خبرگزاری کار ایران

۱۰۰ نخبه ایرانی درباره مهم‌ترین مسائل ایران در سال ۱۳۹۶ چه می‌گویند؟

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۲۱۸

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برای نخستین بار گزارشی مفصل با موضوع "آینده‌پژوهی ایران در سال۱۳۹۶" منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا، در گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، سناریوهای ایران در سال ۱۳۹۶ در قالب یک طرح آینده‌پژوهی در مرکز بررسی‌های استراتژیک در سال ۱۳۹۵ انجام شده‌ است. در این طرح، چهار سناریو براساس «سه عدم قطعیت بحرانی» به‌دست آمده‌است.

در بخشی از متن کامل گزارش آینده‌پژوهی که برای اولین‌بار منتشر می‌شود، آمده است: ما بیش از آن که تاثیرپذیر از گذشته خود باشیم و از تجربیات پیشین خود در زندگی تاثیر بپذیریم، رفتارهای‌مان و انتخاب‌های‌مان از «آینده نیامده‌ای» شکل می‌گیرد؛ که به همراه خود بیم‌ها و امیدهای آینده را می‌سازد. به این ترتیب آینده نیامده، بیش از گذشته از سرگذرانده، بر زندگی ما سایه می‌اندازد. سایه‌ای که عدم قطعیت‌هایی از آینده را در تاریکی خود پنهان کرده‌است؛ عدم قطعیت‌هایی که می‌تواند زندگی را با تغییراتی ناخواسته همراه کند. به این ترتیب بخش عمده‌ای از تلاش‌های برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری معطوف به شفاف ساختن آینده هنوز نیامده می‌شود؛ آینده‌ای که نمی‌توان با قطعیت درباره آن سخن گفت و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.

گزارش حاضر بخشی از همین تلاش گروهی است که هدف‌اش بازشناسی عدم قطعیت‌های کلیدی پیش‌روی ایران و ایرانیان در سال ۹۶ است.

در این فرآیند پژوهش از ترکیب روش‌شناسی‌های مختلف به منظور دستیابی به تصویرهایی بدیل از آینده بهره گرفته شد. روش‌هایی که هریک بخشی از خروجی‌های موردنیاز را فراهم می‌آورد. در این گزارش تلاش شده‌است تا از ترکیب‌های هم‌زمان زیر به منظور دستیابی به نتایج مطلوب بهره گرفته شود:

  • ترکیب دیدگاه‌های جامعه متخصصان و خبرگان (از طریق پرسش‌نامه‌های تخصصی) با نظرات جامعه عمومی (از طریق هشتگ‌های پربسامد شبکه‌های اجتماعی)
  • ترکیب دانش ضمنی (از طریق روش‌های پیمایشی) با دانش صریح (از طریق روش‌های کمی تحلیل متن)
  • ترکیب روش‌های خلاقانه (از طریق سناریونگاری) با روش‌های شاهدمحور (از طریق روش‌های تحلیل روند واژگان)
  • ترکیب خبرگان موضوعی (از طریق شکل‌دهی به پانل‌های تخصصی حوزه‌ای) با خبرگان روش‌شناسی (تسهیل‌گران روش‌های آینده‌نگاری)

این گزارش یکی از نخستین تجربیات کشور در زمینه انتشار سناریوهای آینده توسط یک اندیشگاه (Think-Tank) است. تجربه‌ای که می‌تواند همراه با واکنش‌های احتمالا متنوع و پیش‌بینی‌ناپذیر باشد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به مثابه یک مرکز ملی تلاش کرده‌است تا با رویکردی حرفه‌ای و بدون جانبداری از هیچ رویکرد یا نگاه جناحی، از منظری اکتشافی به بررسی‌های آینده‌های محتملی بپردازد که می‌تواند پیش روی ایران و ایرانیان قرار گیرد. آینده‌هایی که هریک می‌تواند دربردارنده مطلوبیت‌ها و نامطلوبیت‌هایی باشد. به این ترتیب این طرح براساس روش‌شناسی علمی و فارغ از ملاحظات دولت حاضر، تدوین و تولید شده‌است.

برای دریافت و مطالعه متن کامل این گزارش مهم و خواندنی، اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز