خبرگزاری کار ایران

جایزه صلح کتابفروشان آلمان به مارگارت آتوود اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۸۵۱

در آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه صلح کتابفروشان آلمان به مارگارت آتوود، نویسنده سرشناس کانادایی تعلق اهدا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، هیأت داوران این جایزه در بیانیه خود اعلام کرده که با اهدای جایزه صلح کتابفروشان آلمان به این نویسنده ۷۷ ساله، «از انسان‌دوستی و تلاش او برای عدالت اجتماعی و روادارای در رمان‌های متعدد و مقالات پرشمارش» تقدیر می‌کند. به عقیده هیئت داوران جایزه صلح آلمان مارگارت آتوود از شامه‌ای قوی برای پیش‌بینی گرایش‌‌های نامحسوس در جهان به سوی توتالیتاریسم برخوردار است.

در رمان «سرگذشت ندیمه» (به ترجمه سهیل سمی) در یک حکومت تخیلی به نام «جمهوری گیلاد» زنان باروری که ازدواج کرده‌اند اما ازدواجشان به رسمیت شناخته نشده به عنوان ندیمه در خدمت خانواده‌های طراز اول قرار می‌گیرند. زنان در این داستان در کاست‌هایی اجتماعی زندگی می‌کنند: همسران، دختران، خاله‌ها، کلفت‌ها، مارتاها که زنانی‌اند پیر و نابارور و سرانجام همسران ارزان. منتقدان از این رمان به عنوان اثری در نقد تبعیض جنسی در آمریکا یاد کرده‌اند.

آتوود  در سال ۲۰۰۰ نیز جایزه‌ بوکر را  به خاطر رمان «جنایتکار کور» ا گز آن خود کرد.

آتوود در پاسخ به این سوال که اگر روزی در مقابل ترامپ که از منتقدان جدی او است قرار بگیرد به رئیس جمهور آمریکا چه خواهد گفت، بیان کرد: «هیچ. او احتماالاً به حرف من گوش نمی‌دهد. برای همین به دستیارش مراجعه می‌کنم و از او می‌خواهم که آکانت توئیتر رئیس جمهور آمریکا را مسدود کند. اما این هم احتمالاً کمکی نخواهد کرد.»

جایزه صلح کتابفروشان آلمان با مبلغی به ارزش  ۲۵ هزار یورو یکی از مهم‌ترین جوایز فرهنگی آلمان است که از سال ۱۹۵۰ در آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت به یک نویسنده‌ای اهدا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز