خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ:

کارگاه‌های چاپ همچنان جایی در برنامه‌ریزی‌های صنعتی ندارند/صنعتی که به رسمیت شناخته نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۰۲۸

بابک عابدین تاکید کرد: همچنان هیچ نگاه صنعتی به صنایع چاپ و بسته‌بندی وجود ندارد. نهایت دیدشان شامل دو، سه کارخانه‌ای می‌شود که یک‌سری موارد اولیه و واسطه‌ای مثل مرکب و کاغذ و ... را تولید می‌کنند.

بابک عابدین (رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیرات و نتایج عملی قرار گرفتن صنعت چاپ به عنوان زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در همین چند ماه گذشته از تفاهم‌نامه این وزارتخانه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شده باشد، گفت: درحال حاضر که ما هنوز هیچ تفاوتی را در حوزه چاپ احساس کرده‌ایم و نه قولی داده‌اند و یا کاری انجام داده‌اند. تنها اینکه متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز صنعت چاپ را به دید صنعتی نگاه نمی‌کند و این صنعت را به عنوان تولیدکننده به رسمیت نمی‌شناسند. اگر دیدی صنعتی به چاپ وجود داشت و مدیران به این درک می‌رسیدند که چاپ و بسته‌بندی صنعتی‌ است که اگر قیمت تمام‌شده تولیداتش بالا برود ناخودآگاه بر کل صنایع و تولیدات دیگر که برای فروش و صادارت عرضه می‌شود هم تاثیر مستقیم می‌گذارد، متوجه می‌شدند که نباید به بهانه حمایت از تولید تعرفه‌های واردات موارد اولیه ما را بالا ببرند، ارز مبادلاتی را روی کالاهای واسطه و مواد اولیه ما افزایش بدهند و ....

او تاکید کرد: به عبارت دیگر با وجود تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و صنعت معدن برای توجه جدی وزارت صنعت به حوزه صنعتی چاپ نه تنها هیچ اتفاق خوب جدیدی برای ما نیفتاده بلکه برعکس مواد اولیه ما را گران هم می‌کنند و این یعنی هیچ نگاه صنعتی به صنایع چاپ و بسته‌بندی وجود ندارد. نهایت دیدشان شامل دو، سه کارخانه‌ای می‌شود که یک‌سری موارد اولیه و واسطه‌ای مثل مرکب و کاغذ و ... را تولید می‌کنند. البته از این کارخانه‌ها هم با شیوه‌ای نادرست مثلا با تحمیل تعرفه‌های بیشتر بر ما حمایت می‌کنند که کل هزینه‌های چاپ را بالا می‌برد. به عبارت دیگر به بهانه حمایت از آن صنایع تولید مواد اولیه به کل صنعت چاپ فشار می‌آورند و ده‌ها هزار کارگر و کارمند صنعت چاپ و صدها هزاران نفری که از کنار این حرفه امرار معاش می‌کنند و حتی شاید میلیون‌ها نفری که زندگی و شرایط خریدشان با بالا رفتن هزینه چاپ و بسته‌بندی مختل می‌شود و آسیب می‌بینند را نادیده می‌گیرند.

 این فعال صنعت چاپ همچنین با انتقاد از عدم در نظر گرفتن کارگاه‌های چاپ و بسته‌بندی در سیاستگذاری‌های وزارت صنایع، اظهار داشت: عملا کارگاه‌های چاپ و چاپخانه‌های ما که بار اصلی تولید در صنعت چاپ را به عهده دارند جایی در این برنامه‌ریزی‌های جدید هم ندارند و سیاست‌گذاری خاصی برای آن‌ها نشده است. در اینکه تولید ملی باید باشد و باید مورد حمایت قرار بگیرد شکی نیست، منتها این تولید صنایع زیردستی است که ارزش افزوده می‌دهد و ایجاد اشتغال اصلی را موجب می‌شود و بازار را دگرگون می‌کند و درآمد هنگفت ناخالص داخلی یا GDP را رقم می‌زند. وقتی صنایعی که این مواد اولیه را تکمیل و آن را به کالا تبدیل می‌کنند به عنوان صنایع تولیدی دیده نمی‌شوند، چه بازخورد و دست‌آورد اقتصادی انتظار داریم؟

عابدین سپس در پاسخ به این پرسش که در این مدت؛ گذشته از تفاهم دو وزارتخانه فرهنگ و صنعت درباره چاپ آیا چاپخانه‌ها توانسته‌اند از تسهیلات وزارت صنعت بهره‌مند شوند، یا قول قطعی در این باره داده شده، گفت: بحث اصلی برای قرار گرفتن چاپ به عنوان زیرمجموعه‌ای از وزارت صنعتع معدن و تجارت همین بود که بتوانیم با صنایع دیگر در استفاده از تسهیلات و امکانات این وزارتخانه برابر شویم. منتها چون وضعیت یک بام و دو هوا است و هنوز مشخص نیست که وزارت صنایع آیا می‌خواهد یک‌سری از مسئولیت‌های چاپ را قبول کند یا خیر ظرفیت‌های ما را هم هدر می‌دهد و عملا صنعت چاپ را در خلاء نگاه داشته است. در این شرایط ما به هیچ وجه امکان بهبودی نمی‌بینیم. اگر هم بودجه مشخصی هم برای صنعت چاپ درنظر گرفته شود و در اختیار ما هم گذاشته شود تا برای تجهیزات و ماشین‌آلات جدید چاپ و بسته‌بندی هزینه شود باز هم تا مشکل رفع مشکلات تهیه مواد اولیه در سیستم تخصیص وام‌ها و تسهیلات و سرمایه در گردش حل نشود نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. فعلا هم که هیچ‌کدام از این موارد را نمی‌بینیم.

 او گریزی هم به مشکلات مالیات و ارزش افزوده در صنعت چاپ زد و یادآور شد: این مسئله در وهله اول یک مانع کلی بر سر راه کسب و کار کشور و نظام اقتصادی کشور ایجاد کرده است. درواقع ارزش افزوده هیچ منفعتی برای تولیدکننده‌ها و صنایع نداشته است. برای صنعت چاپ هم این مالیات در این چند سال مشکلات فراوانی ایجاد کرده چراکه اولا چاپخانه‌های ما تجهیز نبودند که این شیوه مالیاتی را اجرایی کنند و در همین مرحله اول خیلی‌ها درست عمل نکردند و چون به سیستم وارد نبودند با جریمه‌های سنگین مواجه شدند و همین خیلی از چاپخانه‌های کوچک و متوسط را به تعطیلی و ورشکستگی کشاند. درثانی قرار بوده درآمدی که از مالیات بر ارزش افزوده حاصل می‌شود برای بخش تولید و خدمات تولیدی هزینه شود که در این حوزه هم هیچ اتفاقی را شاهد نبوده‌ایم. یعنی عملا دولت تنها به عنوان یک منبع درآمدی به مالیات بر ارزش افزوده نگاه کرد و از آن برای حل مسائل بودجه‌ای خودش استفاده کرد. اصولا زیرساخت‌های لازم برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده هیچگاه در کشور آماده نبود و فقط فشار اینکه بودجه‌ای برای دولت فراهم شود تا کمکی به تامین کسری بودجه باشد، باعث شد در مجلس تصویب و به اجرا گذاشته شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ افزود: ما در چاپخانه‌ها و خیلی دیگر از اصناف و صنایع کشور با چک کار می‌کنیم آن هم چک‌های شش‌ماهه و بعضا یک‌ساله و تازه چک‌های برگشتی هم هستند که باید دوباره دو تا سه ماه برای وصول آن صبر کنیم. یعنی ما باید ارزش افزوده پولی که دریافت نکرده‌ایم را پرداخت کنیم. در سیستم اقتصاد و کسب و کار چکی که در آن ارزش افزوده اعمال می‌شود، عدالتی وجود ندارد. چاپخانه باید سر سه ماه ارزش افزوده را پرداخت کند ولی چک‌هایی که دریافت کرده برای شش‌ماه بعد از آن تاریخ است. از طرف دیگر صنایع و اصنافی بوده‌اند که زیر پوشش پرداخت ارزش افزوده نبوده‌ و نیستند و این مسئله هم ایجاد اختلال می‌کرد که مثلا ما باید ارزش افزوده پرداخت می‌کردیم ولی نمی‌توانستیم از طرفی که با او کار می‌کنیم ارزش افزوده را بگیریم. به نظرم اساسا این روش دریافت مالیات بر ارزش افزوده در سیستم کسب و کار ایران و اقتصاد ما جواب نمی‌دهد و شاید مالیات در نقطه فروش که در مراکز اصلی فروش کالاها اخذ می‌شود درست‌تر باشد. هنوز هم درگیر هستیم و هم هزینه‌های مالیاتی و ارزی و عوارضی بر چاپ و چاخانه فشار می‌آورد و حتی فروش چاپخانه‌ها را هم با رکود مواجه کرده است.

او در پایان تاکید کرد: وقتی مدام با نوسانات ارزی و گمرکی مواجه هستیم و در همین آذرماه به تعرفه و عوارض گمرکی مرکب ۵ درصد اضافه کرده‌اند، طرفی که در یک قرارداد شش‌ماهه تعهد دارد با تغییر قیمت برای عرضه مواجه می‌شود. همین‌طور ارز مبادله‌ای کاغذ را برمی‌دارند یا تهدید می‌کنند. این‌ها همه حین تولید و انجام سفارشی که برایش قرارداد بسته‌اید مشکل‌ساز می‌شود و شما نهایتا نه تنها سود نکرده‌اید بلکه ضرر هم کرده‌اید. دولت بحث افزایش تعرفه مرکب به ۱۵ درصد را هم مطرح کرده یا افزایش ۱۰درصدی حقوق و عوارض فیلم بسته‌بندی و فیلم BOPP هم پیشنهاد شده است. حالا شما ببیند چاپ کجای حوزه صنعت کشور ایستاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز