خبرگزاری کار ایران

ریکاردو موتی:

امیدوارم روزی ایران نیز آثار آهنگسازان کلاسیک‌اش را در کشورهای دیگر اجرا کند/ جوزپه وردی یک ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۱۰۹

ریکاردو موتی که یکی از مهمترین رهبران ارکستر دنیا در چند دهه اخیر محسوب می‌شود از اینکه قرار است کنسرت مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کند ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کنسرت مشترک ارکستر فستیوال راونا و ارکستر سمفونیک تهران عصر روز چهارشنبه ۱۴ تیر با حضور ریکاردو موتی (رهبر ایتالیایی)، شهرداد روحانی (مدیر هنری ارکستر) و علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی)  در تالار وحدت تهران برگزارشد.

ریکاردو موتی رهبر ارکستر فستیوال راونا در این نشست خبری درباره پروژه مشترک دو ارکستر ایرانی و ایتالیایی گفت: بسیار خوشحالم با اعضای ارکستر ایرانی این برنامه را اجرا می‌کنم و وظیفه خودم می‌دانم از آقایان صفی‌پور و روحانی به جهت حمایتی که از این دو اجرا در ایران و ایتالیا کردند تشکر کنم. ایتالیا مانند کشور شما ،کشوری با سابقه تاریخی است. پس لازم است این دو کشور با این تمدن چند هزار ساله درباره مسائل فرهنگی و هنری نیز با هم ارتباط داشته باشند. به هر صورت  من از این اجرای مشترک بسیار راضی هستم.

 موتی که جزو بهترین رهبران ارکستر در دوران معاصر محسوب می‌شود در ادامه افزود: از نظر من موسیقی مرز و قومیت نمی‌شناسد بنابراین این دو ملت در کنار هم می‌توانند با نت‌های موسیقی احساسات خود را منتقل کنند. قطعا دنیا به تبادل فرهنگی نیازمند است و از طریق زبان فرهنگ است که ملت‌های می‌توانند با هم گفتگو داشته باشند. بنابراین بسیار خوشحالم که نه تنها شهروندان تهران بلکه شهروندان ایتالیایی نیز این برنامه‌ها را می‌بینند و می‌توانند از طریق موسیقی ارتباط خود را منتقل کنند. در عین حال کاملا متوجه هستم شهرداد روحانی بچه‌های ارکستر را بسیار خوب آماده کرده است. آنها شناخت خوبی از موسیقی کلاسیک دارند و وقتی این بچه‌ها  بخش‌هایی از کار را در تمرین اجرا کردند توقع نداشتم انقدر خوب باشند. به همین جهت ارکستر ما در این دو اجرا یک ارکستر جداگانه نیست بلکه یک ارکستر مشترک است.

این رهبر ایتالیایی در مورد شناختش از موسیقی ایرانی عنوان کرد: من به عدم شناخت خودم از موسیقی ایرانی اعتراف می‌کنم چون واقعا تخصص من نیست اما معتقدم سطح کار موزیسین‌های ایرانی بسیار بالاست که امیدوارم این پروژه تجربه اول و آخر من نباشد و بتوانم این همکاری را در آینده هم انجام بدهم.

وی درباره رپرتوار این کنسرت گفت: من برای این کنسرت در ایران و ایتالیا آثاری از جوزپه وردی را انتخاب کرده‌ام. او تنها موسیقیدانی است که روح و جان موسیقی ایتالیایی را در دنیا مطرح می‌کند. برای ما او خودِایتالیا نه از نظر سیاسی بلکه از روح و جان موسیقایی است. وقتی که وردی از دنیا رفت یکی از شاعران ایتالیا گفت "وردی هم عشق و هم درد را نشان می دهد"؛ و حالا امروز می‌توانم بگویم جوزپه وردی یک ایرانی است. آنچه در پروژه جاده دوستی مورد نظر است بردن موسیقی ایتالیا به تمام دنیاست و این دست دوستی است که ایتالیا به سمت کشورها دراز کرده و امیدوارم روزی ایران نیز این دست دوستی را دراز کند و کاری کند که آثار کلاسیک آهنگسازانش در کشورهای مختلف اجرا شود.

در بخش دیگری از این نشست علی اکبرصفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره این پروژه گفت: پروژه مشترکی که بین ارکستر سمفونیک تهران و ارکسترفستیوال راونا در ایران و ایتالیا اجرا می‌شود در نوع خود یکی از اتفاقات کم نظیر و بسیار مهم موسیقی ماست که می‌تواند علاوه برجنبه‌های آموزشی و فنی که برای هنرمندان جوان کشورمان دربرگیرنده اتفاقات خوشایندی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی باشد.

‌پور در ادامه افزود: مدیرانی که طی سال‌های اخیر در فعالیت‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید حضور دارند صاحب ماموریت ویژه‌ای هستند که ماندگارترین آن درک متقابل و دوستی با ملت‌هاست که در فضای موجود این هنر است و می‌تواند به عنوان عنصری قابل فهم برای ملت‌ها بیان‌گر بعدی دیگر از آداب فرهنگی کشورها باشد.

وی همچنین عنوان کرد: در راس تمامی فعالیت‌های فرهنگی، هنرموسیقی است که می‌تواند بهترین ابزار برای ارتباطات فرهنگی دولت‌ها باشد و اتفاقی که فردا در کنسرت مشترگ گروه ایرانی و ایتالیایی در تالار وحدت تهران و چند روز بعد در راونا ایتالیا رخ می‌دهد حاصل یک فعالیت ۹ ماهه است که با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا انجام گرفته و امروز به نتیجه مطلوبی رسیده که با عنوان "جاده های دوستی" به مخاطبان ایرانی و ایتالیایی عرضه می‌شود. این پروژه ابتکار آقای ریکاردو موتی است که طی سال‌های گذشته در کشورهای بسیاری با گروه‌های مختلف موسیقایی برنامه اجرا کرده است.

صفی‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه طی مذاکره ای که با رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا انجام شد به این نتیجه رسیدیم که با تمام سختی‌ها، اجراهای مشترکی را ابتدا در ایران و اول هفته آینده در شهر راونا کشور ایتالیا برگزار کنیم. به هر حال طرح ابتکاری آقای موتی اکنون در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته و خیلی ها منتظر بودند که بعد از ۱۹ کشور قبلی، کشور آنها میزبان چنین پروژه‌ای باشند.

مدیرعامل بنیاد روکی در ادامه افزود: ما خوشحالیم بیستمین میزبان پروژه "جاده های دوستی" باشیم. خوشبختانه با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته این حرکت با استقبال بسیار قابل توجه رسانه‌های ایرانی و حتی ایتالیایی قرار گرفته و حتی قرار است اجرای کشور ایتالیا از طریق یکی از شبکه‌های ملی این کشور به صورت زنده پخش شود.

وی همچنین عنوان کرد: ما طی برنامه ریزی که برای توسعه ارکسترهای‌مان داشتیم تمام تلاش خود را انجام دادیم که از بهترین هنرمندان برای حضور در ارکسترها استفاده کنیم و بنده بسیار مفتخرم که از زمان حضورم در بنیاد افتخار همکاری با شهرداد روحانی ارتباط گرفتم. او هنرمندی است که با ارتباطات خوبی که در دنیای موسیقی دارد توانست مدیریت اصلی پروژه را به عهده بگیرد. به هر حال ما هم اکنون به سطحی رسیدیم که می‌توانیم شاهد توسعه ارکسترها در کشورمان باشیم.

‌صفی‌پور گفت: ما در گذشته مشکلات پیش پا افتاده‌ای داشتیم که صحبت از حضور هنرمندانی چون ریکاردو موتی دور از انتظار بود اما از این مراحل عبور کردیم و هم اکنون حرف‌های زیادی برای گفتن داریم که قطعا با حضور در این پروژه و استفاده از زبان هنر از هویت کشور ایران دفاع کنیم.

شهرداد روحانی مدیرهنری و رهبر ارکسترسمفونیک تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: خیلی خوشحالم که ارکستر به سطحی رسیده که می‌تواند با یکی از مهم ترین رهبران ارکستر دنیا و بهترین نوازنده‌های اروپا در پروژه جاده‌های دوستی به اجرای برنامه بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز