خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره چرخ و فلک مطرح شد؛

هنوز قانون تدوین شده‌ای برای برخورد با خردسالان نداریم/می‌خواهیم تماشاگر تئاتر برای آینده تربیت کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۴۱۴

در نشست خبری جشنواره چرخ و فلک عنوان شد: متاسفانه هنوز هیچ قانون تدوین شده‌ای برای برخورد با خردسالان نداریم. حتی نمایشگاهی که تولید می‌شود هم برای کودکان بالای 7 سال است؛ در این جشنواره در تلاشیم که بچه‌ای را نسبت به بچه دیگر برتر نبینیم و همه کودکان از پروسه تولید نمایش لذت ببرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نخستین جشنواره هنرهای نمایشی چرخ و فلک با حضور شبنم قلی‌خانی (دبیر جشنواره) و حامد زحمتکش (قائم‌مقام دبیر) در تئاتر شهر برگزار شد.

شبنم قلی‌خانی؛ دبیر این جشنواره گفت: از دو سال پیش که خودم مادر شده‌ام بچه‌های خردسال برایم مهم‌تر شده‌اند. با مطالعاتی که در زمینه روانشناسی کودک داشتم متوجه شدم که بیشترین تاثیرپذیری هر آدمی در سنین کودکی یعنی 3 تا 7 سال است و چقدر خوب است که بتوانیم با جشنواره هنرهای نمایشی بتوانیم بچه‌ها را درگیر بازی، تئاتر و نمایش کنیم.

قلی‌خانی ادامه داد: در سنین 3 تا 5 سال بازی نقش مهمی در ترتیب کودک دارد و چون اغلب خانواده‌ها امروز تک‌فرزند هستند؛ به والدین توصیه می‌شود که با بچه‌هایشان همبازی شوند تا درس زندگی را به آنها یاد دهند و بچه‌ها توانایی کنترل خشم و استرس را پیدا کنند. به همین منظور نخستین جشنواره هنرهای نمایشی چرخ و فلک خردسالان 3 تا 7 سال را مدنظر قرار داده است.

دبیر نخستین جشنواره هنرهای نمایشی چرخ و فلک با اشاره به اینکه تنها سه جشنواره نمایشی برای خردسالان در دنیا وجود دارد، گفت: برای اولین بار این جشنواره در ایران برگزار می‌شود و دوست داریم آن را در آینده بین‌المللی کنیم.

قلی خانی با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره 25 شهریور امسال برگزار می‌شود، گفت: با برگزاری اختتامیه تازه کار ما برای سال آینده آغازمی‌شود. قبول داریم که امسال به عنوان دوره اول نقایص و کسری‌هایی خواهیم داشت به ویژه اینکه این جشنواره به صورت خصوصی برگزار می‌شود و سختی‌های بیشتری هم دارد.

حامد زحمتکش، قائم مقام دبیر جشنواره نیز با بیان اینکه جشنواره چرخ و فلک به همت موسسه هنرهای نمایشی تماشاگان برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره به صورت خصوصی برگزار می‌شود با این انگیزه که بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم. ما نیاز داریم که همه خانواده‌ها را درگیر این حرکت فرهنگی کنیم. حرکتی که نتیجه‌اش را پنج سال بعد خواهیم دید.

قلی‌خانی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به تقویم برگزاری جشنواره گفت: ثبت نام گروه‌ها در جشنواره چرخ و فلک تا دوم مرداد ادامه دارد و خانواده‌ها می‌توانند تا این تاریخ فیلم‌های نمایشی کودکانشان را در سایت آپارات بارگذاری کنند.

قلی خانی با اشاره به شرکت 99 گروه در این جشنواره تا به امروز گفت: در بخش‌های مختلف این جشنواره تاکنون 50 گروه از تهران و گروه‌هایی از شهرستان‌های اصفهان، فارس، لرستان، البرز، همدان، اهواز، کرمانشاه، گیلان، ورامین، بوشهر و یزد ثبت‌نام کرده‌اند.

قلی‌خانی یادآور شد: تیم 10 نفره‌ای از مربیان نمایشی آماده‌اند که پس از اتمام زمان شرکت در جشنواره کلاس آموزشی دو ساعته رایگانی را برای هر گروهی که مایل باشد برگزار کنند. این کلاس‌ها برای آماده‌سازی هرچه بیشتر بچه‌ها خواهد بود.

حامد زحمتکش با توضیح بیشتر در این زمینه گفت: جزوه‌ای طراحی شده که تئاتر را به زبان ساده به خانواده‌ها آموزش می‌دهد اما اگر گروه‌ها نیاز به تمرین بیشتری به جز این جزوه و دو ساعت رایگان داشته باشند جشنواره کلاس‌هایی را با تخفیف بسیار ویژه برای آنها برگزار خواهد کرد.

او همچنین با اشاره به تمدید زمان ثبت‌نام دوم مرداد گفت: پایان زمان ثبت‌نام 6 تیر اعلام شده بود اما در روزهای آخر با حجم زیادی از متقاضی مواجه شدیم که این زمان تمدید شد اما فرصت تمرین برای کسانی که دیرتر ثبت‌نام کرده‌اند کمتر است.

قلی‌خانی با اشاره به نحوه ارسال فیلم گفت: پس از ثبت‌نام یک کد مخصوص برای هرگروه ارسال می‌شود که باید اول ویدئویی که توسط خانواده‌ها ضبط می‌شود نمایش داده شود. این فیلم‌ها باید در سایت آپارات آپلود شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: یک هیات پنج نفره متشکل از سه داور و دو عضو سیاستگذاری جشنواره فیلم‌ها را بازبینی خواهند کرد و 10 مرداد اعلام می‌شود که چه تعداد به دوره بعد راه خواهندیافت. گروه‌های پذیرفته شده می‌توانند تمرین‌های تکمیلی و تخصصی را پشت سر بگذارند.

حامد زحمتکش با بیان اینکه از 10 مرداد تا 3 شهریور فرصت تمرین تکمیلی برای گروه‌هاست، گفت: جلسات گروهی کارشناسی برای گروه‌های راه یافته به این مرحله برگزار می‌شود. اعضای دبیرخانه در تمرین همه گروه‌ها حضور داشته و روند پیشرفت آنها را ارزیابی خواهند کرد.

زحمتکش با تاکید بر اینکه رسالت ما این است که خانواده‌ها را با تئاتر آشنا کنیم گفت: برنامه داریم که بچه‌ها  بتوانند به صورت گروهی در تالار هنر، تئاتر ببینند.

قائم مقام دبیر جشنواره چرخ و فلک یادآور شد: قرار نیست در کار نمایشی بچه‌ها فعالیت تخصصی و حرفه‌ای انجام بگیرد بلکه هدف ورود به نمایش خلاق و تجربه بچه‌ها همراه خانواده‌ها در عرصه تئاتر است. بنابراین گروه‌ها نیازی به اجرای دکور حرفه‌ای و طراحی صحنه ندارند.

او یادآور شد: روزهای 4، 5 و 6 شهریور گروه‌ها می‌توانند کارشان را یک بار برای کارشناسان اجرا کنند تا نواقص کار را برطرف و اصلاح کنند.

زحمتکش خاطرنشان کرد: برای این گروه سنی توصیه نمی‌شود که مقابل تماشاگر اجرا داشته باشند و پروسه نمایش خلاق باید برای این بچه‌ها جذاب‌تر باشد. برای اجراها تماشاچی محدودی درنظر گرفته‌ایم چون ممکن است در طول اجرا با پدیده‌هایی مواجه شویم که این امکان را داشته باشند که برای بیش از سه نفر اجرا کنند.

شبنم قلی‌خانی با اشاره به فرصت 12 روزه برای تمرین نهایی بچه‌ها گفت: روزهای 22 تا 24 شهریور اجراهای اصلی در یکی از سالن‌های سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران انجام می‌شود.

حامد زحمتکش نیز با اشاره به انتشار فراخوان طراحی پوستر نخستین جشنواره هنرهای نمایشی چرخ و فلک در هفته آینده گفت: می‌خواهیم هنرمندان گرافیک را در این جشنواره دخیل کنیم تا ببینیم مواجهه آنها با بچه‌های 3 تا 7 سال چگونه خواهد بود. هر گرافیست می‌تواند حداکثر 3 طرح برای جشنواره بفرستد و در نهایت این آثار در نمایشگاهی ارائه خواهد شد.

او همچنین خبر داد: چندی پیش ورکشاپی دو روزه برای مربیان برگزار کردیم که در آن مواردی همچون تولید تئاتر برای کودک و خانواده، نمایش خلاق و قصه‌گویی آموزش داده شد که در این کارگاه‌ها مربیانی هم از شهرستان‌ها داشتیم. در طول برگزاری جشنواره از این مربی‌ها برای آموزش به شرکت‌کنندگان شهرستانی استفاده خواهد شد.

زحمتکش در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی با این جشنواره گفت: تعاملی برای همکاری با این دو نهاد انجام نشده است. البته به بهزیستی و کانون اطلاع‌رسانی ویژه کرده‌ایم تا بچه‌ها بتوانند در جشنواره مشارکت کنند.

شبنم قلی‌خانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رقابتی بودن این جشنواره و عدم امکان راهیابی همه گروه‌ها به مرحله نهایی آیا به بچه‌ها آسیبی نمی‌رساند؟ گفت: در طول برگزاری جشنواره با روانشناسان کودک در ارتباط هستیم اما در مرحله آخر که قرار است تنها تعدادی از کارها اجرای صحنه‌ای داشته باشد برای اینکه بقیه بچه‌ها دچار سرخوردگی نشوند باید جلسه توجیهی با خانواده‌ها برگزار کنیم که در جریان باشند چطور به بچه‌ها این مسئله را اطلاع دهند و بدانند که همه فیلم‌ها در سایت آپارات نمایش داده می‌شود.

حامد زحمتکش نیز درباره این موضوع گفت: متاسفانه هنوز هیچ قانون تدوین شده‌ای برای برخورد با خردسالان نداریم. حتی نمایشگاهی که تولید می‌شود هم برای کودکان بالای 7 سال است.

زحمتکش ادامه داد: ما در برگزاری این جشنواه اشکالاتی داریم اما دغدغه داشتیم و همیشه مراقب بودیم که کارمان آثار مخربی روی بچه‌ها نداشته باشد. به همین منظور در موسسه تماشاگان مدرسه‌ای را برای تئاتر برای بچه‌های 4 تا 16 سال از اواسط تابستان راه‌اندازی خواهیم کرد. مدرسه‌ای که یک پروسه آموزشی طولانی‌مدت با همراهی خانواده‌ها خواهد بود.

قائم‌مقام دبیر جشنواره چرخ و فلک با بیان اینکه در حوزه هنرهای نمایشی برای کودکان بسیار فقیر هستیم، گفت: در این جشنواره در تلاشیم که بچه‌ای را نسبت به بچه دیگر برتر نبینیم و همه کودکان از پروسه تولید نمایش لذت ببرند.

شبنم قلی‌خانی نیز در پایان تصریح کرد: آقای حمید جبلی همیشه حرف خوبی می‌زنند مبنی بر اینکه مهم‌ترین کار ما در جشنواره چرخ وفلک این است که تماشاچی تئاتر تربیت کنیم چراکه بچه‌های خردسال امروز می‌توانند تماشاچی آینده تئاتر باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز