خبرگزاری کار ایران

روایت اولین شب از جشنواره موسیقی فجر؛

درخشش گل نیلوفر آبی، جای خالی نمادهای فجر، یک سالن خلوت و مهدی جهانی

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۷۹۱

اولین شب از سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، چهارشنبه ۲۰ دی ماه، با اجراهایی از ژانرهای موسیقی پاپ، معاصر، کلاسیک، نواحی، جز و ارسترال ایرانی در شش سالن شهر تهران به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بدون تردید پدیده شب اول این دوره از جشنواره موسیقی فجر؛ اعضای جوان «ارکستر نیلپر» بودند که برنامه‌ای از موسیقی معاصر را روی صحنه بردند. می‌گویند نیلپر در زبان ایران باستان به معنای گل نیلوفر آبی است و نماد صلح و دوستی ایرانیان نزد سایر کشورهای جهان محسوب می‌شده است.

ارکستر جوان نیلپر که از نوازندگان سازهای آرشه‌ای مانند موسیقی کلاسیک مانند ویلن، ویلن آلتو، ویلنسل و کنترباس تشکیل شده، ساعت ۳۰: ۱۸ در سالن رودکی روی صحنه رفت و در بخش اول اجرایش قطعات «سمفونی برای سیم آزاد» از لوئیس اندریسن، «نیایش و کیهان» از ارنستو فرری و «حقه‌های لرزان» از جان آدامز را که همگی در حوزه موسیقی معاصر قرار می گرفتند، برای مخاطبانشان به اجرا درآوردند. اجرایی که مورد تحسین کارشناسان و موزیسین‌های حاضر در سالن قرار گرفت.

این ارکستر خصوصی در بخش دوم کنسرت خود همچون بخش اول برنامه‌اش به خوبی از عهده اجرای رپرتوار مشخص شده برآمدند تا نشان دهند استعدادهای خوبی در میان نسل جوان این حوزه وجود دارند که اکنون پا به میدان گذاشته‌اند.

نکته قابل تامل درمورد این اجرا به تعداد صندلی‌های خالی سالن رودکی بازمی‌گشت به طوری‌که نزدیک به نیمی از صندلی‌های سالن خالی از مخاطب بود. 

همزمان با اجرای ارکستر نیلپر، ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته نیز از ساعت ۳۰: ۱۸ در تالار وحدت اجرای خود را آغاز کرد. در این اجرا نیز درصد قابل توجهی از صندلی‌های سالن خالی بودند.

ارکستر چکاوک که ارکستر موسیقی ایرانی محسوب می‌شود، در تالار وحدت برنامه‌اش را روی صحنه برد. این اجرا مهمانان ویژه‌ای هم داشت. سیدمحمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) از نزدیک شاهد اجرای این ارکستر بودند.

تالار وحدت پس از برنامه ارکستر چکاوک، میزبان گروه «نوبانگ مهر» به سرپرستی و آهنگسازی محسن حسینی و به خوانندگی عبدالحسین مختاباد بود که از ساعت ۳۰: ۲۱ در تالار وحدت به اجرای برنامه ‌پرداختند. همزمان با این اجرا گروه «کر فلوت تهران» به سرپرستی فیروزه نوایی در تالار رودکی، رپرتواری از موسیقی کلاسیک را با آثاری از موتسارت، ویوالدی، برامس، ادوارد گریک، چایکوفسکی، بورن، دی وراک و حشمت سنجری به اجرا درآورد.

فیروزه نوایی و همسرش (سعید تقدسی) که در این اجرا رهبری گروه را برعهده داشت، تلاش‌های بسیاری را برای راه‌اندازی «کر فلوت تهران» انجام داده‌اند تا باتوجه به ضعف عمده‌ای که ارکسترهای ایرانی در بخش سازهای بادی داشته‌اند، نسل جوان و توانمندی در این حوزه تربیت شوند. اجرای شب گذشته «کر فلوت تهران» نشان داد تلاش‌های این دو موزیسین نتیجه‌بخش بوده و اتفات جاب توجهی را در آینده‌ای نه چندان دور در زمینه نوازندگی سازهای بادی در کشورمان شاهد خواهیم بود.

 اولین شب از جشنواره موسیقی فجر درحالی سپری شد که مجموعه بنیاد رودکی و ویژه تالار وحدت از نمادها و تبلیغات فیزیکی سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر هنوز خالی بود. تالار وحدت همواره محوری‌ترین سالن در تمام ادوار جشنواره موسیقی فجر محسوب می‌شود و معمولا مسئولان و شخصیت‌ها و چهره‌های دولتی و غیردولتی در همین سالن بخش‌هایی از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر را می‌بینند؛ در واقع تالار وحدت نقش همان «کاخ جشنواره» را در جشنواره‌های سینمایی دارد به همین دلیل خالی بودن این مجموعه از تبیغات فیزیکی جشنواره جای سوال داشت. می‌توان گفت تنها المان مرتبط با جشنواره همان دکورهای روی سن محسوب می‌شد.

سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران نیز شب گذشته میزبان دو اجرا بود که طی آن گروه «جز و شهر» به سرپرستی «میشاییل کار» از اتریش از ساعت ۳۰: ۱۸ و «تریو وایلد استرینگز» با همراهی مهیار طریحی از ساعت ۳۰: ۲۱ به اجرای برنامه خواهند پرداختند.

در بخش پاپ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر نیز علی زندوکیلی از ساعت۳۰: ۲۱ در برج میلاد و مهدی جهانی از ساعت ۲۲ در سالن ایرانیان (واقع در ابتدای اتوبان کرج، ورودی غربی ورزشگاه آزادی، بعد از هتل المپیک) روی صحنه رفتند.

برج آزادی نیز شب گذشته میزبان دو گروه از مازندران و کردستان بود که طی آن گروه «نیما» به سرپرستی فضل‌الله دهقان از مازندران از ساعت ۳۰: ۱۸ و گروه «ژی» به سرپرستی شاهین شهبازپور از کردستان از ساعت ۳۰: ۲۱ به اجرا پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز