خبرگزاری کار ایران

ادامه برخوردهای جزیره‌ای در برگزاری کنسرت‌ها؛

گروه «لیان» هنوز مجوز اجرا در شیراز و بوشهر ندارد/نامه محسن شریفیان به امام جمعه شیراز

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۹۸۴

محسن شریفیان و گروه «لیان» در حالی این روزها برای برگزاری کنسرت‌شان در تهران آماده می‌شوند که به نظر می‌رسد مانند چند سال گذشته مجوز اجرا در شیراز و بوشهر به آنها داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای عدم دریافت مجوز قانونی برگزاری کنسرت توسط گروه لیان در شیراز به حدود سه سال قبل بازمی‌گردد. دی ماه سال ۱۳۹۳ کنسرت گروه لیان در تالار حافظ شیراز در حالی لغو شد که تمامی مجوزهای آن از سوی مراجع قانونی صادر شده بود. این اتفاق در شرایطی روی داد که پیش از آن نیز یعنی در ۱۳ دی ماه ۹۳ با تجمع برخی گروه و نهاد‌ها در مقابل تالار شهید آوینی شهر بوشهر کنسرت لیان در این استان لغو شده بود؛ هر چند مدیرکل ارشاد بوشهر و استاندار و نیروی انتظامی این استان تمام تلاش خود را برای برگزاری این کنسرت قانونی در آن مقطع زمانی انجام دادند اما در ‌‌نهایت کنسرت لیان لغو شد تا لغو اجراهای مجوزدار گروه‌های دیگر در استان‌های مختلف شدت یابد.

 در آن زمان گمان می‌رفت با ورود متولیان اجرای قانون؛ این مشکل به سرعت حل شود و از هزینه‌های رفتارهای سلیقه‌ای کاسته شود اما این روند همچنان ادامه پیدا کرد. به عنوان مثال از آن تاریخ تا امروز درخواست‌های مختلف گروه لیان برای دریافت مجوز برگزاری کنسرت در شیراز و البته بوشهر بی‌نتیجه مانده است.

بهزاد مریدی (مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس) البته این موضوع را کاملا رد می‌کند. مریدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره عدم صدور مجوز برگزاری کنسرت محسن شریفیان و لیان طی سه سال گذشته گفت: در یک سال اخیر آقای محسن شریفیان دو نوبت در شیراز کنسرت داشته‌اند و به غیر از این دو نوبت؛ هیچ تقاضای رسمی از سوی ایشان یا برگزارکنندگان برنامه‌ ایشان حداقل برای من نیامده است. آقای شریفیان؛ خرداد ماه امسال به مناسبت پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با حضور چند ده هزار نفر در استودیوم حافظیه شیراز اجرا داشتند. یک مرتبه دیگر هم در تالار حافظ شیراز روی صحنه رفتند.

محسن شریفیان در واکنش به این گفته مریدی؛ دو اجرای خود در شیراز را کنسرت نمی‌داند و درباره گفته‌های مدیرکل ارشاد فارس به خبرنگار ایلنا گفت: دو موردی که آقای مریدی به آن‌ها اشاره کرده، کنسرت نبوده‌اند بلکه برنامه‌های جانبی محسوب می‌شدند. یکی از این اجرا‌ها در جریان برنامه‌ای که مربوط به انتخابات بوده؛ برگزار شده و ما قطعاتی را در استودیوم حافظیه اجرا کردیم. برنامه دیگری هم که ایشان به آن اشاره کردند در قالب برنامه «سورنای وحدت» بوده که من و یکی از دوستان دیگرم اجرایی در جریان برگزاری آن داشتیم. در واقع هیچکدام از این دو مورد کنسرت با مجوز رسمی ارشاد محسوب نمی‌شود.

مریدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر امروز محسن شریفیان و گروه لیان برای برگزاری کنسرت در شیراز درخواستی به اداره ارشاد فارس بدهند آیا مجوز خواهند گرفت یا نه؟ گفت: طبیعتا نباید مشکلی برای برگزاری کنسرت آقای شریفیان و لیان وجود داشته باشد مگر اینکه دفتر موسیقی مشکل خاصی را درباره ایشان اعلام کرده باشد که چنین اعلامی هم صورت نگرفته است. به جز‌‌ همان مسئله‌ای که حدود سه سال قبل پس از بوشهر برای آقای شریفیان به وجود آمد، هیچ مشکلی برای ایشان و گروه لیان وجود نداشته است.

با این وجود محسن شریفیان درباره بی‌نتیجه ماندن درخواست‌های برگزاری کنسرت در شیراز نیز عنوان کرد: ما در طی این سه سال بار‌ها هم به صورت مکتوب و هم به صورت شفاهی درخواست کنسرت داده‌ایم. حتی نماینده ما در شیراز بار‌ها به صورت حضوری پیگیر برگزاری کنسرت و دریافت مجوز از اداره ارشاد فارس بوده اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. ما به دنبال این هستیم که یک کنسرت قانونمند با بلیت‌فروشی برگزار کنیم. بعد از اینکه چهار سال قبل دو کنسرت ما در شیراز لغو شد تا امروز مجوزی دریافت نکرده‌ایم. در بوشهر نیز همین جریان وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد: موسیقی‌ای که ما اجرا می‌کنیم؛ موسیقی فولکلور مردم کشورمان محسوب می‌شود که قرابت بسیاری با موسیقی شیراز به دلیل همسایه بودن با آنجا دارد. ما آقای مریدی را دوست داریم و مشکلی هم با کسی نداریم؛ اگر به گفته ایشان اجرای ما در شیراز مشکلی ندارد؛ همین فردا به اداره ارشاد فارس درخواست برگزاری کنسرت می‌دهیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس در بخش دیگری از این گفتگو؛ درمورد روال صدور مجوزهای کنسرت در استان فارس عنوان کرد: "در یک سال اخیر هر تقاضایی برای برگزاری کنسرت در استان فارس به دست ما رسیده؛ مجوز گرفته و همه اجرا‌ها نیز در شیراز برگزار شده است." این در حالی‌ست که خردادماه امسال تلاش‌های مکرر حسین بهروزی‌نیا برای برگزاری یک کنسرت آموزشی بدون کلام در شیراز بی‌نتیجه ماند و باعث گلایه‌های تند این موزیسین در رسانه‌ها شد.

محسن شریفیان که برای حل مشکل خود در عدم برگزاری کنسرت دست به دامان دیگر مقام‌های استانی شده، یکشنبه سوم دی نامه‌ سرگشاده‌ای را خطاب به امام جمعه شیراز منتشر کرد و به گلایه از کسانی پرداخت که با قضاوت ناعادلانه، تصویر نادرستی را از شریفیان و گروه لیان برای آیت‌الله ایمانى ایجاد کرده‌اند.

شریفیان در این نامه آورده است:

‎حضرت آیت‌الله ایمانى، امام جمعه محترم شیراز

با درود

‎ضمن عرض تسلیت درگذشت آیت‌الله حائرى شیرازى، از آنجا که موفق به دیدار شما نشدم و فرستادن پیغام هم کارساز نبود، به ناچار در اینجا گلایه خود را خدمت جنابعالی اعلام می‌دارم. گلایه از کسانى که با قضاوت ناعادلانه، مانع از اجراى من و گروه لیان در شیراز شدند و تصویرى نادرست براى شما ترسیم کردند. موارد کذبى که باعث شد حضرتعالى ما را آنگونه که شنیده شد در نطقتان خطاب قرار دهید! با این حال من و اعضای گروه لیان براى شما از پروردگار سلامتی و عمر طولانى طلب داریم.

‎هر چه بود گذشت، لیکن برای ما تلخ و سخت بود! سخت بود با وجود اینکه در ایام عزاداری نه از سر خودنمایی و ظاهرفریبی که به سبب فرهنگی که در آن بزرگ شدیم، در میان گروه‌های عزاداری باشیم و بعد در‌‌‌ همان سال و دقیقا در‌‌‌ همان روز متهم به اجراى خارج از عُرف در یکی از کشورهای اروپایی بشویم. درد دارد و این درد آنقدر زیاد است که نمی‌توانم در مورد جزئیات آن صحبت کنم.

‎از آن روز‌ها چند سالى گذشت و من هم تمام تلاشم را کردم که از تمام آزارهایی که در این مدت دیده و چشیده‌ام بگذرم!

لطفا راه ارتباطى ما و مخاطبان عزیز تَر از جانمان را در شیراز فراهم سازید.

‎خدا صابران را دوست دارد.

‎محسن شریفیان- سوم دیماه ١٣٩۶

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز