خبرگزاری کار ایران

در مراسم بزرگداشت پری صابری مطرح شد؛

باران کوثری به نمایندگی نسل جوان از صابری تقدیر کرد/بعداز یک سال و نیم مجوز نمایش «کوروش» را گرفتیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۴۶۰۰

روز گذشته بزرگداشت پری صابری در تالار وحدت با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این بزرگداشت، جهانگیر کوثری ابتدا به مهمانان و مخاطبان نمایش خوش‌آمدگویی کرد و گفت: ما امروز قصد داریم از استاد خودمان که شصت سال است در تئاتر ایران می‌درخشد قدردانی بکنیم، پری صابری ۱۰ سال صرف نوشتن نمایشنامه کوروش کرد و ما موفق شدیم بعد از یک سال و نیم مجوز این نمایش را بگیریم و امروز در خدمت شما باشیم. پری صابری بنیانگذار گروه تئاتر پازارگاد و و تالار مولوی است. نشان لژیون دونور دارند و تئاتر ما به ایشان مدیون است.

سپس ژاله آموزگار، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی روی سن آمد و گفت: من خوشحالم در دورانی زندگی می‌کنم که با پری صابری هم عصر هستم، آدم‌های زیادی به دنیا می‌آیند و می‌روند، اما آدم‌هایی هستند که همیشه باقی می‌مانند؛ مثل پری صابری.

وی با اشاره به اینکه چهارمین بار است که در رابطه با پری صابری سخنرانی می‌کند، گفت: او کسی است که رنگ را روی صحنه آورد، موسیقی را با کارش همگام کرد. در تئاترهای بعد از انقلاب کمتر کسی بود که رنگ، موسیقی و حرکت را در اثرش بیاورد، ولی پری صابری برای اولین بار بعد از انقلاب این کار را به شکل تاثیرگذاری انجام داد. او از هر موقعیتی استفاده کرده، و با آنکه شرایط این را داشت که خارج از ایران زندگی کند، در اینجا ماند و صدتا جوان را زیر بال خودش پرورش داد.

آموزگار ادامه داد: من شانس این را داشتم که متن نمایش کوروش را پیش از اجرا بخوانم و حظ ببرم، شاید کسانی باشند که این کوروش را نپذیرند، ولی فراموش نکنیم که هنرمند حق دارد از دید خودش به مسائل نگاه کند، در این تئاتر قرار نبود که تاریخ نوشته شود. دید خودشان از کوروش را روی صحنه آوردند.

سخنران بعدی این مراسم؛ حسین پاکدل بود. پاکدل با اشاره به هم‌نشینی با پری صابری طی سال‌های سال، گفت: در پاریس در مقر یونسکو بنا بود که دو اثر از پری صابری روی صحنه برود و من سرپرست گروه بودم. دکورهای عظیمی ساخته شده بود و قرار بود که در سالن قرار بگیرد، لحظه‌ای که بنا شد این اتفاق بیافتد، متوجه شدیم که ابعاد دکور با سالن هم‌خوانی ندارد و ما نتوانستیم هیچ‌کدام از قطعات دکور را در سالن ببریم. خانم صابری گفتند اعجاز تئاتر در خودش است. به‌اتفاق رفتیم در زیر زمین یونسکو و او از قطعات کوچک یک قصر بزرگ را روی صحنه پدید آورد.

پاکدل ادامه داد: از نظر من پری صابری خودش اعجاز تئاتر است. همینکه با این شرایط سنی و با این روحیه هنوز فعال است، اینکه جهانگیر کوثری سختگیر را مجبور می‌کند که پیگیر اجرا باشد و تهیه‌کننده اثر، خودش یک اعجاز است.

این بازیگر سینما و تئاتر در پایان گفت: اگر نبودند کسانی مثل پری صابری، علی رفیعی، حمید سمندریان، رکن‌الدین خسروی، خسرو خورشیدی و کسانی از این دست، با پیگیری‌های زیادشان، با سماجت‌های فراوان‌شان و ریختن سلیقه در تئاتر، بخشیدن رنگ، حرکت کاری کردند که بتوانیم امروز تئاتر ببینیم. کسانی که زیبایی را منتشر کردند؛ به قول داستایوفسکی عاقبت زیبایی شهر را نجات خواهد داد.

در پایان این مراسم باران کوثری به نمایندگی از نسل جوان روی صحنه رفت تا از پری صابری تقدیر کند.

باران کوثری به نمایندگی نسل جوان از صابری تقدیر کرد/بعداز یک سال و نیم مجوز نمایش «کوروش» را گرفتیم

پری صابری در سخنانی کوتاه گفت: ما سعی کردیم برای شما راهی باز کنیم تا بدون زیبایی نتوانید زندگی کنید، و بیشترین زیبایی که به من بخشیده شد زیبایی مردم ایران بود. وقتی برگشتم به ایران؛ دیدم که محمدعلی کشاورز، دوست عزیزم در یک حوض مشغول تمرین است و جایی برای تمرین ندارد، از همین سختی‌ها تئاتر شروع شد و به این جا رسید که ما کم از جاهای دیگر جهان نداریم و مطمئنم که در آینده درخشنده‌تر می‌شود؛ چرا که در آن با عشق کار می‌شود و عشق قوی ترین نیرو است.

در این مراسم، رخشان بنی اعتماد، خسرو خورشیدی، جهانگیر کوثری، حسین پاکدل، باران کوثری، امیر اثباتی، ژاله آموزگار، هانا کامکار، محمدعلی ابطحی، کمند امیر سلیمانی، عزت الله مهرآوران، ادنا زینالیان، بهنام شرفی، کتانه افشار و... حضور داشتند.

نمایش «کوروش» از پانزدهم فروردین در تالار وحدت آغاز شده است.

تهیه این تئاتر بر عهده جهانگیر کوثری است که دومین همکاری کوثری و پری صابری پس از اجرای «مرغ باران» است.

آرش آصفی، محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی، سروش کریمی‌نژاد، کامبیز امینی، شهرام نجاتی، امیرحسین مژده، تهمینه شهمیر نوری، مهرداد آبجار، مجید فاطمی، حمیدرضا خلیلی، بهادر فاضل، شقایق پورعلی بازیگران «کوروش» هستند.

باران کوثری به نمایندگی نسل جوان از صابری تقدیر کرد/بعداز یک سال و نیم مجوز نمایش «کوروش» را گرفتیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز