنوز در حال بررسی است. این پیشنهادی بود که مطرح شد و امیدواریم به نتیجه برسد.

فخاری در واکنش به این نگرانی که بسیاری از خانه‌های تاریخی در تهران، بعد از واگذاری به یک نهاد، درهایش به روی مردم بسته شده و شاید چنین آینده‌ای در انتظار خانه‌ی تاریخی مینایی نیز باشد، اظهار داشت: این خانه تحت تملک نهاد خاصی درنمی‌آید؛ بلکه دبیرخانه یک جشنواره جهانی می‌شود. جشنواره جهانی فیلم فجر سرمایه‌ای ارزنده برای مردم ایران و به‌ویژه فرصتی بی‌مانند برای مردم تهران است. همین اتفاق باعث خواهد شد در این خانه بیش از پیش به روی مردم باز باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از انتقال دبیرخانه جشنواره جهانی فیلم فجر به این خانه، قابلیت بازدید برای عموم مردم وجود خواهد داشت یا خیر؛ گفت: صحبت‌هایی که تا به اینجا شده هنوز مقدماتی و اولیه بوده و باید مدل همکاری تعریف شود و به تمام جنبه‌های آن توجه کنیم؛ به طوری که هم مردم را بیش از همیشه به جشنواره جهانی فیلم فجر پیوند بزند و هم آنان را به سرمایه‌ی میراث تاریخی این خانه نزدیک کند. همچنین نباید از این نکته غافل شویم که استقرار دبیرخانه دایمی جشنواره جهانی فیلم فجر در این خانه می‌تواند سینماگران جهان را نسبت به پیشینه‌ی سینمای تاریخی ما آگاه کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز