خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی مطرح شد؛

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات: فرهنگ مؤثر‌ترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی است

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۴۳۷

در روزگای که جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است؛ فرهنگ مؤثر‌ترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی است.

به گزارش ایلنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان (رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) صبح امروز (23 دی‌ماه) در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی که به مدت سه روز در سه شهر تهران، مشهد و بابل با حضور 23 کشور آسیایی برگزار می‌شود، گفت: در روزگای که جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت‌وگوهای فرهگی به عنوان راهکاری مؤثر برای فائق‌آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

متن کامل سخنرانی ابوذر ابراهیمی ترکمان که در این افتتاحیه قرائت شد؛ به شرح زیر است:

در روزگاری که جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت‌وگوهای فرهگی بعنوان راهکاری مؤثر برای فائق‌آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ‌ها و مکاتب فلسفی بوده و سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری برعهده داشته است.

این قاره کهن همچون گذشته، می‌تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت و زمینه‌ای جهت همکاری و همگرایی میان ملت‌ها تبدیل کند.

امروزه فرهنگ مؤثر‌ترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می‌آید. از اینرو گفت‌وگوهای سازنده و هدفمند به وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر مبدل گشته است. گفت‌وگوهای فرهنگی می‌تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده‌ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت همبستگی و صلح و همچنین کنترل چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر عهده گیرد. ارزش‌های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همانند: انسان‌دوستی، احترام متقابل، صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی و پرهیز از خشونت، اصولی است جهت تلاش بیشتر در مسیر اعتلای همدلی، گفت‌وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم‌آوردن زمینه‌های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش‌های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار.

یقینا پایبندی به اصول یک گفتگوی سازنده سهم بزرگی در میزان موفقیت و اثربخشی آن گفتگو دارد. تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی، التزام به همکاری در چارچوب توافقات و عزم جدی برای ادامهٔ مسیر، از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این نشست می‌باشد.

بر اساس همین ضرورت‌ها طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی بین‌المللی با هدف فراهم‌سازی و تسهیل فرصت‌های مناسب جهت ارتباط و گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع مطرح و دوسال پیش، مورد تصویب قرار گرفت. از زمان تأسیس این دبیرخانه تاکنون نشست‌ها و ا‌جلاس‌های متعددی از جمله گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه‌ای از نهاد‌ها و مراکز علمی دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشور‌ها برگزار گردید. به دنبال برپایی چند نشست مقدماتی و منطقه‌ای گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی درکشورهای مالزی، هند و قزاقستان که در سال گذشته از سوی دبیرخانه برگزار گردید، امروز شاهد اولین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از ۲۱ کشور آسیایی در تهران هستیم. این اجلاس با همکاری و مشارکت دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد و دانشگاه مازندران طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ دی‌ماه با اهداف زیر برگزار خواهد شد.

   دستیابی به فهم مشترک از ضرورت و بایستگی گفت‌وگوهای فرهنگی به عنوان زیر ساخت دیگر روابط

 بررسی راه‌کارهای مشترک عملی برون‌رفت از چالش‌های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا

باز‌شناسی شیوه‌های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش آفرینی عنصر فرهنگ و نخبگان فرهنگی

   برجسته سازی نقش نخبگانی در هموار سازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی

   توافق بر سر سازوکارهای مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت‌وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی

این اهداف مهم در طی دو روز نشست‌ تخصصی که در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار خواهد شد از طریق ارائه مقاله و گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

۱-  کمیسیون گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران و شبه قاره با موضوع «عرفان و تصوف، ظرفیت‌ها و فرصت‌های تعامل و همگرایی فرهنگی»؛ به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اندیشمندانی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می‌گردد.

۲- کمیسیون گفت‌وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا؛ با موضوع «پیوندهای فرهنگی و تاریخی» که با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام و ایران در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

۳-    کمیسیون گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقازو ترکیه با موضوع «میراث مشترک فرهنگی – تاریخی» که با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌گردد.

همچنین برگزاری گفت‌و‌گوهای فرهنگی مسئولین دانشگاه‌های عضو D۸ با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی مراکز دایره‌المعارف آسیا و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی نخبگان بین‌المجالس آسیایی نیز در برنامه گنجانده شده است که انشاءالله در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

در پایان از همکاری وزارت امور خارجه، نمایندگی‌های کشورهای آسیایی در تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همة دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و نمایندگی‌های فرهنگی ج. ا. ایران در کشورهای آسیایی که در برپایی این اجلاس همکاری و مشارکت نموده‌اند، تشکر می‌نمایم. امید می‌رود این اجلاس بتواند نسبت به اهداف پیش‌بینی شده در مسیر یافتن راه‌حل‌های مشترک برای توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی؛ استمرار گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان؛ و وصول به نتایج عملی در توسعه و تحکیم ارتباطات و همفکری موفق باشد.

برای همه میهمانان ارجمندی که از کشورهای مختلف در این اجلاس شرکت نموده‌اند آرزوی اقامتی خوش در ایران دارم و امیدوارم حضورشان در این اجلاس و برنامه‌های آن منشاء برکات و آثار برای تحقق صلح و توسعه در آسیا باشد.

لازم می‌دانم از تمام همکاران خود، علی‌الخصوص مجموعة همکاران مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان که این برنامه با تلاش‌های بی‌ملال آنان سامان یافته است، تشکر نمایم.

در پایان از جناب آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه تقاضا می‌نمایم تا به عنوان سخنران افتتاحیه این اجلاس ما را از نقطه نظرات خود بهره‌مند نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز