خبرگزاری کار ایران

برنامه جدید خسرو معتضد آغاز شد/پیشینه ترک‌ها، کردها، لرها و فارس‌ها در ایران کجاست؟

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۲۱۱

خسرو معتضد که پس از غیبت دو سال و نیمه در تلویزیون حالا با یک برنامه اینترنتی بازگشته، در نخستین قسمت از این برنامه به سوالاتی درباره اولین پادشاه ایران، نژاد آریایی و پیشینه ترک‌ها، کردها، لرها و فارس‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، خسرو معتضد در ابتدای برنامه «تاریخ تماشایی» سایت اشتراک گذاری ویدئو تماشا، گفت: می‌خواهم با شما از تاریخ صحبت کنم، من به اغلب منابع جدیدی که در دنیا درباره تاریخ ایران منتشر می‌شود، دسترسی دارم، نژاد ایرانی نیز بسیار مورد توجه تاریخ پژوهان بوده که از جمله آنها پروفسور بورکهارت هنوز دارد در این باره تحقیق و صحبت می‌کند.
 
سخن از نژاد و مسائل اقوام ایرانی در «تاریخ تماشایی»
 
وی افزود: این روزها تاریخ خیلی مورد توجه مردم است و پرسش‌های زیادی درباره آن می‌پرسند. در سلسله برنامه «تاریخ تماشایی» همراه شما هستیم تا درباره نژاد و مسائل مربوط به اقوام ایرانی حرف بزنیم و به سوالاتی نظیر «ایران چگونه ایران شد؟» پاسخ بدهیم.
 
چرا ایرانی‌ها به فکر تشکیل دولت و انتخاب پادشاه افتادند
 
این مورخ درباره اولین پادشاه ایران توضیح داد: «دیاکو» یک کدخدا بود و در زمان او که جامعه قبیله‌ای که در ایران بود ناچار شد دولت تشکیل بدهد؛ چرا که ما همسایگان بسیار سلحشور و زورگویی داشتیم. از جمله دولت امپراتوری آشور که مرتب به ایران حمله می‌کرد. آنها اقوام ایرانی را به اسارت می‌بردند تا در پیشگاه ایشتار خدای خودشان به ضرب پتک بکشند و می‌گفتند ایشتار از خونریزی خوشش می‌آید!
 
نگاه استعمارجویانه به ایران از چه زمانی شروع شد؟
 
معتضد از پروفسور دیاکونوف خاورشناس به عنوان دیگر چهره‌ای نام برد که هنوز درباره نژاد ایرانی تحقیق می‌کند و کتاب‌های جالبی در این باره در اروپا چاپ می‌شود و ادامه داد: مادها مردمی کشاورز، دام پرور و صلح جو بودند که در روستاهای بدون دیوار در چادر زندگی می‌کردند. آنها آدم‌های فروتنی بودند و آشوری‌ها که دو هزار سال حکومت می‌کردند، به ما به چشم یک جامعه روستایی نگاه می‌کردند که باید مستعمره شویم.
 
وی تاکید کرد: آن زمان مردم خسته شدند و دیدند به دولت و نیروهای نظامی نیاز دارند. دیاکو هم که یک دهدار بود، گفت من خسته شدم و نمی‌خواهم در مسائل داوری شما شرکت کنم. اما مردم گفتند نه ما می‌خواهیم تو را به عنوان فرمانده کل انتخاب کنیم. چون نظم بهم ریخته و بساط بزهکاری فراهم شده بود.
 
مقر اولین پادشاهی در هگمتانه
 
این تاریخ نگار یادآور شد: اقوام زیادی در اطراف ما بودند که به سرزمین پهناور ما که زمین خوبی برای کشاورزی و مراتع عالی برای اسب سواری داشت حمله می‌کردند. این شد که سرانجام برای دیاکو کاخی در هگمتانه یا همان همدان درست کردند، برایش تشکیلات در نظر گرفتند و دولتی به نام دولت ماد ایجاد شد که یکی از دول آریایی است.
 
آریایی‌ها با آمدن به ایران نام اینجا را ایر گذاشتند
 
معتضد در این باره که چرا می‌گویند ایرانی‌ها آریایی هستند، توضیح داد: آریا نژادی هستند که 12 مبدا برای آنها حساب شده است. بعضی از دانشمندان اروپایی می‌گویند اینها از اسکاندیناوی آمده‌اند، بعضی می‌گویند از سیبری و چین آمده‌اند و هنوز معلوم نشده دقیقا از کجا بوده‌اند. آنها با آمدن به ایران، اسم این سرزمین را ایر گذاشته اند که به مرور به ایران تبدیل شده است.
 
اصرار نژادشناسان آلمانی به هم نژاد بودن آریایی‌ها و آلمان‌ها
 
وی اضافه کرد: گویا آنها بیشتر از شمال اروپا آمده‌اند؛ چون در جنگ جهانی دوم مقامات نژاد شناس آلمان از جمله روزنبرگ و دیگران اصرار داشتند که آریایی‌ها و آلمان‌ها از یک نژاد هستند. حتی در نشریات کشور هفته نامه‌ای به نام «ایران باستان» بود که مقالات آن تئوریسین‌های نازی را می‌نوشت. کلمه آریا به معنای درستکار و باوفا است.
 
اتحاد مادها و آشوری‌ها با ازدواج شاهزاده خانم مادی
 
این مورخ سلسله ماد را متعلق به 700 سال پیش از میلاد مسیح دانست و گفت: این دولت توانست مقابل آشوری‌ها بایستد و یک شاهزاده خانم مادی به عقد یک پادشاه آشوری درآمد. آن کشتارها کنار گذاشته شد و این دو سعی کردند متحد شوند. 6 قبیله مادی هم داخل ارتش آشوری شدند.
 
پیشینه لرها، ترک‌ها، فارس‌ها و کردها در ایران
 
معتضد درباره اقوام مختلف ایرانی تصریح کرد: لرها، ترک‌ها، فارس‌ها و کردها در این مملکت بوده‌اند. لرستان یکی از مناطق تمدن ایران قدیم است و ابزار زیادی که برای شکار استفاده می‌کردند به دست آمده است. ما در آن زمان 37 تا 40 دولت شهر داشتیم. کردها یا کادوس‌ها در زمان هخامنشیان جلوی لشکریانی را که می‌خواستند از ایران برگردند و بروند گرفته‌اند. ترک‌ها هم در طول تاریخ بعد از اسلام به ملت ایران اضافه شدند.
زحمات مغول‌ها برای کشور
 
وی یادآور شد: نژاد آریایی و کسانی که به ایران آمدند مغول نبودند بلکه از زمان غزنویان عده‌ای از فلات مرکزی آمدند و ایرانیزه شدند. درباره فارس ها هم، پارسیان همیشه در ایران بوده‌اند. ما عرب هم داشته‌ایم که ایرانیزه شده است. حتی مغول‌ها هم بعد از 100 سال به صورت ملت ایران درآمدند و جالب است برایتان بگویم خیلی هم برای کشور زحمت کشیدند، از جمله در تجارت، کشاورزی، مینیاتور، خوشنویسی و کارهای فرهنگی و هنری که آنها را از چین گرفته بودند. فرا آریایی‌ها هم کسانی بودند که قبل از ورود آریایی‌ها در ایران بوده‌اند و همه اینها در کنار هم ملت ایران را تشکیل می‌دهند.
 
مقوله شهر سوخته بسیار عجیب است
 
این مورخ با بیان اینکه ما بنا داریم درباره همه قسمت‌های جالب اما مبهم تاریخ ایران که پاسخ‌های قانع کننده‌ای درباره ابهاماتشان نبوده، صحبت کنیم، اذعان کرد: برخی می‌پرسند پادشاهان پیشدادی و کیانی بوده‌اند یا خیر؟ من نمی‌توانم به این سوال جواب بدهم، چون همه اینها در شرق ایران بوده‌اند اما تاریخ مملکت ما در غرب ایران است. ایتالیایی‌ها و ایرانی‌ها دارند روی شهر سوخته کار می‌کنند که چیز عجیبی است.
معتضد افزود: هیچ بعید نیست روزی معلوم شود این سلسله‌ها واقعا بوده‌اند و قصه نیستند. آنها یک واقعیت تاریخی هستند. مثلا ما سیستان را قبل از اسلام نداریم و همه تاریخ آن مربوط به بعد از اسلام است. اما سیستان مرکز اینها بوده، رستم از سیستان است و شهر بلخ در تاریخ ما در دوران قبل از اسلام بوده است.
 
نمی‌شود گفت جمشیدی که در قصه‌ها، افسانه‌ها و شاهنامه وجود دارد، غیرواقعی است
 
وی با تاکید بر اینکه باید باز هم منتظر اکتشافات بود، اظهار کرد: هنوز که هنوز است دارند وسط قاهره هرم کشف می‌کنند بنابراین درباره ایران هم مثلا نمی‌شود با قاطعیت گفت مثلا جمشیدی که در قصه‌ها، افسانه‌ها و شاهنامه هست، وجود نداشته است. ما حتی نوروز جمشیدی را داریم و نمی‌شود گفت اینها نبوده‌اند.
 
تمام دنیا روی تاریخ ایران کار می‌کنند
 
مجری کارشناس «تاریخ تماشایی» در پایان گفت: آخر این شهر سوخته با این همه عظمت چیست؟ ما فکر می‌کردیم قیطریه برای زمان قاجار است، اما باستان شناسان بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند آنجا یک سابقه قدیم 400، 500 ساله دارد. امیدوارم باز هم با شما حرف بزنیم، شما هم سوالاتتان را مطرح کنید. ما باید تاریخ کشور خودمان را بشناسیم و تمام دنیا دارند روی تاریخ ما کار می‌کنند.
 
«تاریخ تماشایی» به جز قسمت اول آن که استثنائا چهارشنبه پخش شد، در نوروز ۹۷ در روزهای فرد روی سایت اشتراک‌گذاری ویدئو تماشا قرار می‌گیرد و کامنت‌های مردم در سایت است که محتوای برنامه‌های بعدی را مشخص می‌کند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز