خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه باغ کتاب تهران مطرح شد؛

قالیباف: خوشحالم در روزهای پایانی خدمتم در شهرداری باغ کتاب را افتتاح می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۱۱۰

شهردار تهران تاکید کرد: امروز در روزهای پایانی خدمتم در شهرداری یک اتفاق بسیار بزرگ و مبارک در عرصه مسائل فرهنگ و هنر و علم، رقم می‌خورد و آن افتتاح باغ کتاب برای نسل آینده و کودکان و نوجوان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاح باغ کتاب عصر امروز دوشنبه دوازدهم تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی)، جمعی از ناشران و مسئولان پروژه باغ کتاب و اهالی شورای شهر برگزار شد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم گفت: امروز شاهد افتتاح یک پروژه فرهنگی در شهر و کشورمان هستیم. در سال اول خدمتم در شهرداری این توفیق نصیبم شد که با افتتاح سینما آزادی گام خوبی در زمینه هنر برداریم؛ مساله‌ای که جمعی از هنرمندان نیز به آن امید نداشتند. سینما آزادی، تاریخی برای تهران و مخصوصا هنرمندان بود که توفیق داشتیم سال اول خدمت پس از بازسازی از آن بهره‌برداری کنیم.

شهردار تهران افزود: خاطرم هست زمانی که کلنگ سینما آزادی خورده شد، هنرمند بزرگ سینمای ما آقای عزت‌الله انتظامی به من گفت درست است که تابلو زده‌اید ۱۸ ماه دیگر این سینما به بهره‌برداری برسد منتهی این یک شوخی است اما خوشبختانه این اتفاق افتاد امروز نیز در روزهای پایانی خدمتم در شهرداری یک اتفاق بسیار بزرگ و مبارک در عرصه مسائل فرهنگ و هنر و علم، رقم می‌خورد و آن افتتاح باغ کتاب برای نسل آینده و کودکان و نوجوان است که باید سرنوشت ایران را رقم بزنند.

قالیباف تاکید کرد: خوشحالم که امروز در کنار شما فرهیختگان و هنرمندان با هم این مجموعه را بعد از چندین سال تلاش افتتاح می‌کنیم. این مجموعه متعلق به شما شهروندان تهرانی و کودکان و نوجوانان و والدین آنهاست.

او سپس ضمن تشکر از کسانی که در راه‌اندازی و ساخت باغ کتاب سهیم بودند، گفت: این مجموعه هنوز ظرفیت‌های محتوایی و نرم‌افزاری بسیاری دارد که خالی مانده و باید با محتوای درست در اینجا پر شود. تردید ندارم که وظیفه دولت‌ها و حاکمیت‌ها، کاهش رنج و زحمت مردم و شهروندان و ملت‌شان است و این مساله امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه مسئولان و مردم دست به دست هم فرصت مناسبی برای آگاهی‌بخشی به مردم فراهم کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: ما کرامت و انسانیت انسان‌ها را پاک می‌دانیم. باید به آزادی و آزادگی یکایک شهروندان خود ارج نهیم و شهرداری تهران با این نگاه به عنوان یک مجموعه غیردولتی و مردمی به انجام وظیفه پرداخت.

او سپس در توضیح کوتاهی درباره فعالیت دوازده ساله خود در شهرداری گفت: مدیریت شهری در سابقه تاریخی ما مبتنی بر اضطرار و اجتناب از اختلال در شهر بوده یعنی بیشتر در حوزه خدماتی انجام وظیفه کرده است هرچند شهر تهران به دلیل اینکه مرکزیت سیاسی و... داشته به نوعی شکل سیاسی و اقتصادی نیز گرفته است و دغدغه ما در این دوازده سال دغدغه انسان‌محوری و شهروندی بوده است.

قالیباف تاکید کرد: وقتی ما پل و خیابان و تونل و پارک و ورزشگاه و نمایشگاه بین‌المللی و دریاچه خلیج فارس و... را ساختیم، خیلی‌ها فکر می‌کردند در این حجم عظیم پروژه‌های عمرانی، ما فقط سازه می‌سازیم و تنها یک نمود فرهنگی به آن اضافه می‌کنیم. اما اشتباه می‌کردند؛ ما برای ایده‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی و کاهش رنج و زحمت مردم و آگاهی‌بخشی شهروندان، پیوسته ایده‌های اجتماعی و فرهنگی را تحقق می‌دادیم.

او افزود: از اولین روز کاری در دی ماه ۸۴ رویکرد محله‌محوری را اساس کار قرار دادم و بر همین اساس شورایاری‌ها را دنبال کردیم و سرای محله ساختیم، خانه فرهنگ ساختیم و کتابخانه ایجاد کردیم. امروز از ۷۳ کتابخانه در شهر تهران به ۴۰۰ کتابخانه رسیدیم که تعداد ۷۵ کتابخانه شبانه‌روزی هستند. ما سینما و سالن تئا‌تر ساختیم که اقتصاد را در حوزه فرهنگ متحول کرد. برای کسانی که به دلیل مدیریت غلط امثال ما دچار آسیب جدی شده‌اند و زندگی خود را از دست داده‌اند، ساختیم. با رویکرد حفظ کرامت و انسانیت برای کودکان کار بهترین مدرسه را ساختیم و امروز بهترین خلاقیت‌ها را از این بچه‌ها می‌بینیم.

شهردار تهران متذکر شد: ما نساختیم که ساختمان بسازیم، ساختیم که انسان بسازیم. انسان را هم نمی‌شود ساخت، مگر اینکه خودش بخواهد و این خواستن با رشد آگاهی میسر می‌شود نه اجبار.

او سپس با انتقاد از سیستم آموزشی فعلی کشور گفت: امروزه در حوزه آموزش ۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. علاوه بر آن، ۱۰ هزار میلیارد نیز تنها در حوزه کلاس‌های کنکور و آموزشی و تقویتی صرف می‌شود. این هزینه‌ها چه خروجی داشته است؟ فارغ التحصیلان ما امروز بیشترین آمار بیکاران را دارند و در خوشبینانه‌ترین حالت نیز تنها یک کارمند تربیت شده‌اند. این شیوه نتیجه دولت‌رانتی است.

قالیباف ادامه داد: در باغ کتاب به این سمت رفتیم که نسل جدید ما مکانی برای تنفس و کودکی کردن و میدانی بازی کردن و جایی برای سوال کردن داشته باشد. باغ کتاب سرمایه انسانی از دست رفته شهر را مجدد با خودش آشنا می‌کند و آشتی می‌دهد. باغ کتاب اگر درآمدی هم داشت، نباید نگاه اقتصادی به آن داشته باشیم. این درآمد‌ها باید صرف آنهایی شود که حتی هزینه کرایه آمدن به باغ کتاب را ندارند.

قالیباف اظهار داشت: امام خمینی با انقلاب اسلامی برای ما در دهه ۴۰ شرایطی فراهم کرد که هیچ فرصتی از دست نرود. ما هم نباید اجازه دهیم نسل جدید ما فرصت‌ها را از دست دهد و حسرت بخورد. ما موظفیم این فرصت‌ها را به نسل بعدی منتقل کنیم.

او تصریح کرد: هرچند در این مسیر بضاعت ما کم بود و این بضاعت جواب‌گوی ملت عزیز و شهروندان نبود و در این دوازده سال خدمت در شهرداری روزهایی بوده که من اذان صبح در خانه بودم و تا پاسی از شب نیز مشغول خدمت‌رسانی بودم هرچند که آنطور که باید به وظیفه خود عمل نکردم. امیدوارم از این باغ کتاب که  متعلق به همه فرزندان ایران است بهترین استفاده‌ها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز