خبرگزاری کار ایران

موزه عروسک و فرهنگ ایرانی در تهران افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۷۲۶

در مردادماه سال ۹۶ موز‌ه‌ی عروسک و فرهنگ ایرانی در خیابان سعدی، کمی پایین‌تر از دروازه دولت در کوچه‌ای به نام فیات شروع به کار کرد.

به گزارش ایلنا، در مردادماه سال ۹۶ موز‌ه‌ی عروسک و فرهنگ ایرانی در خیابان سعدی، کمی پایین‌تر از دروازه دولت در کوچه‌ای به نام فیات شروع به کار کرد. بنای این موزه از اوایل امسال توسط شهرداری در اختیار گروه موزه قرار گرفت. بنا بازسازی شد و با سعی و همت فراوان فضای‌ درونی موزه نیز طراحی شد. این اولین باری بود که تمرکز بر روی فرهنگ ایرانی به واسطه عروسک در دستور کار قرار می‌گرفت. عروسک هر منطقه این بار با خودش پوشاک، طرح و نقش، صنایع دستی، پوشاک و آرایه و حتی تفاوت‌های قومی در آناتومی صورت و بدن را با خود به بازدید کننده عرضه می‌کرد. پیکرک‌هایی به اندازه طبیعی انسان، پوشاک آن قوم را بر تن کرده و بر روی دست‌ها، پا‌ها، گردن و حتی ساز‌های پیکرک‌ها نقوشی از افسانه‌های قومی نقاشی شده بود که قرار است نقل آن‌ها به مرور جزو خدمات بازدید موزه گردد. وقتی بانیان موزه از اساتید ادبیات کودک باشند انتظاری جز این نیز نمی‌رود.

نوش آفرین انصاری در مراسم گشایش گفت که چگونه به عنوان مادر معنوی موزه برای برقراری ارتباطات و روابطی جهت مکان یابی موزه تلاش کرده و تمام قوا را بسیج کرده تا این اتفاق رخ دهد. محیط طباطبایی ضمن تحسین تلاش مؤسسان موزه یادآور شد که چگونه در زمانی که موزه در بحران بود و عروسک‌ها غمگین در جعبه جمع شده بودند، نشست خبری راه انداخت و موضوع را به رسانه کشید و پوپک عظیم‌پور سخنانش را با یکی بود یکی نبود شروع کرد و یادآور شد که عروسک‌ها از دیر باز در این فرهنگ غنی می‌زیستند و نمادی از دست ساخته‌های زنان و مادران این سرزمین هستند و فرهنگ جز در دامن مادران و زنان بالنده نمی‌شوند. وی این موزه را فرصتی برای این بالندگی دانست. ناصری و گلشن نیز ضمن ابراز خوشحالی از همیاری و عشقی که دوستداران موزه برای به ثمر رسیدن موزه هزینه کرده بودند از الهه حریریان که شبانه روز برای موزه زحمت کشیده بود، از مژده دانش پژوه که عروسک‌های بزرگان ادبیات کودک را ساخته و اهدا کرده بود، از آزاده بیات که صنایع دستی را در طراحی بازی و اسباب بازی وارد کرده بود، از حسینی که پیکرک‌هایی با نقوش و افسانه طراحی کرده بود و از ناصری برای تلاش‌های بی‌وقفه‌اش تشکر کردند. در انتهای مراسم پریسا به‌آبادی و سمیرا میهن خواه قصه شاماران، از قوم کرمانج را با تکنیک سایه برای حضار روایت کردند.

ساعت کار موزه

بازدید گروهی (بیش از ۱۰ نفر) مراکز آموزشی و مدارس با هماهنگی قبلی در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر، بازدید انفرادی و خانواده‌ها در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ۳ تا ۷ بعد از ظهر، پنجشنبه و جمعه‌ها ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر، دوشنبه‌ها موزه تعطیل است.

نشانی: تهران، مترو دروازه دولت، ابتدای خیابان سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک ۲.

برای هماهنگی بازدید گروهی یا شرکت در برنامه‌ها و کارگاه‌ها با شماره ۰۹۳۶۰۳۴۴۶۷۲ تماس بگیرید.

موزه عروسک و فرهنگ ایرانی در تهران افتتاح شد

موزه عروسک و فرهنگ ایرانی در تهران افتتاح شد

موزه عروسک و فرهنگ ایرانی در تهران افتتاح شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز