خبرگزاری کار ایران

انجمن قلم آثار برگزیده خود را معرفی کرد؛

محسن پرویز: انجمن قلم درآمد رسمی و بودجه ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۹۹۹

پرویز تاکید کرد: انجمن قلم یک انجمن غیردولتی است که درآمد رسمی و بودجه ندارد و اگر مورد حمایت قرار نگیرد بسیاری از برنامه‌هایش با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اهدای جوایز برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین عصر امروز چهارشنبه 14 تیرماه با حضور جمعی از اهالی قلم و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در انجمن قلم ایران برگزار شد.

محسن پرویز (یکی از اعضای انجمن قلم ایران و سخنگوی انجمن) در این مراسم گفت: تاریخچه شکل‌گیری روز قلم به نامه‌ای که به رئیس سازمان کنفرانس اسلامی نوشته بودیم تا یک روز قلم اسلامی تعیین شود و نهایتا به وزیر ارشاد ارجاع داده شد و روز 14 تیر به عنوان روز قلم مصوب گردید، برمی‌گردد. انجمن قلم تلاش کرده هر سال در این روز برگزیدگان جایزه قلم زرین را معرفی کند و 15 جلسه این جشنواره را برگزار می‌کند.

پرویز ادامه داد: واقعا برگزاری جایزه ادبی در ابتدای سال کار سختی است چون کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته در این زمان به راحتی در دسترس نیستند و اطلاعات و داده‌های ما معمولا کامل نیست.

سخنگوی انجمن قلم ایران سپس با انتقاد از مراسم رسمی روز قلم در سیزدهم تیرماه گفت: گاهی ضعف‌ها و اشتباهاتی در حوزه فرهنگ به چشم می‌خورد که امیدواریم با دقت نظر این ضعف‌ها به حداقل برسد. به عنوان مثال اینکه مراسم روز قلم توسط خانه کتاب و کتابخانه ملی در روزی غیر از روز قلم برگزار می‌شود، درست نیست و اگر هم گاهی ضرورت‌های ترافیک کاری ایجاب می‌کند تا مراسم را در روزی غیر از 14 تیر برگزار کنیم؛ باید تاکید شود که این مراسم مراسمی برای بزرگداشت روز 14 تیر است. روز قلم کمک می‌کند تا کتاب و کتابخوانی و تقدیر از اهالی قلم فراموش نشود.

این فعال حوزه فرهنگ افزود: جایزه قلم زرین از اولین دوره مورد حمایت وزارت ارشاد قرار داشتیم و از همان اولین دوره‌ها و زمانی که آقای مسجدجامعی معاون فرهنگی بود ارشاد از این جایزه حمایت می‌کرد. در ادامه مسیر نیز چنین حمایت‌هایی ادامه داشت حالا در برخی سال‌ها بیشتر یا کمتر و این نگاه حمایتی بوده که کمک کرده تا این جایزه استمرار داشته باشد. آقای صالحی معاون فرهنگی نیز به دلیل اینکه در تهران نبودند در مراسم حضور نیافتند. همچنین از سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برپایی این جایزه همراهی دارد و از آقای مختارپور و الهیاری برای این موضوع تشکر می‌کنم.

پرویز تصریح کرد: انجمن قلم یک انجمن غیردولتی است که درآمد رسمی و بودجه ندارد و اگر مورد حمایت قرار نگیرد بسیاری از برنامه‌هایش با مشکل مواجه می‌شود.

سخنگوی انجمن قلم ایران همچنین با اشاره به روند داوری‌ها در جایزه قلم زرین گفت: در مورد داوری‌های جایزه قلم زرین تاکید می‌کنم که ما به آثار نگاه می‌کنیم و نه نام نویسنده و ناشر چه بسا نویسندگانی که در برهه‌های زمانی تفکرات خاصی داشتند ولی آثار ادبی خوبی تولید کردند یا برعکس. نگاه کردن به نام نویسنده و ناشر و نه خود اثر مطلوب نیست ما هم تلاش کردیم در تمامی مراحل داوری‌ها این موضوع رعایت شود. قطعا نقد آثار برگزیده این جایزه به رشد ادبیات کشور کمک می‌کند و مرحله بعدی است که باید برنامه‌ریزی شود.

محمدرضا سرشار نیز در این مراسم گفت: 23 سال از اعطای مدرک معادل و ارزیابی اجرا می‌شود اما این حق به اهالی قلم تازه از سال 85 تعلق گرفت. واقعیت این است که اندکی پ س از جنگ تحمیلی طرحی در میان گذاشته شد که به نفع اهالی قلم بود و به مسائل معیشتی آنها کمک می‌کرد مثلا اینکه نشان‌هایی همچون نشان‌های فعالان دفاع مقدس به اهالی قلم اعطا شود. اما این مساله با بچه‌بازی‌ها و حسادت‌ها و ایجاد خرابکاری منتفی شد و این امتیاز از اهالی قلم گرفته شد. می‌خواهم بگویم بسیاری از مشکلات ما از خودمان نشات می‌گیرد اینکه فقط خودمان را می‌بینیم و مسائل کلی اهل قلم را فراموش می‌کنیم.

او ادامه داد: این قبیل رفتارها چهره زشتی از اهالی قلم ترسیم می‌کند و از تمامی اهالی قلم خواهش می‌کنم از این قبیل رفتارها نشان ندهند. این را برای نسل جوان و خود آنهایی که برخورد بچه‌گانه نشان می‌دهند می‌‌گویم و گرنه ما که جایزه خودمان را گرفتیم و از یک جایزه چندین و چندین بار گرفتیم و کتاب‌هایمان را فروختیم و می‌فروشیم.

سرشار تاکید کرد: من هم از تمامی منتقدان می‌خواهم برگزیدگان جایزه قلم را نقد کنم و نظر بدهم نقد که چیز بدی نیست.

علیرضا مختارپور (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) نیز در این مراسم اظهار داشت: وقتی رهبری درباره انجمن قلم صحبت کردند دیگر افرادی مثل من حرفی برای گفتن ندارند تنها می‌خواهم به سه ویژگی از ویژگی این انجمن و اعضای آن اشاره کنم: اول استمرار. جوایز و انجمن‌های مختلفی گاهی در کشور ما به وجود می آید که یا بعد از چندی دیگر ادامه نمی‌دهند یا از مسیر منحرف می‌شوند اما این انجمن در یک مسیر مشخص به فعالیت‌هایش مشغول است.

مختارپور اضافه کرد: دومین ویژگی این انجمن و اعضای آن موضوع استقلال است. درست است که دولت‌ها حمایت‌هایی از این انجمن دارند و اصولا حمایت از هر فعالیت فرهنگی وظیفه دولت و نهادهای دولتی است و هیچ دینی را به وجود نمی‌آورد ولی این انجمن و اعضای آن با وجود این حمایت‌ها اجازه ندادند که استقلالشان مخدوش شود. سومین ویژگی آنها نیز رعایت انصاف و عدل است. من خیلی جوایز را دیدم و شهادت می‌دهم آنقدر که جریانی مثل جریان انجمن قلم در کار خود انصاف دارد در نمونه‌های دیگر نمی‌بینم طرف مقابل گاهی رعایت انصاف را نمی‌کند و آثار جریان متعهد را نمی‌بیند که نکند شاید از طیف مقابل نیز فردی برگزیده شود.

دبیرکل نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور سپس درباره عباس براتی‌پور که در این مراسم از او تجلیل شد، گفت: کسانی که دفاع مقدس و انقلاب را به یاد دارند؛ می‌دانند که اشعار او در حوزه دفاع مقدس و انتظار چه دستاوردهایی برای ادبیات ما داشته است. در مورد شعر انتظار باید بگویم پیش از انقلاب مفهوم انتظار مفهومی منفعلانه بود اما افرادی مثل براتی‌پور با اشعار خود نشان دادند که انتظار باید فعالانه باشد وقتی جوانی با پیشانی‌بند «یا مهدی» روی مین می‌رود یا به دنبال آباد کردن مناطق محروم است یعنی دیگر معنای جدیدی از انتظار به وجود آمده و سهم استاد براتی‌پور در شکل‌گیری این مفهوم جدید قابل تقدیر است.

در ادامه برنامه احمد نیک طلب و هادی گورشاهیان و عباس براتی‌پور سخنانی را مطرح کردند. یوسف قوجق نیز بیانیه پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین را قرائت کرد.

در این بیانیه از برگزاری روز قلم در 13 تیرماه توسط خانه کتاب و کتابخانه ملی انتقاد شده بود. همچنین این بیانیه بسیاری از اهالی قلم تجلیل شده در روز قلم را منتسب به جریان روشنفکری دانستند که دیدگاه‌های آنها نه تنها با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی همخوانی ندارد بلکه مغایر هم هست.

در ادامه؛ برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین بدین شرح معرفی شدند:

در بخش داستان بزرگسال از میان 5 نامزد نهایی موجود هیئت داوران هیچ اثری را شایسته تقدیر یا به عنوان برگزیده معرفی نکرد.

در بخش شعر بزرگسال با 9 نامزد مجموعه شعر گل‌های تاریکی از سینا سنجری از انتشارات فصل پنجم برگزیده شناخته شد.

مجموعه شعر آسمان نقطه چین سروده طیبه زرنشان از انتشارات مدرسه نیز اثر تقدیری حوزه شعر کودک و نوجوان معرفی شد.

دو اثر سیاسی داستان انقلاب نوشته محمد حنیف و صد سال عشق مجازی اثر محمود فتوحی به عنوان برگزیده بخش پژوهش ادبی و نقد ادبی معرفی شدند.

در حوزه داستان کودک نیز قصه آلبالو پلو از زهرا حیدری و نشر قدیانی اثر تقدیری به انتخاب هیئت داوران جایزه قلم زرین معرفی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز