خبرگزاری کار ایران

شهلا لاهیجی خبر داد؛

یک رمان نشر روشنگران از حصر آزاد شد

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۱۳۰

سه کتاب تازه از نشر روشنگران مجوز انتشار گرفتند.

به گزارش ایلنا: شهلا لاهیجی (مدیر نشر روشنگران و مطالعات زنان) در یادداشت کوتاهی ضمن اعلام خبر صدور مجوز برای سه کتاب تازه این نشر نوشت: این روزها بخت یا هر چه که اسمش را بگذارید به ما رو کرده و کبوتر شانس روی دوشمان نشسته و عاقبت با کوتاه‌آمدن‌های ما و لطف آقایان، سه کتابِ ما همزمان مجوز چاپ گرفته: «بن‌بست خاله رُزا»، «متولد شانزده آگوست» و بالاخره «باید حرفای دیشبمو جدی می‌گرفتی».

دو کتاب اولی و دومی روند عبورشان از خط ممیزی تقریبا عادی بود، البته نویسنده‌ رمان «متولد شانزده آگوست» کمی کوتاه آمد و رمان «بن‌بست خاله رُزا» هم روند طبیعی داشت اما سومین رمان یعنی «باید حرفای دیشبمو جدی می‌گرفتی» خودش قصه‌ی پُر غصه و پُر سوز و گدازی دارد و سماجت عجیبی از سوی ناشر که شخص بنده باشم.

رمان «باید حرفای دیشبمو جدی میگرفتی» از حصر آزاد شد!

به گفته شهلا لاهیجی پس از سال‌ها بالاخره رمان «باید حرفای دیشبمو جدی میگرفتی» نوشته‌ محمدرضا مرزوقی توانست مجوزِ چاپ بگیرد!

او درباره‌ی این رمان نوشته است:

«نمی‌دانم برای شما هم پیش آمده که با نوشته یا کتاب بخصوصی همدلی یا همزادپنداری کنید، من با این کتاب چنین احساسی داشتم. شاید این حس به دلیل سالها زندگی در جنوب و شنیدن دردها و مشاهده‌ی سلطه‌ی سنت بر زندگی مردمِ این بخش از کشورم بود.

این کتاب ده سال پیش نوشته شده و از همان موقع البته بعد از انجام امور عادی مربوط به کتاب، یعنی حروفچینی، غلط‌گیری، ویرایش و گرفتن فیپا برای دریافت مجوز قبل از چاپ به اداره کل کتاب و کتابخوانی تحویل داده شد. این کتاب و بیش از 50 عنوان کتابِ دیگر یا مجوز نگرفتند یا آنقدر گرفتار حذف و خط‌خوردگی شدند که دیگر قابل چاپ نبودند. البته این یکی مشمول ممنوعیت شد.

برای دو کتاب خیلی غصه خوردم. یکی همین کتاب «باید حرفای دیشبمو جدی میگرفتی» نوشته‌ی محمدرضا مرزوقی و دیگری کتاب «جمع پریشان» نوشته‌ی خانم «پرینوش صنیعی» که کتاب «سهم من» از او شهرت جهانی دارد و به بیست‌وهفت زبان ترجمه شده و جوایز بسیاری را نصیب نویسنده کرده است. از ده سال پیش تا امروز ده‌ها نامه اعتراض نوشتم و صدهابار بطور شفاهی از مدیران تقاضای بازخوانی و تجدیدنظر کردم. حالا بخت یا هرچه اسمش را بگذارید به روشنگران رو کرده و با کوتاه‌آمدن‌های ما و قیچی زمین‌گذاشتنِ آقایان، این یکی از حصر آزاد شد اما «جمع پریشان» هنوز در بند است!»

«متولد شانزده آگوست» اثر نویسنده‌ای که ناشر به کشف او می‌بالد

همچنین تازه‌ترین رمان سپیده محمدیان با عنوان «متولد شانزده آگوست» مجوزِ چاپ گرفته و به زودی توسط نشر روشنگران منتشر می‌شود.

مدیر نشر روشنگران و مطالعات زنان در توضیحی درباره‌ی «متولد شانزده آگوست» نیز آورده است:

«باید بگویم به خودم از کشف استعداد سپیده محمدیان میبالم. محمدیان نویسنده‌ی این کتاب و چند کتاب دیگر است که همه‌‌ی آنها چاپ روشنگران است. با این نویسنده هم نوعی رابطه حسی و شناختی دارم و اطمینان دارم که در روزگاری نه‌چندان دور، رمان‌نویس برجسته و صاحب‌نامی خواهد شد، چون هم سوادش را دارد و هم اعتماد‌ به ‌نفس و پشتکارش را. وقتی قلم به دست می‌گیرد خلاق است، کارش یگانه است و بی‌تردید جذاب. مطمئن هستم شما نیز «متولد شانزده آگوست»؛ جدیدترین اثر این نویسنده را به جد دوست خواهید داشت.»

رمان «بن‌بست خاله رُزا»

علاوه بر این‌ها، پس از اینکه سال گذشته رمان «در جستجوی فرخنده» نوشته‌ علیرضا مجابی توسط نشر روشنگران منتشر شد، امسال نیز رمانِ دیگری از این نویسنده با عنوان «بن‌بست خاله رُزا» به تازگی مجوزِ چاپ گرفته و به زودی توسط نشر روشنگران منتشر می شود.

لاهیجی «بن‌بست خاله رُزا» را یک اثر نوستالژیک برای خود و خیلی‌های دیگر دانسته و در این باره تاکید کرده است:

«بن‌بست خاله رُزا» برای من یک اثر نوستالژیک است. بخش‌هایی از این کتاب را خودِ من هم زندگی کرده‌ام. بسیاری از دوستان جوانی‌ام خاله رُزای زمانِ خود بودند. بسیاری جان باختند، بسیاری دیگر هم به آن سوی آب‌ها رفتند و در دیاران دیگر نشستند. برای همه‌شان دلم تنگ می‌شود، برای همه‌ی خاله رُزاهای آشنای خودم. خیلی تلاش کردم که حقیقت را حالی‌شان کنم. نتوانستم به آنها بقبولانم که عدالت اجتماعی در کشور ما راهش از شمال یا شرق نیست. باید راهش را در همین سرزمین و با همین مردم پیدا کنید.

علیرضا مجابی با قلمی شیرین و دستمایه‌ای از طنز تلخ، روایت خاله رُزای خودش را واگو می‌کند. با سبکی یگانه که ویژه‌ی نگارش اوست و بازی ماهرانه با زمان و سرنوشت قهرمانانش. او خود می‌گوید این دوران و دگردیسی را زندگی کرده است. راست و دروغش پای خودش. اما کتاب «بن‌بست خاله رُزا» کتابی خواندنی و یکی از بهترین آثار داستانی با دستمایه‌ طنز است که به زودی روشنگران آن را منتشر می‌کند. حتما این اثر را بخوانید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز