خبرگزاری کار ایران

چرا عیاری، علیزاده، خوشنویس و ابراهیم‌زاده تقدیر می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۷۸۵

نوزدهمین جشن سینمای ایران از چهار چهره هنری تقدیر می‌کند. مکانیزم انتخاب این افراد چه بوده است؟ بیش از همه امسال به حاصل و فرآیند هنری شخصیت‌های سینمایی و هنری تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از بخش‌های مهم جشنواره‌ها و جشن‌ها و دوسالانه‌های فرهنگی و هنری؛ تقدیر از برخی چهره‌ها، پیشکسوتان و صاحب‌نامان هنری‌ست. این رسم در حوزه سینما توسط جشن سینمای ایران بنیان نهاده شد. امسال نوزدهمین دوره جشن سینمای ایران برگزار می‌شود و یکی از بخش‌های مهم آن همچون دیگر جشن‌های سینمایی بزرگداشت‌چند هنرمند پیشکسوت است. امسال سیروس ابراهیم‌زاده، کیانوس عیاری، حسین علیزاده و در بخش  جایزه سیف‌الله داد محمدحسین خوشنویس تقدیر می‌شود. مکانیزم انتخاب این افراد چگونه و برچه اساسی بوده است؟‌

از قرار معلوم؛ انتخاب این افراد بعد از جلسات متعدد در هیات رئیسه آکادمی علوم فنون و هنرهای سینمایی و همچنین مشورت با هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما صورت گرفته و ملاک انتخاب این بوده که افرادی تقدیر شوند که در یک دوره طولانی به سینمای ایران خدمت کرده باشند و خدماتشان جامع، صنفی و فرهنگی باشد.

اولین نفری که برای بزرگداشت در جشن سینمای ایران انتخاب شده؛ سیروس ابراهیم‌زاده است. ابراهیم زاده بیش از 60 سال است که در سینما فعال است و علاوه بر بازیگری در بخش‌های مختلف دیگری فعالیت کرده اما یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب وی؛ کمک به گسترش ادبیات  نمایشی در سینما و تلاش برای فعالیت آکادمیک و حرفه‌ای با انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی است.

 دومین نفر؛ کیانوش عیاری است. شاید بیشتر افراد تصور کنند دلیل انتخاب عیاری بی‌مهری‌هایی‌ است که در سال‌های گذشته در حق وی صورت گرفته و درنتیجه برخی فیلم‌های او همچون خانه پدر ی و کاناپه با مشکل مواجه شده است. شاید خانه سینما قصد دارد با این تقدیر از وی دلجویی کند اما از قرار معلوم انتخاب کیانونش عیاری دلیل دیگری دارد. تکلیف عیاری در سینمای ایران کاملا روشن  است. او در تمام این سالها فقط کار کرده و به سینمای ایران بسیار افزوده است. او به گسترش زبان سینمای ایران نیز کمک زیاد کرده است.

 سومین هنرمندی که برای تقدیر انتخاب شده؛ مستقیما در سینما فعالیت نمی‌کند اما کمک زیادی به رشد سینما کرده است. علیزاده در مرز موسیقی و سینما ایستاده است. او شاید ارتباط ارگانیک با سینما نداشته باشد اما ارتباط فرهنگی و هنری جدی با سینمای ایران دارد و کارهای خوبی برای سینمای ایران انجام داده . آثار زیادی برای سینمای ایران ساخته که در مقام آهنگساز  آنها را به همه جهان عرضه کرده است. دلیل دیگر انتخاب علیزاده این است که وی  در نقطه تعادلی فرهنگ کشور ایستاده است. او زمانی که جایزه شوالیه فرانسه را نپذیرفت دلبستگی خودش را به فرهنگ و هنر ایران نشان داد.

 چهارمین تجلیل شونده؛ محمدحسن خوشنویس است. او با وجود بیش از 60 سال فعالیت مدیریتی در حوزه فرهنگ کمتر شناخته شده است. فعالیت اصلی خوشنویس در تحقیق و پژوهش است و او این پژوهش‌ها را به ایده‌های عملی تبدیل کرده است. خوشنویس ازجمله افرادی‌ست که ساختار سینمای ایران را در دهه 60 نوشت و نقش بسیار پررنگی در  تاسیس و راه‌اندازی بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران داشت. او همچنین پایه‌گذار و طراح فرهنگسراهای تهران بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز