خبرگزاری کار ایران

از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت؛

انتشار اسناد بالادستی مرتبط به حوزه رفاه اجتماعی در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۵۰۵

کتاب «رفاه اجتماعی در قوانین و اسناد بالادستی» به سفارش سازمان تامین اجتماعی، توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "رفاه اجتماعی در قوانین و اسناد بالادستی" به اسناد بالادستی مرتبط به حوزه رفاه اجتماعی ازجمله سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، منشور حقوق شهروندی و احکام برنامه‌ای در قوانین توسعه‌ای پرداخته است.

مقدمه  کتاب «رفاه اجتماعی در قوانین و اسناد بالادستی»، سه یادداشت از علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، سیدتقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) و احمد میدری (معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) را به عنوان پیش درآمد شامل می‌شود.

برخی از اسناد گردآوری شده در این کتاب نیز موارد زیر هستند:

 سند نهایی چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران

 چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی

 سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب

 متن کامل سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور

 منشور حقوق شهروندی

 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی

 قانون اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور

علی ربیعی همچنین در نامه‌‌هایی که خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور و لی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته، ضمن معرفی کتاب «رفاه اجتماعی در قوانین و اسناد بالادستی» درباره اهمیت تحقق کامل عدالت جتماعی در کشور آورده است:

احتراماً استحضار دارید که «عدالت اجتماعی» به عنوان یکی از آرمان‌های بلند معمار کبیر انقلاب، مقام معظم رهبری و مردم مطرح بوده و در اصول متعدد قانون اساسی تبلور و عینیت یافته است.

پرواضح است که «نظام رفاه و تامین اجتماعی تعالی بخش، مردم سالار و توانمندساز» علاوه بر اینکه ترجمانی از مقوله عدالت اجتماعی در حوزه سیاست اجتماعی است، یکی از زیرساخت‌های تحقق مردم سالاری دینی نیز می‌باشد. در این عرصه، طی دوره اول دولت تدبیر و امید تحت راهبری حضرتعالی در مقام عمل و نظر گام‌های موثری برداشته شده است:

در مقام عمل اجرای طرح تحول سلامت، طرح بیمه فراگیر پایه درمان و تداوم و بسط پوشش بیمه اجتماعی بازنشستگی اقشار مختلف، افزایش متناسب مستمری‌ها و حداقل دستمزد و جبران عقب‌ماندگی آن نسبت به نرخ تورم در سنوات قبل، رصد، کنترل و کاهش ابتلا به آسیب‌های اجتماعی، بسط و توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه امور حمایتی و توانمندسازی و زمینه‌سازی حضور فعال و موثر NGOها در حوزه رفاه و تامین اجتماعی.

در مقام نظر انجام مطالعات زمینه‌ای و تهیه اسناد پشتیبان، تدوین پیش‌نویس احکام قانونی و مقرراتی در زمینه نظام چند لایه تامین اجتماعی، رصد و کنترل و کاهش آ‌سیب‌های اجتماعی و... که در قوانین احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و برنامه ششم توسعه تبلور یافت، گفتمان سازی و جریان‌سازی علمی و عملی درزمینه توسعه اجتماعی و خیر اجتماعی و....

ما حصل این تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و عملی که در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام پذیرفت منجر به گفتمان‌سازی در این حوزه گردید و از سوی مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم نیز در قالب احکام قانونی و مقرراتی به تصویب رسید.

ربیعی در نامه خود به رئیس‌جمهور انتشار کتاب «رفاه اجتماعی در قوانین و اسناد بالادستی» را در راستای دستورات حسن روحانی مبنی بر اینکه رفع فقر مطلق و کاهش فقر نسبی، اشتغال فراگیر، مقابله با آ‌سیب‌های اجتماعی جزء اولویت‌های دولت دوازدهم است، دانسته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز