خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیرعامل موسسه سینماشهر اعلام شد؛

خرید تجهیزات سینمایی بعد از برجام تسهیل شد/سهم حوزه هنری در اقتصاد سینما به ۲۵ درصد کاهش یافته‌است

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۷۶۴

مجید مسچی معتقد است؛ بعد از برجام خرید تجهیزات سینمایی برای راه‌اندازی سینماهای جدید بهتر شد. وی افزود: حوزه هنری ۷۰ سالن سینما در کشور دارد و به دلیل تک سالنه بودن سینما‌هایش؛ اقتصاد و درآمد این سازمان به زیر ۲۵ درصد رسیده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مجید مسچی (مدیرعامل سینما شهر) صبح امروز (پنجشنبه 19 مرداد) در  مجتمع سینمایی شهر آفتاب در شهر شیراز برگزار شد.

 مسچی در این نشست گفت: هدف اصلی موسسه سینماشهر کمک به ساخت سینماهای جدید است و امروز دیگر چیزی به نام ساخت سینمای دولتی نداریم اما حمایت‌ها از سینما‌ها را همچنان داریم.

وی افزود: اولین اولویت ما ساخت سینماهای جدید است. سینماهای قدیمی بازسازی شده‌اند و امروز نیاز به اضافه شدن سالن‌های سینما داریم زیرا سینماهای کوچک با تعداد سالن‌های کم دیگر پاسخگو نیست. شیراز نمونه‌ای است که می‌توان گفت در شهرستان‌ها هم می‌توان سینماهای بزرگ ساخت.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین گفت: سینما شهر آفتاب شیراز اولین سینمای کشور است که همه سالن‌های آن D سینما است و سیستم سه بعدی دارد و به تکنولوژی روز دنیا مجهز خواهد شد. این تجربه فروش خوب در شهرستان‌ها قطعا تجربه خوبی برای ما خواهد بود.

وی ادامه داد: از کارهای مهمی که تا امروز انجام شده، بازسازی سینماهای قدیمی است. من معتقدم سینما مانند موجود زنده است که باید به آن رسیدگی شود و همانطور که قبلا هم اشاره کردم اولویت ما تبدیل سینماهای کوچک به سالن‌های چندمنظوره است. در این راستا تا امروز ۱۷ سالن بازسازی شده، ۱۸ سالن در دست اجرا و ۹ سالن داریم که بازسازی آن هنوز شروع نشده است. سینما ایران، چهارباغ اصفهان، سینما قدرس تهران، سینما مرکزی تهران و پردیس ملت تهران؛ سینماهایی هستند که بازسازی آن‌ها درحال افتتاح است. سینما فجر اسلام شهر و سینما قدس تبریز که تبدیل به دو سالن می‌شود و همچنین تجهیز سینماهای قم، بیجار و زرند تا آخر سال به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: مطالعات پروژه سینما ساحل اصفهان، سینما آستارا تهران، سینما قدس اصفهان و سینما بهمن اصفهان انجام شده و به زودی کار عملیاتی آنها شروع می‌شود.

مسچی با بیان اینکه ساخت سینماهای جدید اولویت اول ما است، افزود: از ابتدای سال ۱۸ سینما به کل کشور اضافه شده که از جمله آن‌ها می‌توان به سینما عمیق در بجنورد، مجموعه مگامال، در هشتگرد سینما ۹ دی، ارگ تجریش اشاره کرد. همچنین پروژه‌های در دست ساخت ما ۱۳۶ سالن است. سینما شهر آفتاب شیراز ۷ سالن سینما و یک سالن تا‌تر دارد، تا اوایل پاییز اطلس مشهد که ۱۰ سالن سینما دارد و در منطقه محروم مشهد است و سینمای تک سالنه در قشم آماده افتتاح است. در باغ کتاب تهران ۸ سالن سینما ساخته شده است و تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد، مگاپارس در تهران ۸ سالن دارد و تا اواخر سال ۹۶ افتتاح می‌شود، در دامغان سینما خلیج فارس ۲ سالن سینما دارد و آماده نصب تجهیزات است و آرمیتا در مشهد ۵ سالن دارد، پرشین مال در تهران ۷ سالن، سپنتا کرج ۶ سالن، معین مال ۴ سالن و اطلس مال ۴ سالن، سیتی سنتر قم ۴ سالن، ارین کرج ۶ سالن، طلای سفید بجنورد و رزمال در تهران ۸ سالن دارند.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد سینماهای فعال از بعد از انقلاب از مرز۵۰۰ عدد رد شود اما باز هم با نیازهای مردم فاصله داریم که با تشویق سرمایه‌گذاران این موضوع قطعا شتاب خواهد گرفت.

وی یادآور شد: ۸ سال پیش نگرانی مان این بود که در فضای تجاری وقتی بخشی برای سینما درنظر گرفته می‌شود مالکان به بخش مالی آن فکر کنند اما امروز وجود سینما موجی رونق مجموعه‌ها می‌شود و به نظر می‌رسد معادلات ۸ سال قبل برعکس شده است. سینما‌ها را امروز در فضاهای تجاری می‌سازند زیرا یکی از راه‌های رونق‌بخشی محیط‌های تجاری وجود سینماست. به همین دلیل با مذاکرات با سازندگان انگیزه ایجاد می‌کنیم تا سالن‌های بیشتری بسازند و این سینما‌ها عمدتا در شهرهای بزرگ است.

مسچی ادامه داد: کار دیگری که از سال گذشته شروع کردیم ارتقای کیفیت تجهیزاتی است که در سینما‌ها نصب شده است. سینما‌ها به ترتیب حضور مخاطبین از سال گذشته تجهیزاتشان عوض شده و سال گذشته در ۴۲ سینما این تغییر اعمال شد. امسال تجهیزات ۳۳ سالن را در ۵ ماهه اول سال ارتقا دادیم و تا پایان سال به ۶۰ سالن دیگر می‌رسیم. سالن‌هایی هم داریم که امکان تبدیل شدن به سینما را دارند که سال گذشته ۱۳ سالن و امسال ۱۱ سالن تجهیز شدند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین گفت: ساخت سینما در شهرهایی که سینما ندارند از دیگر کارهای ما است که این سینماها در ۳ تیپ اصلی طراحی شده‌اند. سینمایی که دو سالن دارد (۱۰۰ نفره و ۵۰ نفره) و دیگری در کنار سینما فضای تفریحی هم دارد و سومی سالن ۱۰۰ نفره است. اولین استانی که به شکل فعال وارد شده استان فارس است و قرار است فارس را به عنوان استان پایلوت انتخاب کنیم. عمده‌ترین مشکل زمین است که برای آن هم به نتیجه رسیدیم. با سینماهای جدیدی که ساخته شده، انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ سینمای فعال در کشور داریم که نسبت به سال گذشته ۱۷ عدد به آنها اضافه شده است، گفت: تا پایان سال از مرز ۵۰۰ سالن می‌گذریم. ۱۳۴۶۷۷ سالن فعال داریم که از این تعداد ۱۷۷ سالن‌ مجهز به صدای دالبی است و ۸ سالن نسبت به سال گذشته اضافه شده است. در ۴۱۵ سالن از سینما‌ها سیستم E سینما و ۲۷ سالن دی سینما نصب شده است.

وی با اشاره به سیستم فروش مکانیزه افزود: در تمام کشور این سیستم نصب شده که بسیاری از آن‌ها به صورت اینترنتی هم می‌توانند بفروشند و مزیتش این است که اطلاعات سینما به روز است. سینماهایی که سیستم ۳ بعدی دارند ۶ سالن است و مجتمع‌های فرهنگی که سینما نبودند و مجهز شدند ۷۴ عدد است.

مسچی همچنین گفت: اولین شهر سینمایی کشور، تهران با ۱۵۱ سالن و بعد از آن مشهد و اصفهان هر کدام با ۱۸ سالن و شیراز با ۱۷ سالن است البته در ماه آینده ۷ سالن به آن اضافه می‌شود و می‌توان گفت شیراز دومین شهر سینمایی کشور می‌شود.

مسچی با بیان اینکه شهرهای بزرگ زمینه‌هایی برای جذب سرمایه دارند که ممکن است در شهرهای کوچک وجود نداشته باشد، گفت: باید با توجه به ظرفیت‌ها برای سینما‌ها سرمایه‌گذاری کرد. ۱۱۴۲ شهر در کشور داریم اما از نظر جمعیت بررسی کنیم شهرهایی که ۵۰ هزار جمعیت به بالا داشته باشند ۱۶۰ شهر هستند بنابراین درحدود ۱۰۰ شهر است که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند. به نظر می‌رسد الگوهایی‌که برای شهرهای بزرگ داریم در شهرهای کوچک پاسخگو نیست. مثل سینما سیار که برای شهرهای کوچک به عنوان مسکن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد به تنهایی ۳۰۰ مجتمع فرهنگی دارد که ممکن است در جاهای خوب شهر نباشد، گفت: مجتمع‌هایی که مناسب نیستند هم باید مجهز شوند تا به نتایج خوبی برسیم البته باید بهره‌بردار بخش خصوصی باشد. همه این راه‌حل‌ها کمک می‌کند توسعه سالن‌ها را داشته باشیم. آنچه فروش سینما را تعریف می‌کند سینماهای بزرگ در شهرهای بزرگ است اما شهرهای کوچک هم باید بهره‌مند شوند تا عدالت رعایت شود.

مسچی درباره نقش سازمان سینمایی در افتتاح این نوع سینما‌ها نیز گفت: هر سینمایی که ساخته می‌شود برای مردم است. همانطور که می‌دانید ساخت سالن‌ها در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و سعی‌مان بر این است که موفق باشد. بخشی که ما متصدی هستیم مربوط به تجهیزات است که چیزی در حدود ۲۰ درصد هزینه‌های مجموعه را شامل می‌شود. کمکی که سازمان و موسسه سینماشهر می‌کند کمک بلاعوض است و شرط اصلی ما فعال بودن سینما است.

وی ادامه داد: شاید در آینده بخش خصوصی به همین ۲۰ درصد کمک هم نیازی نداشته باشد که این امر اتفاق بسیار خوبی است اما تا آن زمان کمک کوچکی به آنهاست.

مدیرعامل موسسه سینماشهر با بیان اینکه مسئول خاطرات شهر تهران نیستیم، گفت: ما سینما‌ها را خراب نکردیم و هدف ما بازسازی و نگهداری سینما‌ها است. نگاه به شهرستان‌ها نگاه استراتژیک است اما باید شهرستان‌ها را در یک سطح مناسب دید. شهرستان‌ها حتی شاید سینماهایی بهتر از تهران هم داشته باشند زیرا آن‌ها تفریحات دیگری مانند تهران را ندارند.

مسچی درباره مشارکت حوزه هنر ی با سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر گفت: حوزه هنری ۷۰ سالن در اختیار دارد و ارتباط سازمان سینمایی با حوزه هنری به دو بخش تقسیم می‌شود. ابتدا بخش اکران فیلم‌ها است که البته اختلاف سلایق بین این دو سازمان وجود دارد و دوم سالن‌های سینمایی است که ازنظر تجهیز سالن‌ها و بازسازی آن‌ها موسسه سینماشهر و سازمان سینمایی ارتباط خوبی با حوزه هنری دارند.

وی ادامه داد: مردمی که به سینما می‌روند در خصوص مالکیت آن سوال نمی‌کنند و تنها می‌خواهند فیلم را با آرامش ببینند. واقعیت این است که هم ما و هم حوزه هنری قصد داریم فضای بهتر و مناسبی را در اختیار مردم بگذاریم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین گفت: حوزه هنری 70 سالن سینما در کشور دارد و به دلیل تک سالنه بودن سینماهای حوزه هنری اقتصاد و درآمد این سازمان به زیر ۲۵ درصد رسیده است و شاید این کمبود درآمد حوزه هنری را تشویق کند که به فکر بازسازی و تجهیز کرد سالن‌های خود بیفتد.

مسچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره وضعیت خرید تجهیزات برای سالن‌های سینمایی قبل و بعد از برجام اشاره کرد و گفت: وضعیت خرید تجهیزات بعد از برجام بهتر شده است. هسته اصلی تجهیزات که موتور تولیدکننده تصویر در تکنولوژی دی سینماست؛ متعلق به یک شرکت آمریکایی است که این شرکت نیز  فقط به ۳ شرکت دیگر اجازه فروش داده است. پیش از برجام خرید این تجهیزات سخت بود اما امروز شرایط بسیار تسهیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آی مکس نیز گفت: دو موضوع مهم در این مورد وجود دارد ابتدا اینکه عرض و ارتفاع تصویر باید بالای ۲۵ متر باشد و دوم اینکه تجهیزات تصویر و پخش آن وارداتی و اختصاصی است. درخصوص اندازه تصویر هر سالنی می‌تواند با هزینه بیشتر اینکار را انجام دهد اما درخصوص وارد کردن تجهیزات‌ای مکس که فیلم‌های آنهم باید با همین فرمت باشند که امکان ارائه آن در سینماهای کشور وجود ندارد.

 در پایان نشست خبری  سینماگران و اهالی رسانه از مجتمع سینمایی در حال ساخت شهر آفتاب شیراز بازدید کردند. این پردیس دارای ۸ سالن سینما شامل یک بلک باکس تا‌تر، سالن کودک، سالت ۳D، سالن VIP و سالن چندمنظوره است. این پردیس همچنین جایی برای نگهداری کودکان و ۴ کافه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز