خبرگزاری کار ایران

سورپرایز‌ کامبیز درم‌بخش برای یوزپلنگ ایرانی+فیلم

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۳۷۹

کامبیز درم‌بخش گفت: دوشنبه عازم پکن هستم. امسال در پکن نمایشگاه بین‌المللی کتاب برپاست. آنجا یک نمایشگاه انفرادی با موضوع کتاب دارم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامبیز درم‌بخش در سال‌های اخیر از فعال‌ترین هنرمندان در عرصه‌ی تجسمی کشور بوده است. اخیراً نمایشگاهی گروهی تحت عنوان «جان کویر» در گالری آرت‌سنتر برپا بود که این هنرمند هم یکی از اعضای این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه فقط یک تابلو از او به نمایش درآمد که هم‌زمان ویدئوآرتی هم از آن ارائه شد.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی این نمایشگاه توضیح داد و گفت: در نمایشگاه «جان کویر» تعدادی هنرمند به درخواست خانم محیطیان دور هم جمع شدند تا راجع‌به محیط زیست و کویر ایران، نمایشگاهی برپا کنند. از طرفی برای من مسئله‌ی کشتار بی‌رحمانه‌ی حیوانات توسط شکارچی‌ها مطرح بود. به هر حال این نمایشگاه یک نوع هم‌بستگی هنری، از طرف هنرمندان بود، برای مقابله با پدیده‌ای که سال‌هاست ادامه دارد، مخصوصاً حیواناتی که در دنیا نایاب‌اند؛ ازجمله یوزپلنگ ایرانی که نسل‌شان در حال انقراض است ولی کسی به آن‌ها توجهی ندارد و همین بی‌توجهی باعث شده که روزبه‌روز تعداد این‌ حیوانات کمتر شود.

درم‌بخش ادامه داد: به هرحال من به علت سابقه‌ای که در همین زمینه دارم (تقریباً 30 سال است که به نفع حیوانات و محیط زیست کارهایی انجام می‌دهم)، چندان برایم سخت نبود که این ایده را صورت‌بندی کنم. کار من یک ویدئوآرت بود. این نخستین‌باری بود که از ویدئوآرت استفاده ‌می‌کردم. البته پیشتر فیلم‌های انیمیشن و کوتاه کار کرده بودم؛ ولی ویدئوآرت مسئله‌اش فرق دارد. این ویدئوآرت، پلنگی است که نقطه‌های سیاه روی بدنش، با شلیک هر تیر تبدیل به نقطه‌های قرمز می‌شود، و از  آن خون می‌چکد. درنهایت این خون مدام بالا و بالاتر می‌آید و تمام تصویر را در خود می‌گیرد. این تصویر، تصویر تلخ و غمناکی است، ولی متأسفانه واقعیت دارد. عین همین ویدئوآرت، تابلوش را هم کشیده بودم و بالای آن قرار داده بودم. با این ویدئوآرت به این تابلو جان دادم.

سورپرایز‌ کامبیز درم‌بخش برای یوزپلنگ ایرانی+فیلم

سورپرایز‌ کامبیز درم‌بخش برای یوزپلنگ ایرانی+فیلم

گالری آرت‌سنتر؛ نمایشگاه «جان کویر»

 در زیر می‌توانید ویدئوآرت یوزپلنگ ایرانی کامبیز درمبخش را مشاهده کنید.

سورپرایزهای کامبیز درمبخش

این کاریکاتوریست پیشکسوت ادامه داد: البته در آینده کارهایی از این قبیل را از من بیشتر خواهید دید. در ماه‌های آینده چندین نمایشگاه خواهم داشت. پنجم آبان‌ماه سال جاری، در گالری ویستا نمایشگاهی تحتِ عنوان «سورپرایز» خواهم داشت که فعلاً از آن اطلاعات بیشتری نمی‌دهم تا سورپرایز بماند. از طرفی هنوز مشغول ساختن کارها هستم. این سری جدید از کارهایم بیشتر ساختنی است تا کشیدنی؛ یعنی فکرهای جدیدی است که ساخته می‌شود. حالا ممکن است اقسام مختلفی داشته باشد: نقاشی، ویدئو آرت، نجّاری، عکاسی و ...  هر ساله دی‌ماه در گالری سیحون نمایشگاهی دارم که امسال هم خواهم داشت. یک نمایشگاه اختصاصی هم پاییز در اصفهان دارم.

 نمایشگاه انفرادی در پکن

وی ادامه داد: دوشنبه عازم پکن هستم. امسال در پکن نمایشگاه بین‌المللی کتاب برپاست. من را هم دعوت کرده‌اند. آنجا یک نمایشگاه انفرادی دارم. چون نمایشگاه کتاب است، کارهای من هم راجع‌به کتاب خواهد بود. قبلاً یک‌سری کارهایی راجع‌به کتاب انجام داده بودم؛ مثلِ فرهنگ کتاب‌خواندن، انتشار کتاب، سانسور کتاب، تولید کتاب، تیراژ کتاب و ... . این نمایشگاه به مدت 10 روز در غرفه‌ی ایران که غرفه‌ی بزرگی‌ است به نمایش درخواهد آمد. این کارها، قبلاً در مطبوعات داخلی و خارجی، و حتی کانال تلگرام و اینستاگرامم چاپ و منتشر شده بود، ولی مجموعه‌اش که حدود 30، 40 تا کار است، به صورت یکجا در پکن به نمایش در خواهد آمد.

درم‌بخش افزود: سازمان نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزارکننده‌ی این نمایشگاه است، و بسیاری از ناشران بزرگ تهران هم میهمان این نمایشگاه خواهند بود. درواقع این نمایشگاه، برای فرهنگ‌سازی و شناخت ادبیات و هنر ایران است. ایران امسال میهمان ویژه‌ی این فستیوال است. البته فقط هم کار من نیست. گروه موسیقی، فیلم، صنایع دستی، تصویرگری، کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... از ایران عازم این نمایشگاه بین‌المللی هستند.

سورپرایز‌ کامبیز درم‌بخش برای یوزپلنگ ایرانی+فیلم

این هنرمند بیان کرد: مدام مشغول کار و فعالیت هستم. چندین مسابقه و بی‌ینال را هم داوری می‌کنم. آخرین‌اش دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران بود، که آثار ارسالی تا حالا خوب بوده. انتخاب اولیه را ما انجام داده‌ایم که باید داوران خارجی هم نظراتشان را ارائه دهند.

کامبیز درمبخش در خصوص استفاده‌اش از اینستاگرام و تلگرام به طور فعال گفت: نزدیک به 5 ماه است که صفحه‌ی تلگرام و اینستاگرامم را درست کرده‌ام. این کار یک مزیت دارد: شما وقتی یک نمایشگاه می‌گذارید، خیلی هم که موفق باشد، حداکثر 1000 نفر این نمایشگاه را می‌بینند. اما وقتی آثارتان را در صفحات مجازی به اشتراک می‌گذارید همه به آن دسترسی خواهند داشت. این برتری وسایل ارتباط جمعی است. من در این مدت کوتاه 9000 فالوور دارم، و از این طرق می‌توانم کارم را به دست همه‌ی دنیا برسانم. شهرستانی‌ها همیشه مشکل داشتند که کارهایم را ببینند. اما الان خیلی راحت همه‌ی کارهایم را دنبال می‌کنند. این فقط مختص ایران هم نیست، بلکه در دنیا کارهایم دیده می‌شود.

 وی ادامه داد: من قبلاً هم یک بار گفته‌ام که اینترنت هدیه‌ی بزرگ قرن است. آدم می‌تواند در عین واحد کارش را به همه‌ی دنیا نشان دهد و کار همه‌ی دنیا را ببیند. ما قدیم این شانس را نداشتیم. من سال گذشته 6 نمایشگاه انفرادی داشتم. دائم کار می‌کنم و زحمت می‌کشم. این‌طوری نیست که خیلی راحت باشد. آدم جان می‌کند. فقط هم مسئله‌ی پول در میان نیست. کار کردن، هم حس خوبی به خودم می‌دهد و هم به مردم. درنتیجه این انبوه کارها را نمی‌توان در یک روزنامه و مجله چاپ کرد. مگر ما چند تا روزنامه داریم که کاریکاتور کار می‌کنند؟ درحال حاضر کارهایم در مجله‌ی همشهری داستان، روزنامه‌ی شهروند و مجله‌ی قهوه چاپ می‌شود. من بارها شده که با انبوهی از کارهای خوب مواجه شده‌ام که پیش خودم می‌گویم من این‌ها را کِی کشیده‌ام؟ این برای خود من هم جالب است که چقدر این‌ کارها زیاد هستند و اصلاً کِی به وجود آمده‌اند؟ بعضی‌ از این کارها مربوط به 45 سال پیش است. جذابیت این‌ کارها در این است که با این‌که 45 سال پیش کشیده‌ام‌، هنوز جذابیت خودشان را حفظ کرده‌اند.

این نقاش در پایان گفت: کسانی که خودم را ندیده‌اند، و فقط اسمم را شنیده‌اند وقتی برای بار اول مرا می‌بینند به من می‌گویند که ما فکر می‌کردیم این‌ها را یک جوان کشیده است. من با 4 نسل مختلف کار کرده‌ام. این را یک موفقیت بزرگ برای خودم می‌دانم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز