خبرگزاری کار ایران

طالبیان تأکید کرد:

مخالفت میراث‌فرهنگی با عبور خودرو از عرصه هگمتانه

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۰۵۰

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی بر مخالفت میراث فرهنگی برای عبور ماشین از عرصه هگمتانه یا ورودی این محوطه‌ تاریخی تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمد‌حسن طالبیان، در پاسخ به این پرسش که چطور مدیریت شهری همدان قبل از آغاز کار پیاده‌رو کردن مسیر در شش رینگ تاریخی همدان، به فکر ایجاد مسیری برای رفت و آمد بازاری‌ها نبود؟ گفت: این اتفاق برای من نیز یک پرسش بود و آن را با مسئولان شهری همدان و مسئولان وزارت راه مطرح کردم که هنگام تهیه طرح پیاده‌راه کردن رینگ‌های تاریخی همدان، چرا فکری برای عبور وسایل نقلیه نشد؟

او ادامه داد: من نیز این سؤال را از مدیریت شهری کردم. همچنین با وزارت‌راه به‌عنوان یکی از نهادهایی که پیشنهاد ایجاد این پیاده‌راه را داشت نیز صحبت و چند پپشنهاد مطرح کردم. مثلاً پیشنهاد کردم رینگ متصل به بازار آهنگرها و هگمتانه ترکیبی در قالب دو بخش پیاده‌راه و ماشین‌رو شود. در واقع لازم نیست از فردای مطرح کردن یک طرح آن را اجرایی کنند، بلکه می‌توان به تدریج پروژه‌هایی مشابه این را اجرایی کرد.

طالبیان با بیان این‌که معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تلاش می‌کند تا در دراز مدت همه‌ بخش‌های تاریخی سامان‌دهی شوند، ادامه می‌دهد: با بهتر شدن وضعیت مالی دولت، می‌توان این محوطه‌ها را آزاد کرد. حتما آن‌ها باید جابه‌جا شوند، چون وضعیت خوبی ندارند.

۵۰‌ درصد از پرونده ثبت جهانی هگمتانه تهیه شده است

او به تکمیل ۵۰ درصدی پرونده‌ ثبت جهانی «هگمتانه» به‌دست معاونت میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این شرایط قبل از هر اتفاقی، باید تکلیف این طرح‌ها را روشن کرد، بنابراین در جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی و همکارانش این مسئله را نیز بررسی می‌کنیم تا شاید بتوانیم این سامان‌دهی را قدری زودتر انجام دهیم.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی ادامه داد: حتی تا زمانی که طرح سنگفرش جدید برای سامان‌دهی پر این محوطه انجام می‌شود، می‌توانند یک بخش را به سواره و پیاده‌راه اختصاص دهند.

او با بیان این‌که مدیریت شهری به‌شکل ناگهانی میراث‌فرهنگی را وارد این موضوع کرد و در این شرایط میراث‌فرهنگی نیز پرسش برنامه‌ریزی برای وجود یک راه ماشین‌رو در منطقه را داشت، ادامه داد: طرح تفصیلی همدان این جریان را روشن کرد، محدوده‌ منطقه روشن است، چند راه وجود دارد که به ترتیب اولویت مطرح شده‌اند، منتظر هستیم تا وزارت راه این نقشه‌ها را براساس  جلسه‌های مشخص شده انجام دهد، یا با مسئولان پروژه در این زمینه مذاکره کنیم.

طالبیان با تأکید بر مخالفت میراث فرهنگی برای عبور ماشین از عرصه هگمتانه یا ورودی این محوطه‌ تاریخی و ارزشمند، تصریح کرد: در حال حاضر ماشین‌ها در خیابان که اکنون در دست اجرایی شدن طرح است عبور می‌کنند، اما بهترین و ساده‌ترین راه در شرایط دائمی، ترکیب بین پیاده‌رو و سواره‌رو است.

انجام وظیفه کارشناسی و قانونی میراث‌فرهنگی در قبال همگتانه

او ادامه داد: استفاده از محوطه یا عرصه‌ هگمتانه به‌منظور رفت‌وآمد وسایل نقلیه تبعات اجتماعی به دنبال دارد، قطعا نباید کاری انجام داد که این تبعات برای محوطه تاریخی ایجاد شود، میراث‌فرهنگی وظیفه کارشناسی خود برای پیدا کردن مسیر دائم و وظیفه‌ قانونی برای اعلام تکلیف‌اش را اعلام کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا عرصه محوطه هگمتانه رعایت و مشکل ایجاد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز