خبرگزاری کار ایران

دبیر بیست‌وپنجمین هفته کتاب در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

هفته کتاب ردیف بودجه مشخصی ندارد/ پُرکردن سازمانی سالن‌ برنامه‌های هفته کتاب را رد می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۷۵۳

مجید غلامی‌جلیسه گفت: یکی از مشکلات هفته کتاب و ستاد هفته کتاب این است که یک ردیف بودجه مشخص ندارد و براساس شرایط در مورد میزان بودجه‌اش تصمیم‌گیری می‌شود.

مجید غلامی‌جلیسه (مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست‌وپنجمین هفته کتاب) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح نتیجه مورد انتظار و خروجی عضویت نهادهای مردمی و گروه‌های ترویج کتابخوانی در شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب گفت: طبعا استفاده از نقطه نظرات در وهله اول قرار دارد و در مرحله دوم از آنجا که این گروه‌های مردمی با برنامه‌های کتاب‌محور در طول سال با خود مردم درگیر و در ارتباط هستند، پیشنهادات و ایده‌های خوبی را می‌توانند در اختیار ما بگذارند. نکته بعدی اینکه فکر می‌کنیم خود مردم و گروه‌ها و نهادهای مردمی برنامه‌های هفته کتاب را اجرا کنند نه سازمان‌ها و ادارات دولتی. لذا درگیر کردن هرچه بیشتر مردم و این گروه‌های مردمی در سطح شورای سیاست‌گذاری این نتیجه را به دنبال خواهد داشت که گروه‌های مردمی به شکل عملیاتی‌تر و اجرایی درگیر به هفته کتاب می‌پردازند و دل‌گرم‌تر در برنامه‌ها مشارکت می‌کنند. اساسا هدف و رویکرد ما این است که بتوانیم هفته کتاب را در بطن جامعه و به عنوان یک رویداد اجتماعی دنبال کنیم نه یک رویداد دولتی.

جلیسه سپس در پاسخ به این پرسش که هفته کتاب در این بیست‌وپنج دوره توانسته چند درصد مردم را درگیر کند و چه میزان روی کتابخوانی مردم اثرگذاشته است، بیان کرد: من طبعا نمی‌توانم درباره تمام این بیست‌وپنج دوره نظر بدهم ولی درست‌کم در همین سه دوره اخیر یکی از کوچکترین اتفاقاتی که در جریان حضور مردم در هفته کتاب محقق شده جام باشگاه‌های کتابخوانی است که اختتامیه‌اش در هفته کتاب و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی برگزار می‌شود. چیزی بالغ بر ۵۰هزار تا ۶۰هزار نفر کودک در عمل درگیر جام باشگاه‌های کتابخوانی شده‌اند و این رقم، یک رقم قابل توجهی است که تا سال‌های گذشته وجود نداشته است. یعنی هرچه سال به سال جلوتر می‌رویم دامنه فعالیت‌ها و تنوع فعالیت‌ها و نحوه حضور بدنه اجتماعی ما در فعالیت‌های کتاب‌محور پررنگ‌تر شده و می‌شود. البته شکی ندارم که این آمارها هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله دارند ولی نویدبخش این هستند که شاهد توسعه فعالیت‌های مردمی در امر کتاب و کتابخوانی هستیم.

دبیر بیست‌وپنجمین هفته کتاب همچنین در پاسخ به این انتقاد که این بیش از ۱۰هزار برنامه که در هفته کتاب برگزار می‌شوند تنها برنامه‌هایی روتین با محتوای کلیشه‌ای هستند که بطن جامعه و مردم در آن‌ها حضوری ندارند و سالن‌ها تنها توسط کارمندان و پرسنل خود برگزار‌کنندگان و حتی کارمندان خانه کتاب پر می‌شوند، اظهار داشت: وقتی ما رویکرد مردمی داشته باشیم دیگر سالنی وجود ندارد که دغدغه پرکردن آن را داشته باشیم. چرا در این چند سال هفته کتاب در شهرستان‌ها برگزار می‌شود. برای همین است که ما واقعا به دنبال سالن پر کردن نیستیم. برنامه‌های امسال هفته کتاب در بوشهر هم در یک مدرسه برگزار می‌شود و ما نگاه سالن‌محور و دغدغه پر کردن سالن نداریم. به عبارت دیگر می‌خواهیم برنامه‌ها مردمی‌تر برگزار شوند که اتفاقا سالن‌محور نباشند و در بطن جامعه و توسط خود مردم اجرایی و عملیاتی شود و حتی نیازی به دعوت ما هم نباشد. اتفاقی مثل رویداد کتابگردی که شور و شوق را در خود مردم به جریان می‌اندازد و خود مردم به کتابفروشی‌ها می‌آیند و کتاب می‌خرند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب سپس با رد پر کردن صندلی‌ سالن‌های برنامه‌های هفته کتاب توسط کارمندان خانه کتاب یادآور شد: حضور کارمندان خانه کتاب در برنامه‌های هفته کتاب برای پر کردن سالن را رد می‌کنم و واقعا در هیچ‌کدام از برنامه‌های ما پرسنل خانه کتاب حضور ندارند. مثلا در مورد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در این دو سال دیده‌اید که سالن در حد انفجار پر می‌شود، آن هم توسط نویسندگان و ناشران. ما حتی اجازه حضور به پرسنل خانه کتاب نمی‌دهیم چون جا نیست و خود مردم باید در این مراسم شرکت داشته باشند. این نگاه در مورد برنامه‌هایی که خانه کتاب برگزار می‌شود، وجود دارد که یا سالن باید خالی باشد یا اگر هم فردی حضور دارد خود مردم باشند. قرار نیست برنامه‌های ما کارمندمحور باشد و به صورت سازمانی سالن‌ها را پر کنیم.

این مدیر حوزه کتاب در ادامه نداشتن ردیف بودجه مشخص برای هفته کتاب را یکی از دغدغه‌های اصلی شورای سیاست‌گذاری این هفته دانست و گفت: یکی از مشکلات هفته کتاب و ستاد هفته کتاب این است که یک ردیف بودجه مشخص ندارد و براساس شرایط در مورد میزان بودجه‌اش تصمیم‌گیری می‌شود. به عنوان ما سال گذشته برای هفته کتاب بودجه نگرفتیم و از بودجه خود خانه کتاب برای برنامه‌ها هزینه کردیم و امسال هم هنوز هیچ بودجه‌ای برای هفته کتاب دریافت نکرده‌ایم. یکی از دغدغه‌های اصلی و جدی ما که در ستاد دائمی هفته کتاب دنبال خواهیم کرد همین مسئله تخصیص بودجه مشخص برای هفته کتاب است.

جلیسه در پایان در توضیح کوتاهی درباره نحوه مصرف هزینه‌هایی که برای هفته کتاب تخصیص داده می‌شود، اضافه کرد: در سه دوره اخیر تا حد زیادی سعی کردیم هزینه‌ها را کاهش بدهیم و کاملا اقتصاد مقاومتی را در سیاست‌گذاری‌های هفته کتاب اعمال کردیم. تا سال‌های قبل در هفته کتاب بودجه‌های آنچنانی می‌آمد و مصرف نشد که ما چنین هزینه‌هایی را نکرده‌ایم. نکته بعدی اینکه در مورد برگزاری برنامه‌هایی هم که برایشان هزینه می‌کنیم این هزینه به صورت مشارکتی تامین می‌شود. یعنی اینگونه که برای برگزاری برنامه‌ها تمام هزینه‌ها از سوی ستاد هفته کتاب تامین شود و از خود دست‌اندرکاران برنامه می‌خواهیم که سهم بگذارند و مشارکت مالی هم داشته باشند. میزان مالی این مشارکت هم حداقل ۵۰درصد است و حتی در برخی برنامه‌ها تا ۸۰درصد هم مشارکت مالی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز