خبرگزاری کار ایران

شوکی که شهریار موسیقی ایرانی با مرگش ایجاد کرد+فیلم و صوت

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۳۸۵

از میان مرگ‌های شوکه‌کننده موزیسین‌های ایرانی مرگ شهریار فریوسفی در سنی که به اوج پختگی در نوازندگی رسیده بود از آن اتفاقات غافلگیر کننده‌ای بود که هنوز از آن با افسوس یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهریار فریوسفی یکی از نوازندگان چیره‌دست تار معاصر موسیقی ایرانی محسوب می‌شد که به دلیل توانایی جالب توجهش، رد پایش در سطح بسیار گسترده‌ای از آثار موسیقی ایرانی دیده می‌شود؛ اما مرگ زود هنگامش در 53 سالگی و در حالی که به اوج پختگی در موسیقی دست یافته بود؛ همه را شوکه کرد.

برای درک قدرت پنجه و توانایی و سونوریته ساز شهریار فریوسفی فیلمی که در ادامه از اجرای ایشان بارگذاری شده را باید دید؛ اجرایی که بدون هیچ حرف و حدیث اضافه‌ای جایگاه شهریار فریوسفی را در موسیقی ایرانی و نوازندگی تار مشخص می‌کند.

این فیلم هرچند کیفیت مطلوبی ندارد اما نمونه‌ای مثال زدنی از اجرایی قدرتمند در موسیقی ایرانی محسوب می‌شود. فریوسفی در این اجرا کارش را با درآمد شور آغاز می‌کند؛ بعد آرام آرام فضا را به "شور ابوعطا" تبدیل می‌کند و در ادامه حرکتش کاملا به "ابوعطا" ورود می‌کند. سپس چهار مضرابی را اجرا می‌کند و در انتهای این چهارمضراب به شور فرود می‌آید. بعد آرام آرام اشاره‌هایی به دشتی می‌کند و زمزمه‌های دشتی رفته رفته رنگ غالب‌تری به خود می‌گیرد تا آنجا که فضای اجرا کاملا دشتی می‌شود. درنهایت نیز با فرود به شور، اجرایش را خاتمه می‌دهد.

این اجرا نشان می‌دهد چرا فریوسفی را در ردیف مهمترین شاگردان جلیل شهناز و هوشنگ ظریف قرار می‌دهند و چرا در طول سال‌ها فعالیت حرفه‌ای خود در آثار بسیاری از موزیسین‌های موسیقی ایرانی حضور داشت.

شهریار فریوسفی سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد و نزد اساتیدی چون جلیل شهناز و هوشنگ ظریف به شاگردی پرداخت. او همچنین فارغ التحصیل هنرستان ملی موسیقی بود. فریوسفی بعدها به عضویت  شورای عالی موسیقی صدا و سیما نیز درآمد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های شهریار فریوسفی فنی فریوسفی توانایی مثال زدنی او در دشیفر بود که همین توانایی در کنار سایر توانایی‌هایش باعث شده بود تا در اکثر آثار ضبط شده دو دهه پایانی زندگی‌اش حضور داشته باشد.

شهریار فریوسفی در تاریخ پانزدهم تیر 88 زمانی که از مراسم خاکسپاری یکی از بستگانش از کرج باز می‌گشت دچار حمله قلبی شد؛ او را به بیمارستان البرز انتقال دادند اما مداوای پزشکان نتیجه بخش نبود و در نهایت همان 15 تیر ماه 88 درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز