خبرگزاری کار ایران

ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد:

موضع صالحی دربرابر اقدامات فرای قانون دستگاه‌های موازی فرهنگی مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۴۷۳

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه مشکلات اصلی فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، خدیجه ربیعی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان نماینده‌ مردم ایران ضمن تشکر از دکتر روحانی به خاطر معرفی وزرایی که بخش قابل قبولی از آنها توانمند و شایسته هستند، اعلام می‌کنم دکتر صالحی شخصیتی متدین و بزرگوار است که ارتباط خوبی با هر دو بخش فرهنگی و حوزوی و علمای نظام دارد. این مولفه ظرفیت بسیار خوبی برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آن هم وقتی حساسیت‌ها و سختی کار در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تعریف متعددی که جامع‌شناسان از فرهنگ ارائه می‌دهند کاملاً مشخص است.

نماینده مردم بروجن افزود: فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است به خصوص برای جامعه و نظام اسلامی ایران که این حساسیت‌های فرهنگی را دوچندان می‌کند. به همین دلیل حساسیت مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر وزارتخانه‌ها بالاتر است. من برنامه ارائه شده آقای صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از آن است که دکتر صالحی با اینکه بسیار خوب به چالش‌ها اشاره کردند اما راهکار نهایی و سازوکار عملیاتی ارائه ندادند.

او با بیان اینکه مشکلات اصلی فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟ اگر دستگاه‌های موازی با سیاست وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوان نبودند شما چه خواهید کرد؟

این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: در برنامه آقای صالحی همچنین اشاره نشده که برای هم‌افزایی و همگرا کردن و هم‌پوشانی این دستگاه‌های متعدد که بعضا باعث تعدد تصمیم‌گیری‌ها می‌شود چه خواهند کرد. با توجه به ارتباط خوب ایشان با بخش فرهنگی و علمای اعظام باز هم اشاره نکردند که نسبت مفهوم زندگی ایرانی – اسلامی که قرار است در عرصه فرهنگ تجلی یابد چگونه در جامعه عملیاتی و اجرایی می‌شوند.

ربیعی گریزی نیز به مسائل حوزه دیپلماسی فرهنگی زد و گفت: با توجه به اهمیت ارتباطات و تعاملات مناسب در حوزه دیپلماسی فرهنگی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به دیپلماسی فرهنگی دستکم با کشورهای هم‌زبان و همسایه داشت تا مفاخر فرهنگی کشور ما توسط دیگر کشورها مصادره نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در برنامه شما در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری  و بحث مهمی مثل اقتصاد مقاومتی این خلاء تا ۴۹ درصد می‌رسد. دکتر صالحی در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه عملیاتی شما چیست؟ به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ خم دریافت مجوز درگیر می‌شوند و درعرصه‌های فناوری با رویکرد فرهنگی فرصت‌ها از دست می‌رود. شما چه سازوکاری برای حل این مشکل ارائه می‌دهید. در حمایت از مجوزها و شرکت‌های توزیع محتوا و نظارت بر توزیع‌کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری دارید؟

او یادآور شد: سیاست‌های کلی تولید ملی در حمایت از کار و سرمایه داخلی چه جایگاهی در برنامه شما دارد؟ علی‌رغم تاکیدات رهبری در لزوم توجه به بعد فرهنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شما هیچ برنامه مدونی به عنوان مثال در حوزه مبارزه با مواد مخدر ارائه ندادید در صورتی که مشخص است تاثیرگذار ترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسترسازی در حوزه فرهنگ است.

ربیعی مجدد گریزی به خلاءهای موجود در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد زد و گفت: در شرح وظایف ارشاد و در تطابق با برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد خلاء می‌بینیم و ۴۳ درصد خلاء مربوط به برنامه‌ریزی و قانون است آن هم در مقوله‌های مهمی مثل عدالت فرهنگی. دکتر صالحی در خصوص مقوله ترویج و تقویت مفاهیم ارزشمندی مثل جهاد، شهادت، حماسه و دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس هیچ برنامه‌ای ندارید و با توجه به اینکه متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه شما اشاره‌های عملیاتی به راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم نشده است. سازوکار عملیاتی شما برای این بخش چیست؟

نماینده مردم بروجن در پایان به نبود برنامه در حوزه هنرهای نمایشی در برنامه وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی مثل تئاتر و موسیقی و برنامه‌های آیینی است که جنبه‌های مهمی برای جامعه دارد. درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند. از شما اتنظار داریم در توضیحاتی که ارائه می‌دهید دیدگاه‌های خود را در مورد مدیریت فرهنگی و وضعیت فرهنگی به صورت دقیق عنوان کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز