خبرگزاری کار ایران

«م ر حساس» چگونه تئا‌تر را به فساد و تباهی رهنمون شد!

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۲۶۲

غلامحسین دولت‌آبادی با اشاره به اجرای نمایش «صعود مقاومت‌پذیر آقای م.ر حساس!» در تالار محراب گفت: این نمایش تمثیلی از شرایط هولناکی است که امروز بر تئاتر ما حاکم است. موضوع این اثر، تئاتر است و برمی‌گردد به اوضاع امروزمان و آنچه در آینده نزدیکی برای تئاتر کشور اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تهران در سال 1405 دچار بحران تماشاگر در تئاتر شده است. تهیه‌کنندگان تئاتر به دنبال راه چاره‌ای برای بیرون آمدن‌شان از وضعیتی هستند که گرفتارش شده‌اند. آن‌ها بین رفتن سراغ یک تبلیغاتی‌چی معروف و یک مدیر مشهور مانده‌اند و حالا باید دست به انتخاب بزنند.

دولت‌آبادی با اشاره به اینکه این نمایشنامه به صورت مشترک توسط او، آراز بارسقیان و وحید جباری نوشته شده و کارگردانی مشترکش نیز توسط او و بارسقیان است، گفت: فرم کار به گونه‌ای است که استفاده جدیدی از کل مجموعه تئاتر محراب انجام می‌شود؛ اجرا از مقابل در شروع می‌شود و از تمام ظرفیت‌های محوطه حیاط محراب، لابی و سالن استفاده می‌شود. درواقع تا آبان ماه مجموعه محراب در اختیار ماست و آقای گله‌دارزاده مدیر تالار لطف کرده و اجرای دیگری در این مجموعه نخواهد بود.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان ادامه داد: ما یک صحنه بیشتر در سالن اصلی نداریم و تمامی صحنه‌ها در جاهای مختلفی ازجمله حیاط محراب، لابی و راه‌پله است و تماشاگر در طول اجرا حرکت می‌کند. تقریبا تا یک ساعت و ده دقیقه از اجرا گذشته تماشاگر یک لحظه ننشسته است و باید تماما در لوکیشن‌هایی که ما در نظر گرفتیم؛ حرکت کند.

دولت‌آبادی با بیان اینکه فرم اجرا در راستای مضمون و محتوای کار است، گفت: فکر می‌کنم جاهایی که برای تماشاگر درنظر گرفتیم آنقدر متنوع است که مخاطب علیرغم اینکه بخش عمده کار را در حرکت و ایستاده است؛ خسته نخواهد شد.

او با بیان اینکه گروه اجرایی نمایش تیم جوانی است که بیش از 4 ماه برای این نمایش تمرین کرده‌اند، و نقش اصلی را خودش بازی می‌کند، گفت: همکاری خیلی زیادی از سوی آقای گله‌دارزاده رئیس تالار محراب هم برای محل تمرین و هم اجرا با ما شده است و این نمایش از یکشنبه دو مهر اجرای خود را آغاز کرده است.

کارگردان نمایش «صعود مقاومت‌پذیر آقای م.ر حساس!» این اثر را اقتباسی از نمایشنامه «صعود مقاومت پذیر آرتور و اویی» برتولت برشت خواند که به اوضاع ١٠ سال آینده تئا‌تر ایران می‌پردازد.

دولت‌آبادی یادآور شد: «م.ر حساس» اسم شخصیت اصلی نمایش است؛ این نمایش بر‌‌ همان منوالی که نمایشنامه برشت دارد و صعود هیتلر را پیش بینی می‌کند، از حضور شخصی به‌نام «م ر حساس» خبر می‌دهد که از بیرون تئا‌تر می‌آید و در داخل تئا‌تر صعود می‌کند و به قله‌ای می‌رسد که اوج فساد و تباهی تئا‌تر ایران است.

دانیال اولیایی، مهدی بازدار، ترگل به‌مهر، رسول تجلی، احسان تخشید، زهرا حیدری کیا، اشرف حیدری، مهربان خداوردی، غلامحسین دولت‌آبادی، پرستو رضایی، فرزانه رضایی، محمد رجبی، فرهاد رنجبر مقدم، حامد صحت، شایان صفرلو، فرزاد علوی، معصومه قربانی، سارا محمدبیگی، فائزه محمد نجار، محمد نصرتی، امید نمازی شیرازی (به ترتیب حروف الفبا) بازیگران نمایش «صعود مقاومت‌پذیر آقای م.ر حساس!» هستند که اجرای خود را از یکشنبه دوم مهر در تالار محراب آغاز کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز