خبرگزاری کار ایران

مرجانه گلچین در مراسم تشییع پیکر نادر گلچین:

متاسفم که استاد گلچین بخش عمده‌ای از عمرش را ناخواسته خانه‌نشین شد/ تلویزیون زمانی آثار گلچین را پخش کرد که از خواندن منع شد+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۲۲۵

نادر گلچین (خواننده موسیقی ایرانی) صبح امروز با حضور برخی از اهالی هنر و با همخوانی"مرغ سحر" توسط حاضران تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر نادر گلچین صبح امروز (2 مهرماه) با حضور برخی چهره‌های موسیقی، ادبیات، تئاتر و سینمای کشورمان در تالار وحدت برگزار شد.

متاسفم  که استاد گلچین بخش عمده‌ای از عمرش را ناخواسته خانه‌نشین شد/ تلویزیون زمانی آثار گلچین را پخش کرد که از خواندن منع شد+فیلم و عکس

متاسفم  که استاد گلچین بخش عمده‌ای از عمرش را ناخواسته خانه‌نشین شد/ تلویزیون زمانی آثار گلچین را پخش کرد که از خواندن منع شد+فیلم و عکس

در ابتدای این مراسم؛ کامبیز روشن‌روان به دعوت سیدعباس سجادی (مجری مراسم) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من هر وقت به این فضای زیبای محوطه باز تالار وحدت پا می‌گذارم متاسفانه برای تشییع یکی از هنرمندان کشورمان است. امیدوارم روزی فرا برسد که ما برای بزرگداشت هنرمندان در اینجا دورهم جمع بشویم.

وی در ادامه افزود: نادر گلچین جزو معدود شخصیت‌های موسیقی کشورمان محسوب می‌شود که هیچ وقت ندیدم از کسی بد بگوید و یا گلایه کند. او همیشه از خوبی می‌گفت و به سمت زیبایی‌ها اشاره می‌کرد و شعر می‌خواند. ایشان حافظه بسیار خوبی داشت به طوری که به خاطر می‌آورم چند سال قبل یک شعر طویل را که بیش از صد بیت داشت از حفظ خواند. چنین حافظه‌ای در این سن و سال بسیار جالب توجه است. ایشان بسیاری از اوقات از کسانی صحبت می‌کرد که من حتی آنها را به یاد نمی‌آوردم.

این آهنگساز همچنین عنوان کرد: امیدوارم روزی هنرمندان ما در جایگاهی قرار بگیرند که همچون نادر گلچین به معنای واقعی کلمه هنرمند باشند و از زیبایی‌ها سخن بگویند.

در بخش دیگر این مراسم حمیدرضا نوربخش (خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و درباره نادر گلچین گفت: من در دو نوبت درباره ویژگی‌های آوازی استاد نادر گلچین به تفصیل سخن گفته‌ام. یکی حدود 10-12 سال قبل در فرهنگسرای ارسباران و دیگری حدود یک سال قبل در تالار وحدت بود. استاد گلچین از استعدادهای کم‌نظیر آواز ایرانی بود. او از معدود کسانی بود که مکتب اساتید مختلف را درک نکرده بود اما توانسته بود خودش به سبک و شیوه مخصوص خودش برسد. ما هنرمندانی با چنین ویژگی خاصی را به ندرت در موسیقی می‌بینیم.

وی در ادامه افزود: استاد گلچین هم از نظر تلفیق شعر و موسیقی و هم از لحاظ تمام چیزهایی که لازمه آواز است درک عمیقی داشت و برای کسانی که امروز آواز می‌خوانند یک الگوی بسیسار خوب محسوب می‌شوند. امروزه ما کسانی را به عنوان خواننده داریم که محضر اساتید بسیاری را درک کرده‌اند و حدود 3-4 صفحه روزمه دارند اما نمی‌توانند آواز مقبولی بخوانند.

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین عنوان کرد: استاد گلچین درک عمیقی از زیبایی‌شناسی هنر داشت و همچنین به اهمیت جای صدایش پی برده بود. او می‌دانست باید کجا و در چه محدوده‌ای بخواند که صدایش دلنشین باشد. او همچنین از نظر شخصیتی آدم بسیار مهربان و خوبی بود و طبع بی‌نظیری داشت و هرگز ندیدم خواسته‌ای داشته باشد. استاد گلچین می‌تواند برای همه ما الگو باشد.

فریدون شهبازیان نیز در بخش دیگری از این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این سفر بهشتی دوست عزیزم نادر گلچین را به خانواده‌اش و مردم ایران تسلیت می‌گویم. 50 سال از رفاقت من و نادر گلچین می‌گذرد. زمانی که برنامه گلهای تازه را تهیه می‌کردم از نادر گلچین دعوت کردم تا به این برنامه بیاید و گلهای شماره 177 با شعری از هوشنگ ابتهاج را که "گریز" نام داشت، اجرا کند. هیچ ضرورتی ندارد که من از نادر گلچین تعریف کنم اما "گریز" که براساس شعر نو بود را هیچ کس بهتر از او نمی‌توانست اجرا کند.

این آهنگساز در ادامه افزود: نادر با تمام وجودش می‌خواند و آنقدر محفوظات و سواد داشت که اصلا نیاز نبود با او درباره شعر یا موسیقی کار صحبت کنم. ما گلهای شماره 16 را نیز با یکدیگر کار کردیم و باید بگویم او مرد بسیار بزرگی بود که از بین ما رفت. نادر دوست بسیار عزیز من بود که شاهد بزرگ شدن فرزندانش بودم اما متاسفانه اخیرا به دلیل تعلمات روحی‌ام نتوانستم به او سر بزنم و در کنارش باشم.

در بخش بعدی مراسم نیز فاضل نظری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نادر گلچین روزی به من می‌گفت چقدر خوب است که در مراسم ختم "مرغ سحر" اجرا شود و من الز شما عزیزان می‌خواهم که بخش‌هایی از این کار اینجا همخوانی کنیم.

پس از همخوانی "مرغ سحر توسط حاضران مرجانه گلچین نیز به دعوت عباس سجادی و به نمایندگی از خانواده نادر گلچین پشت تریبون قرار گرفت.

مرجانه گلچین (برادرزاده نادر گلچین) گفت: خانواده ما از نظر تعداد خانواده کوچکی است؛ اما امروز با وجود همه شما عزیزانی که اینجا هستید دیگر احساس می‌کنم خانواده گلچین خانواده بزرگی محسوب می‌شود. امروز جای دختران استاد و خواهرم اینجا خالی‌است ولی گمان می‌کنم خوشحال‌ترین فرد امروز مرحوم نادیا گلچین دختر استاد است که می‌تواند از او پذیرایی کند.

این بازیگر سینما و تلویزون در ادامه افزود: متاسفم که استاد بخش عمده‌ای از عمر خود را ناخواسته خانه‌نشین شد و درست در زمانی که در سلامت کامل قرار داشت و می‌توانست کار کند اجازه فعالیت پیدا نکرد. صدای استاد از زمانی از تلویزیون پخش شد که دیگر پزشک‌ها به دلیل بیماری‌اش به او اجازه خواندن ندادند.

وی همچنین عنوان کرد: من خوشحالم که استاد گلچین هم مانند بسیاری از بزرگان هنر این مملکت از مکانی تشییع می‌شود که بارها روی صحنه آن مورد تشویق قرار گرفته است. از شما می‌خواهم امروز به قدری که استاد شایسته تشویق هستند ایشان را بدرقه کنید.

در ادامه پیکر زنده‌یاد نادر گلچین از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد.

 این مراسم با حضور شهرام ناظری، محمندعلی بهمنی، رضا بنفشه‌خواه، ایرج راد، محمد منتشری، صدیق تعریف، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، عبدالحسین مختاباد، حسن اکلیلی، جمشید عندلیبی، بهرام حصیری، شهرام صارمی، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، داوود گنجه‌ای، علی جهاندار، بهرام گودرزی، بیژن بیژنی و برخی دیگر از اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

 فیلم اجرای آواز فاضل جمشیدی و همخوانی "مرغ سحر" توسط حاضران را در اینجا می‌توانید ببینید:

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز