خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مسئول زباله‌های اطراف تخت‌ جمشید نیستیم/قول مونسان برای بازگشتِ درآمدهای حاصل از فروش بلیت به مجموعه

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۷۸۶

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تخت جمشید 16 درصد، پاسارگاد حدود 46 درصد و نقش رستم 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تعداد بازدیدکننده‌ داشته است که در حال حاضر درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها همه به خزانه دولت واریز می‌شود.

مسعود رضایی منفرد (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، آسیب‌ها و خساراتی که در ایام عید به این سایت تاریخی وارد آمده را حداقل دانست و گفت: به‌طور خاص آسیب یا خسارتی به ما گزارش نشد. اما به هر حال وقتی بیش از 600 هزار آدم وارد یک مجموعه می‌شوند، نمی‌توان مطلق اعلام کرد که هیچ تخریبی صورت نگرفته؛ گرچه مورد خاصی هم به ما تا به حال گزارش نشده است. امسال از معدود سال‌هایی بود که تقریباً هیچ آسیب یا تخریبی نداشتیم.

او درخصوص دلیلِ کاهش آسیب‌ها متذکر شد: از وقتی که برای مجموعه مسیر بازدید تعریف کردیم، مردم موظف هستند که در همان مسیر از مجموعه بازدید کنند. دوم اینکه، برخی از کاخ‌ها (مثل کاخ تچر یا هدیش) را تعطیل کردیم تا دسترسی مردم کمتر باشد و بتوانند کاخ را از دور مشاهده کنند. از همه‌ی این‌ها مهم‌تر حدود 120 راهنمای افتخاری در ایام عید امسال داشتیم که بازدیدکنندگان را هدایت می‌کردند. همین‌طور تعداد مراقبان را افزایش دادیم و سیستم دیجیتال و الکترونیک‌ مجموعه نیز ارتقا پیدا کرد. از طرف دیگر همیار‌های میراث فرهنگی؛ بچه‌های زیر 15 سال را قبل از ورود به مجموعه توجیه می‌کردند. این‌ها همه باعث شد خسارت‌ها به حداقل برسد.

مدیر پایگاه تخت جمشید جزئیاتی را دررابطه با میزان بازیدکنندگان از مجموعه در ایام عید ارائه داد و گفت: جمع کل تعداد بازدیدکننده از مجموعه‌های هخامنشی (شامل تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، نقش رجب، پاسارگاد و موزه‌ی تخت جمشید) در ایام عید، 710 هزار و 700 نفر بود. تخت جمشید حدود 405 هزار بازدیدکننده، نقش رستم حدود 50 هزار، پاسارگاد حدود 205 هزار، موزه تخت جمشید حدود 46 هزار و نقش رجب هم حدود 2500 نفر بازدیدکننده داشته است. بلیت ورودی برای گردشگر داخلی 3 هزار تومان و برای گردشگر خارجی 20 هزار تومان است.

او ادامه داد: همچنین تقریباً 7200 نفر گردشگر خارجی داشتیم. البته ناگفته نماند که ایام عید در مبحث گردشگر خارجی لو-سیزن (فصل کم بازدید) محسوب می‌شود. های-سیزنِ  (فصل پربازدید) گردشگران خارجی تخت جمشید بعد از عید شروع می‌شود و تا اوایل تیرماه ادامه دارد. همین‌طور دوباره از اوایل شهریورماه آغاز شده، و تا اواخر آبان‌ماه ادامه دارد. میزان گردشگران خارجی امسال، 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رضایی منفرد، با اشاره به افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها افزود: تخت جمشید 16 درصد، پاسارگاد حدود 46 درصد و نقش رستم 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تعداد بازدیدکننده‌ داشته است. میانگین افزایش تعداد بازدیدکننده در کلِ مجموعه‌ی هخامنشی تقریباً حدود 23 درصد بوده است.

وی هم‌چنین گفت: نکته دیگر اینکه این‌ها آمار فروش بلیت است. یعنی وقتی ما اعلام می‌کنیم که تخت جمشید حدود 405 هزار نفر بازدیدکننده داشته، این آمار بلیت‌فروشی است؛ درحالی‌که در اصل بیش از 600 هزار نفر از تخت جمشید بازدید کرده‌اند؛ به این خاطر که بسیاری از این بازدیدکننده‌ها رایگان وارد مجموعه شدند. خدماتی که ما در ایام عید عید ارائه دادیم به بیش از یک میلیون نفر می‌رسد ولی آمار فروش بلیت ما همان 710 هزار نفر است. درآمد ما در ایام نوروز به‌طور کل 24 درصد افزایش داشته و کل میزان بازدیدکنندگان نیز 23 درصد ارتقا یافته است.

وی درباره‌ی قول مساعدی که علی اصغر مونسان مبنی بر بازگشتِ صددرصدِ درآمدهای حاصل از فروش بلیت به خودِ مجموعه داده، اظهار داشت: در حال حاضر، درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها همه به خزانه دولت واریز می‌شود. با توجه به دیداری که دکتر مونسان (رئیس سازمان) از مجموعه داشتند با تأکید به برنامه ششم توسعه متذکر شدند که صددرصد درآمد‌ها باید به مجموعه برگردد. در واقع یکی از قول‌هایی که ایشان به ما دادند همین بود که این اتفاق هرچه سریع‌تر بیفتد.

مدیر این پایگاه، در واکنش به عکس‌‌هایی که زباله‌های پخش شده را در نزدیکی سایتِ تخت‌ جمشید نشان می‌دادند، گفت: ما بیش از 200 در تخت جمشید داشتیم که به‌طور کامل مجموعه را نظافت می‌کردند، ولی بیرون از محدوده‌ی تخت جمشید ممکن است زباله‌هایی وجود داشته باشد. ما هم از طریق «اِن‌جی‌اُ»ها اقدام با پاک‌سازی می‌کنیم ولی باتوجه به جمعیتی که هست ما تنها می‌توانیم همین محور اصلی -با مساحت صد تا دویست هکتاری- را تمیز نگه داریم. عکس‌هایی که برای مثال در «دیده‌بان میراث فرهنگی» منتشر شد بیرون از محوطه اصلی را نشان می‌داد. در واقع اعتبارات ما جوابگوی بیش از این نیست.

مسئول زباله‌های اطراف تخت‌ جمشید نیستیم/قول مونسان برای بازگشتِ درآمدهای حاصل از فروش بلیت به مجموعه

وی در پاسخ به گله‌مندیِ مردم از پارکینگ‌های مجموعه نیز گفت: اگر چه ما فضا برای پارکینگ‌ کم نداشتیم، ولی باتوجه به شدت بازدیدکننده‌ای که روزانه تا 10 هزار نفر می‌رسید، اگر قبض نوشتن برای هر ماشین نیم‌ دقیقه هم طول بکشد، ترافیکی را در مسیر ایجاد می‌کند. با این همه، برای رفعِ چنین مشکلاتی تصمیم بر این شد که به زودی پارکنیگ مجموعه را کارتی کنیم تا هر چه سریعتر مردم وارد پارکینگ شوند و مشکلات قبض‌نویسی و ترافیک ناشی از آن، کاهش پیدا کند.

باتوجه به انتشار عکس‌هایی از تخت جمشید در ایام عید، که نشان می‌داد خودروی وانت وارد مجموعه شده، وی پاسخ داد و گفت: وانت یک ماشین کارگاهی است. ما برای آماده‌سازی و انجام بعضی کارها، چاره‌ای جز این نداریم. ولی هیچ وقت به هیچ ماشین سواری‌ای اجازه‌ی ورود به محوطه را نداده‌ایم. اما گاهاً ناچاریم ماشین کارگاهی را وارد مجموعه کنیم. مثلاً فرض کنید می‌خواهیم تیرآهن جابه‌جا کنیم یا وسایل سنگینی را حمل و نقل کنیم. ورود ماشین کارگاهی جزو ضوابط ماست و هیچ اشکالی هم ندارد و تا یک محدوده خاصی می‌تواند وارد شود.

مسئول زباله‌های اطراف تخت‌ جمشید نیستیم/قول مونسان برای بازگشتِ درآمدهای حاصل از فروش بلیت به مجموعه

باتوجه به اینکه لحظه‌ی سال تحویل، راه‌های ورود به مجموعه‌ی تخت جمشید مسدود شده بود، رضایی منفرد به دلایل مسدود شدن این راه اشاره کرده و گفت: امسال لحظه‌ی سال تحویل مراسم داشتیم که به‌صورت زنده پخش می‌شد. اما مراسم اصلی برگزار نشد آنهم به این خاطر بود که سال نو با ایام شهادت مصادف شده بود. به همین خاطر نتوانستیم یک برنامه منسجم و دقیق داشته باشیم.

مدیر پایگاه تخت جمشید با اشاره به این مطلب که در سال 96، 30 پروژه در تخت جمشید اجرا شد، به برنامه‌ی سال 97 پرداخت و گفت: آنچه قرار است در سال 97 انجام شود عبارت است از تکمیل محور ورودی؛ انجامِ سه کاوش باستان‌شناسی (کاوش تل آجری، ادامه کاوش کانال‌ها، ادامه کاوش صفه‌ی تخت جمشید و همین‌طور پیگردی و کاوش باستان‌شناسی برزن جنوبی)؛ فاز دومِ مسیر میدان ملل تا تخت جمشید که سال گذشته فاز اولش انجام شد؛ برنامه پایش؛ گرامتری و اسکن لیزر کانال‌های تخت جمشید؛ حفاظت و مرمتِ نقش رستم و  آرامگاه خشایار؛ مطالعه دیوار شمالی صفه‌؛ مطالعه و تبیین آبی تخت جمشید؛ برنامه‌ی مطالعات باستان‌شناسی شهر استخر؛ تعیین میزان و دامنه فرونشست زمین در منطقه تخت جمشید و پاسارگاد به روش تداخل سنجی؛ تهیه بانک اطلاعاتی و تدوین راهبردی؛ برگزاریِ دو کنفرانس بین‌المللی و... .

وی درباره‌ی جزئیات میزان اعتبارات نیز در پایان متذکر شد: اعتبارات سال 97 هنوز مشخص نشده است. اعتبارات سال 96 تقریباً 18 میلیارد و 500 میلیون تومان بود که حدود 11 میلیارد از آن تا به اینجا به تازگی تخصیص پیدا کرده است. بعد از 31 تیرماه که پایان سال مالی است، اعتبارات سال 97 نیز مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز