خبرگزاری کار ایران

اولین گزارش جایزه مهرگان ادب منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۹۹۳

دبیرخانه جایزه مهرگان اولین گزارش خود از فعالیت شش‌ماهه دبیرخانه و عملکرد هیأت داوران را منتشر کرد.

 به گزارش ایلنا، عملکرد شش‌ماهه دبیرخانه و هیأت داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست نیز نیمه دوم آبان‌ماه اعلام خواهد شد.

در این دوره کتابهای سال 94 و 95  تعداد رمان‌ها و مجموعه داستان‌های مورد بررسی برای نخستین بار از مرز پانصد اثر گذشته و 527 اثر برای ارزیابی در اختیار هیأت داوران مهرگان قرار گرفته است. این تعداد کتاب در مقایسه با 403 اثر بررسی‌شده در دوره گذشته مهرگان ادب رشد کمّی حدود 31 درصد را در حوزه ادبیات داستانی نشان می‌دهد. نکته قابل توجه دیگر اینکه در این دوره برای اولین بار تعداد ”رمان‌ها“ از ”مجموعه داستان‌ها“ پیشی گرفته و 285 رمان در کنار 242 مجموعه داستان در هفدهمین و هجدهمین دوره جایزه مهرگان توسط داوران بررسی می‌شود.

دبیرخانه جایزه به نقل از علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان در رابطه با ثبت سالانه 2 تا 3 هزار عنوان رمان و مجموعه داستان چاپ اول در آمار ”خانه کتاب“ وزارت فرهنگ و ارشاد می‌گوید: این آمار چندان دقیق نیست و نباید مبنای داوری آثار در جوایز ادبی قرار گیرد. آمار رسمی که هر ساله تحت عنوان رمان‌ها و یا مجموعه داستان‌های چاپ اول اعلام می‌شود در برگیرنده طیفی از کتاب‌های ادبی، خاطره‌نویسی، حکایت و داستان است که بیشتر آن‌ها برابر با معیارهای داوری آثار و آئین‌نامه جایزه مهرگان ادب، رمان و مجموعه داستان تلقی نمی‌شوند و از شرایط لازم برای ارزیابی شدن در جایزه مهرگان ادب برخوردار نیستند.

علیرضا زرگر داوری در جوایز ادبی را کاری پرزحمت و زمان‌بر می‌داند و می‌گوید داوران مهرگان با دقت نظر و حوصله زیاد آثار را خوانده و داوری می‌کنند و در عین حال برای شنیدن نکته‌ها و حتی گلایه‌های نویسندگان آمادگی دارند و پاسخگوی انتخاب‌های خود هستند.

وی با توجه به افزایش آثار ادبیات داستانی جدی در این دوره به ضرورت اضافه شدن چند داور جدید به جمع داوران قبلی مهرگان ادب اشاره کرد و گفت: در جایزه مهرگان همواره قدرشناس زحمات داوران هستیم و می‌دانیم که بررسی تعداد زیادی کتاب توسط یک داور در مدت زمان محدود دشوار است و نیز ممکن است به کیفیت داوری وی لطمه وارد آورد به همین دلیل متناسب با رشد کمی آثار تعداد داوران در مرحله مقدماتی به پنج نفر و در مرحله نهایی به هفت نفر  افزایش یافته است.

جواد اسحاقیان، مهدی غبرایی، علیرضا سیف‌الدینی، حسین آتش‌پرور، لیلا صادقی، هوشیار انصاری‌فر و سیاوش گلشیری داوری مرحله نهایی این دوره جایزه مهرگان ادب را در دو بخش رمان و مجموعه داستان به عهده دارند و انتخاب آثار و داوری در مرحله مقدماتی نیز توسط حسین ورجانی، ابوالفضل حسینی، سودابه سلگی، الهام عظیم و دبیرخانه جایزه مهرگان ادب انجام می‌شود.

داوری رمان‌ها و مجموعه داستان‌ها در دوره‌های هفدهم و هجدهم جایزه مهرگان ادب از نیمه دوم فروردین‌ماه 1396 آغاز شده و کماکان ادامه دارد. برابر با تقویم زمانی این دوره جایزه پایان آذرماه 1396 زمان اعلام فهرست ماقبل نهایی آثار برگزیده است. گرچه تعداد زیاد کتاب‌ها پیش‌بینی زمان اعلام فهرست آثار برگزیده مهرگان ادب را مشکل کرده است.

دبیرخانه جایزه مهرگان صندوق پستی 555-19615 تهران و ایمیل mehreganprize@gmail.com   را برای ارسال کتاب‌‌ها و انعکاس نظرات نویسندگان، منتقدان و ناشران در نظر گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز