خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا نوربخش:

خط قرمزهای بی‌ربط و غیرقانونی در حال گسترش است

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۸۰۶

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: واقعا نمی‌شود در یک جغرافیای واحد هر استانی بیاید و مانند یک جمهوری فدرالی قوانین خود را وضع کند. حکومت ایران که فدرالی نیست که در هر استانی قانون خاصی برای موسیقی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) در نشست خبری صبح امروز خود با اهالی رسانه به تشریح برنامه‌های این نهاد صنفی در سال پیش رو پرداخت.

نوربخش در ابتدای این نشست گفت: پیگیری حقوق مولف و مصنف از مهمترین موضوعات و معضلات موسیقی کشورمان است که قصد داریم به‌طور جدی به آن بپردازیم. رویکردی که ما به‌‌صورت جدی پیگیر آن هستیم موضوع جدی کپی رایت است که به شدت دنبال آن هستیم. به هر صورت اقتصاد ویران موسیقی به ویژه موسیقی سنتی ایرانی دچار مشکلات فراوانی است که باید برای آن چاره‌جویی کنیم.

نوربخش در ادامه افزود: ما طی سال‌های اخیر در بخش فضای مجازی به شدت دچار مشکل هستیم به طوری که تعداد زیادی از آثار موسیقایی به راحتی برای مخاطبان عرضه می‌شود و این موضوع، هنرمندان‌ این عرصه را دچار مشکل کرده است. من از همه شما عزیزان رسانه می‌خواهم که در پیگیری این موضوع کنار ما باشید تا بتوانیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم تا کارهای مفیدی در این زمینه انجام پذیرد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران همچنین عنوان کرد: موضوع دیگری که نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم بحث معرفی استعدادهای موسیقی ایرانی است که امیدوارم این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد. این بحث یکی از مهمترین مسائل ما در خانه موسیقی است که باید در جریان موثر و همواری قرار بگیرد. ما هم‌اکنون در این فضا مشکل اصلی داریم و متاسفانه فضایی وجود ندارد که هنرمندان مستعد عرصه موسیقی به شکل شایسته‌تری در فعالیت‌های موسیقایی معرفی شوند. در کنار این موضوع بحث مطالبات به حق هنرمندان موسیقی نیز معضل دیگری است که نیازمند کمک جدی رسانه‌های در این عرصه هستیم. متاسفانه خط قرمزهای بی‌ربط و غیرقانونی به شکلی در حال گسترش است که نباید تبدیل به یک موضوع نهادینه شود.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: به‌طور کلی انتظار ما از اهالی رسانه این است که به عنوان مشاوران امین و آگاه در کنار ما باشید و هرجا نیاز است که خانه موسیقی وارد عمل شود، حتما به ما تذکرات لازم را بدهید. به هر حال شما اهالی رسانه چشم و گوش جامعه هنرمندان و مخاطب هستید که باید به رصد کردن موضوعات مربوط به موسیقی بپردازید. واقعا خیلی از نکات و مسائلی که گفته می‌شود نشات گرفته از یک سوءتفاهم است که باید مرتفع شود. ما انتظار داریم این مشکلات و سوأتفاهمات را حل کنیم و در کنار هم بتوانیم حقوق واقعی هنرمندان را استیفا کنیم. آیا کفگیر هنرمندان فعال این عرصه به ته دیگ خورده است که دیگر شاهد آثار ارزشمند دهه‌های قبل نیستیم؟ باور کنید مشکل موسیقی ما امروز همین موضوعات است بنابراین نباید خودمان را درگیر اختلافات کنیم. ما موظفیم که در کنار هم حضور داشته باشیم تا راهی را که انتخاب کردیم به خوبی ادامه پیدا کند.

نوربخش در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت سند موسیقی کشور که قرار بود در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شود، گفت: این موضوع را باید از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال کنید. چون بخش تدوین این سند که کار ما بود مدت‌هاست به اتمام رسیده و در حال حاضر ماجرا به گونه‌ای است که پرونده باید در صحن شورا مطرح شود که بهتر است این مساله را از دبیرخانه شورا پیگیری کنید. ما هم قطعا پیگیری موضوع را انجام خواهیم داد.

وی همچنین با انتقاد از شرایط دشوار اجرای بانوان نوازنده در اجراهای زنده به ویژه در شهرستان‌ها افزود: نوازندگی شغل این هنرمندان است. آخر چطور می‌شود به یک نوازنده گفت که شما ساز را یاد بگیر اما حق نداری روی صحنه اجرا داشته باشی. واقعا این نمی‌شود که در یک جغرافیای واحد هر استانی بیاید و مانند یک جمهوری فدرالی قوانین خود را وضع کند. حکومت ایران که فدرالی نیست در هر استانی قانون خاصی برای موسیقی داشته باشند. به اعتقاد من؛ باید یک قانون واحد در تمام کشور حاکم باشد که اجازه عبور از خط قرمزها را ندهد. این گونه برخوردها اصلا قانونی نیست و ما تصمیم داریم در کنار پیگیری سند به این موضوعات نیز بپردازیم.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: ما تک تک مواردی که در حوزه موسیقی اتفاق می‌افتد را پیگیری می‌کنیم ولی برخی از موارد هست که تکرار پیگیری‌ها و انعکاس رسانه‌ای آنها قطعا نه تنها کار را بهتر نمی‌کند بلکه ماجرا بدتر می‌شود. شما مطمئن باشید بنده شخصا پیگیر موضوعات و اتفاقات حوزه رسانه هستم که امیدوارم بتوانیم در این موضوع به نتایج مثبی برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز