خبرگزاری کار ایران

درخواست تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور از رئیس مجلس برای پیگیری حل مشکلات مالیاتی صنعت چاپ

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۴۳۶

غلامرضا شجاع در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به حداکثر ۳ درصد را برای صنعت چاپ خواستار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا شجاع نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به حداکثر ۳ درصد را برای صنعت چاپ خواستار شد.

 متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام و عرض ادب

احتراماً به استحضار می‌رساند واحدهای چاپ و صنایع وابسته کوچک و متوسط سراسر کشور به علت رکود اقتصادی حال روز خوبی ندارند و طبق نامه‌ای که وزیر اسبق ارشاد دولت قبل طی نامه رسمی به شماره ۳۲۴۴۰. ۹۱ (پیوست) در مورد اشتغال‌زایی در صنعت چاپ به وزیر وقت اقتصاد و دارایی نوشته‌اند، تعداد کارکنان این حوزه را ۱۳۰۰۰۰ نفر اعلام داشته‌اند که درست بوده و آقای دکتر صالحی‌امیری وزیر فعلی در مصاحبه‌های اخیر خود فرمودند ۱۰۰۰۰۰۰ نفر در این حوزه مشغول به کار هستند که باز درست است.

*لذا با توجه به مطالب فوق دولت بیش از چند برابر از کل مالیات اخذ شده از واحدهای چاپی کوچک و متوسط کشور را می‌بایست صرف اشتغال‌زایی برای‌‌ همان کسانی کند که فقط در این حوزه بیکار شده‌اند.

*طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی بند (ل) ماده ۱۳۹، انتشارات و روزنامه از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌باشند ولی زمانی که پدیدآورندگان محصولات فرهنگی مانند لیتوگراف، چاپ و صحافی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند می‌بایست از ناشر بگیرند، پس محصولات فرهنگی کما فی‌السابق گران به دست مردم می‌رسد و باعث فقر مطالعه و تیراژ شده و از سبد خانوار خارج می‌شود.

*۹۰ درصد مواد اولیه مورد مصرف ماشین آلات چاپ، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه می‌باشد. ضمن اینکه بر روی کالای دیگر قادر به چاپ نیستند.

*کاغذ معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد، آمار واردات گمرکات و تولید داخلی کاغذ نشان می‌دهد هرساله کاهش واردات و تولید داشتیم.

*کاهش شدید تیراژ کتاب، روزنامه و محصولات فرهنگی شاهد دیگری از کم‌کاری واحدهای این حوزه می‌باشد.

*دستگاه کنتور برق یک واحد چاپی می‌تواند بهترین معیار و نشان‌دهنده آن است که نسبت به سال‌های قبل از جهت مقدار مصرف انرژی کمتر شده است.

*گردش معاملات کاغذ چاپ در بازار کمتر از یک درصد است یعنی یک بند کاغذ با قیمت ۹۰ هزار تومان با حدود هر بند ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

*چاپخانه فقط برای خدمات چاپی خود می‌بایست مالیات بدهد ولی متاسفانه در بعضی از حوزه‌ها و شهر‌ها ممیزین به طور سلیقه‌ای عمل نموده و از کل کالای چاپ شده مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنند.

*دستمزد و اجرت لیتوگرافی، چاپ و صحافی در واحدهای چاپی در چند سال گذشته افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است.

*چاپ رسانه است و متولی آن در چهار دهه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

*چاپ از مصادیق فعالیت‌های مطبوعاتی موضوع بند ل ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم تلقی می‌شود. (پیوست)

*طبق نظر کار‌شناسی مدیرکل دفتر حقوقی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت قبل طی نامه شماره ۲۹۹۹. ۹۱ (پیوست) که در قانون آمده اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای مجوز فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و پدیدآورندگان آثار فرهنگی مکتوب از مالیات بر درآمد موضوع فعالیت‌های مطبوعاتی و انتشاراتی معاف می‌باشند.

لذا از حضرتعالی ریاست محترم مجلس تقاضا داریم در عدالت مالیاتی و رفع فشار و ظلم که بر این قشر فرهنگی کشور وارد می‌شود، یاریمان کنید.

تقاضای ما اجرای قانون بند ل ماده ۱۳۹ در مورد مالیات عملکرد است.

مهم‌ترین خواسته ما به علت حاشیه سود کم، کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به حداکثر ۳ درصد است.

درخواست تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور از رئیس مجلس برای پیگیری حل مشکلات مالیاتی صنعت چاپ

درخواست تشکل‌های صنعت چاپ استان‌های کشور از رئیس مجلس برای پیگیری حل مشکلات مالیاتی صنعت چاپ

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز