خبرگزاری کار ایران

اشرف بروجردی:

امیدواریم به‌زودی ایران منادی رعایت حقوق زنان در عرصه بین‌المللی شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۶۵۴

تالار تخصصی مطالعات زنان با حضور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی در نشست راه‌اندازی تالار تخصصی مطالعات زنان گفت: تاکید من بر این است که وقتی بحث زنان را مطرح می‌کنیم باید به زنان هم به‌عنوان عضوی از این اجتماع که حضور آنان موجب رشد و بالندگی جامعه می‌شود توجه شود.

او افزود: مسئله این است که شرایط اجتماعی و فرهنگی ایجاب می‌کند که ما نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم.

بروجردی ادامه داد: بخشی از این نگاه ویژه را معلول گذر تاریخ می‌دانم و بخشی از آن نیز به خود زنان بازمی‌گردد. چراکه زنان به‌دلایل روحیه تسامحی که دارند در مواجهه با موقعیت‌هایی که برخوردهای تبغیض‌آمیز و نامأنوس به آنها تحمیل می‌شود بعضا مدارا می‌کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: در سایر جوامع نیز این نگاه تبعیض‌آمیز وجود دارد. در جمهوری اسلامی نیز بحث 30 درصد سهمیه زنان برای مشارکت در عرصه مدیریتی کشور بر همین مبنا ارائه شده است.

او ادامه داد: نگاه ما به زنان در جمهوری اسلامی باید نگاهی انسانی و به دور از تبعیض باشد؛ چه در خانواده‌ و چه در عرصه‌های اجتماعی و مدیریتی.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به گام‌هایی که زنان باید بردارند، تصریح کرد: در گام اول ما نیازمند اصلاح نگاه‌ هستیم. موضوع دوم بحث پذیرش مسئولیت است و در گام سوم اعمال مدیریت‌های مناسب چه در خانواده، چه در جامعه و چه در مدیریت‌های کلان نظام.

بروجردی همچنین گفت: باید شرایطی در جامعه مهیا شود تا دختران جوان حس کنند آینده این سرزمین متعلق به آنهاست و امکان رشد آنان در این سرزمین مهیاست. در این شرایط است که می‌توانیم به جامعه‌ای دست یابیم که زنان در آن نقش‌آفرینند؛ جامعه‌ای به دور از رفتارهای خشونت آمیز. امیدوارم روزی فرارسد که جمهوری اسلامی، منادی رعایت حقوق زنان در عرصه بین‌المللی باشد.

در ادامه این مراسم  رئیس اسبق مرکز امور مشارکت زنان با تاکید بر اینکه مقوله زنان یکی از 10 مقوله‌ای است که در دهه‌های اخیرچالش برانگیز بوده، گفت: همواره موضوعات زنان در حوزه‌های جنبش‌های سیاسی، زنانه شدن فقر، حقوق‌بشر، حق رای، اشتغال، حوق و و دستمزد، مکاتب سیاسی و ... در کشورهای مختلف و متناسب با اقلیم و فرهنگ هر منطقه مورد بحث و بررسی بوده است.

زهرا شجاعی با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر موضوعات مربوط به زنان پیشرفت داشته اما این پیشرفت رضایت‌بخش نیست، تصریح کرد: با وجود اقداماتی که در عرصه ملی و بین‌‎المللی انجام شده، ما موفقیت بیشتری را انتظار داریم. از نظر من این موفقیتِ ناکافی دو دلیل دارد؛ اول اینکه همواره به مسائل زنان با رویکردی سیاسی توجه می‌شود.

این فعال حوزه زنان در پاسخ به این پرسش که چرا باید به زنان نگاه و توجه جداگانه‌ای داشت، بیان کرد: علت این امر این است که زنان در جایگاه عادلانه و مطلوبی قرار ندارند؛ تفکرات حاکمیتی مردانه و همچنین نگاه مردسالار در جامعه وجود دارد. شاخص توسعه انسانی بر حسب جنس با این شاخص بر حسب کل فاصله دارد و این همان فاصله‌ایست که ما باید برای رسیدن به وضعیت متعادل برای آن تلاش کنیم.

شجاعی خاطرنشان کرد: زنان به دلیل عقب ماندگی تاریخی و تفکرات نادرست و غیرانسانی نیاز به توجه ویژه‌ای دارند؛ و این توجه ویژه نیز دست‌مایه قدرت‌های حاکم است. برای مثال موضوع حجاب زنان همیشه گرانیگاه حکومت‌ها و یا پاشنه آشیل آن بوده است.

او موضوع دومی را که دلیل نیاز نگاه ویژه به موضوع زنان است را فقدان یک نظریه جامع و مورد اجماع نسبی در جامعه دانست و اظهار کرد: هنوز در جامعه به موضوع زنان با دیدگاه شخصی نگاه می‌شود. جمهوری اسلامی هنوز تکلیف خود را با موضوع زنان روشن نکرده است؛ درحالیکه این موضوع باید در جایی حل شود.

او با اشاره به تجربه خود در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان در دوران اصلاحات تصریح کرد: در آن زمان منشور حقوق زنان پیشنهاد داده شد و 17 سال نوشتن این منشور به طول انجامید!

شجاعی در بخش پایانی سخنان خود راهکارهای حل این موضوع را برشمرد و گفت: باید با رویکردی علمی به موضوع زنان بپردازیم. علم زنان شاخه خاصی نیست بلکه علمی بین رشته‌ایست. در همین راستا از سال 76 و در زمان دوران اصلاحات، رشته مطالعات زنان ایجاد شد، مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در پنج شهر کشور به راه افتاد و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در دانشگاه تهران نیز ایجاد شد. همچنین مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های تخصصی در حوزه زنان.

او با اشاره به اولین کتابخانه تخصصی زنان گفت: 20 سال پیش، یعنی در سال 1376 این کتابخانه به عنوان اولین مرکز تخصص در این حوزه راه‌اندازی شد.

همچینین هانیه گرائیلی؛ مشار اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز با اشاره به افتتاح این سالن در تاریخ 30 فروردین سال 1390 تصریح کرد: با وجود افتتاح، این سالن تا به امروز راه‌اندازی نشده بود که با همت دکتر بروجردی و در دوره مدیریتی ایشان فعال‌سازی شد.

گرائیلی در گزارشی که در رابطه با روند راه‌اندازی این تالار ارائه کرد، گفت: در ابتدا اتاق فکری با حضور نیروهای جوان و متخصص در حوزه زنان تشکیل دادیم و برمبنای دستورالمعمل این اتاق فکر در گام نخست تمام کلید واژه‌های زنان در کتابخانه تخصصی و عمومی شناسایی شد و کتب موجود در حوزه زنان لیست شد. در گام بعدی لیستی از کتاب‌های زنان را در کل کشور تهیه کرده و در صدد جمع‌آوری آنها برآمدیم.

مشاور اجرائی سازمان به پایان نامه‌های کار شده در این حوزه نیز اشاره و تصریح کرد: 6470 پایان نامه در این حوزه کار شده و همیچنین قرار است لینک تالار تخصصی مطالعات زنان در صفحه اول سایت قرار گفته و امکان دسترسی راحت‌تر را برای مخاطبان این حوزه فراهم کند.

او همچنین با تاکید بر اینکه یکی از وظایف این تالار که در شورای راهبردی آن نیز، به آن اشاره شده گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه کنیم، تعیین اولویت‌های پژوهشی در حوزه زنان است که امیدواریم با راه‌اندازی این سالن این گام نیز به زودی برداشته شود و پس از تعیین اولویت‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی بتوانیم در حوزه زنان نظریه‌پردازی کنیم.

گرائیلی خاطرنشان کرد: خلاء بزرگی در حوزه اندیشه‌ورزی و تولید نظریه به ویژه در حوزه زنان وجود دارد و بهترین مأوای این کار کتابخانه ملی است که رسالت علمی و پژوهشی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز