خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد و معاونش در جمع خبرنگاران:

به‌جای شهردار تهران از مردم عذرخواهی می‌کنم/شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۷۳۹

صالحی‌امیری گفت: انتظار داشتیم از سال گذشته اقدامات جدی در توسعه زیرساخت‌های شهرهای آفتاب اتفاق بیفتد که متاسفانه هنوز در حوزه زیرساخت‌ها و تسهیل دسترسی به شهرآفتاب اقدام جدی ندیده‌ایم. امیداریم این نواقص برای سال 97 برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی)، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران)، امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) و مهدی اسماعیلی‌راد (معاون اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری در این نشست با اشاره به بازدید خود از بخش کودک و نوجوان و ابراز گلایه‌ها آنها نسبت به وضعیت چادرها و وضعیت تهویه آنها گفت: امروز به همراه همکاران از غرفه کودک و نوجوان بازدید کردیم. عمدتا عزیزان گلایه‌مند بودند که سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه رضایت‌بخش نیستند درنهایت جمع‌بندی کردیم و قرار شد همزمان هم شهرداری برای حل مساله  با نصب سیستم سرمایشی وارد عمل شود و هم توزیع رایگان آب معدنی برای مراجعان و غرفه‌داران به‌صورت رایگان در بخش کودک و نوجوان انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مجموع باید گفت انتظار داشتیم از سال گذشته اقدامات جدی در توسعه زیرساخت‌های شهرهای آفتاب اتفاق بیفتد که متاسفانه هنوز در حوزه زیرساخت‌ها و تسهیل دسترسی به شهرآفتاب اقدام جدی ندیده‌ایم. امیداریم این نواقص برای سال 97 برطرف شود.

او درباره جلسه‌اش با مدیر بانک شهر نیز اظهار داشت: در خصوص دیدار با مدیرعامل بانک شهر و جمع دیگری از مدیران بانک‌ها، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه رازی باید بگویم این مذاکرات برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر بوده است. با بانک‌های ملی، صادرات، آینده و شهر تفاهم‌نامه امضا کردیم و در کنار چند شرکت دیگر مثل سازمان بازنشستگی و بیمه رازی، موسسه سرمایه‌گذاری اقتصاد فرهنگ و هنر ثبت شود. این ثبت در بورس پذیرفته شده و به زودی پذیره‌نویسی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: این قدم بسیار بزرگی است که درباره‌اش هم من و هم آقای جنتی وعده داده بودیم هدف آن هم این است که از منابع موجود در حوزه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه سینما، نشر، چاپ و هنرهای نمایشی استفاده شود. این اتفاق درحکم محقق شدن شعار مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به اشتغال تولید است آنهم در جلسه ستاد فرماندهی که اقتصاد مقاومتی را پیشنهاد دادند. سرفصل‌های مختلفی برای بخش اشتغال و اقتصاد فرهنگ و هنر ارایه شده که درباره آنها باید برنامه ارایه شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم توجه شهرداری به اصلاح زیرساخت‌های شهر آفتاب احتمال بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی وجود دارد یا خیر؟، گفت:‌ هر نوع تصمیم‌گیری برای نمایشگاه کتاب با محوریت معاونت فرهنگی موسسات نمایشگاه‌ها توسط شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه‌ها که نمایندگانی از صنف و صاحبنظران در آن عضو هستند؛ صورت می‌گیرد. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تغییر نمایشگاه نخواهیم داشت و شخصا به این فکر می‌کنیم که تغییر مکان نمایشگاه به مصلحت نیست چراکه شهرآفتاب علیرغم همه نواقص به دلیل وسعت و زیرساخت کاربری نمایشگاهی می‌تواند مکان مناسبی باشد.

سیدعباس صالحی (رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب) نیز در این باره یادآور شد: وقتی بحث انتقال نمایشگاه به شهرآفتاب مطرح شد ازجمله دلایلی که ما و صنف را متقاعد به این امر کرد؛ این بود که از شرایط مناسب‌تری برخوردار شویم. آنچه به‌نظر می‌رسد این است که اقدامات جدی از سال گذشته برای شهرآفتاب اتفاق نیفتاده و توسعه زیرساختی نداشته‌ایم. محدودیت‌ها در بحث فضاهای مسقف همچنان باقی است و پاره‌ای از امکانات رفاهی نیز هنوز فراهم نشده است هرچند در برخی حوزه‌ها مثل مترو و اتوبوس رضایت نسبی وجود دارد.

رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: طبیعی بود که انتظار داشته باشیم در سال دوم شهرآفتاب نمره قابل قبول‌تری در اختیار ما می‌گذاشت. امیدواریم سال آینده مخصوصا در بحث فضاهای مسقف شاهد اقدامات جدی‌تری باشیم.

امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه آیا شهرداری تاکنون به انتقادهای مطرح شده؛ پاسخ داده و آیا برنامه خاصی در دستور کار دارد؟، بیان کرد: بعد از مشکلاتی که بارش باران بوجود آورد؛ دو دسته اقدام انجام شد. اول بحث جبران خسارت‌ها و حل فوری مشکلات بوجود آمده که خوشبختانه از همان شب با حضور همکاران ما و شهرداری آغاز شد. اقداماتی تدارک دیده شد تا روزهای باقیمانده نمایشگاه چنین اتفاقی تکرار نشود. خصوصا اینکه در ابنیه و ساختمان مسقف انتظار ورود باران را نداشتیم. تقاضای جدی ما هم رسیدگی قابل قبول به این مساله است. در بخش دوم؛ مشکلات زیرساختی است که فضاهای مسقف شهر آفتاب باید تکمیل شود چراکه چادرهای موقت بالاخره آسیب‌پذیری بیشتر از ساختمان دارد. امیدواریم سازه‌های دائم شهرآفتاب سال آینده یا به اتمام برسند یا به اندازه‌ای قابل بهره‌برداری باشند که نیاز ما به فضاهای موقت را به حداقل برسانند.

او در پاسخ به این سوال که آیا فضای انتخاباتی در کشور بر آمار بازدیدکنندگان تاثیری گذاشته است، گفت: در مورد آمار بازدیدکنندگان معمولا ما تخمین داریم. چراکه فروش بلیت نداریم اما بر دو اساس می‌توان اعداد و ارقام مستدل‌تری مطرح کرد. اول آماری که شرکت مترو از خرید بلیت و مسافران می‌دهد و دوم میزان فروش براساس ارقام ثبت شده‌.

صالحی گفت: فروش کارتخوان‌های بانک عامل نمایشگاه تا آخر وقت دیروز 40 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد افزایش فروش داشته‌ایم. در کل به‌صورت میانگین فکر می‌کنم امسال 10 درصد افزایش بازدیدکننده داشته‌ایم.

مهدی اسماعیلی‌راد (معاون اجرایی نمایشگاه) نیز در توضیح شرایط و وضعیت بخش بین‌المللی این دوره از نمایشگاه گفت: امسال برای حفظ بعد بین‌المللی نمایشگاه؛ بازار جهانی و سازمان ملل مجزا داریم. بخش ناشران خارجی که عمدتا نمایندگان ناشران لاتین و عرب هستند زیر چادرها غرفه دارند که کیفیت فضای موقت آنها بهتر شده اس.ت البته من هم امیدوارم سال آینده فضاهای مسقف شهر آفتاب تکمیل‌تر شود.

سیدعباس صالحی در این بخش درباره مهمان ویژه سال 2018 یعنی دوره 31 نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: خوشبختانه بحث مهمان ویژه برای نمایشگاه کتاب جا افتاده و تعداد متقاضی زیادی داریم. قرار بود چین مهمان ویژه 2018 باشد و ما هم مهمان ویژه نمایشگاه کتاب چین هستیم اما چینی‌ها درخواست کردند که یک سال مهمان ویژه شدنشان به تاخیر بیفتد. در حال حاضر 4 کشور مکزیک، اسپانیا، ژاپن و صربستان متقاضی مهمان ویژه شدن در سال 2018 هستند. انتخاب مهمان ویژه در شورای سیاستگذاری اتفاق می‌افتد و در آخرین جلسه تاکنون آرای مکزیک و اسپانیا بیشتر بوده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درخصوص آمار تخلفات ناشران مثل نقد بن‌کارت‌های یارانه‌ای گفت: همچون مثل سال گذشته به صورت جدی تخلفاتی مثل نقد کردن بن را پیگیری می‌کنیم. تاکنون دو سه جلسه توسط کمیته تخلفات برگزار شده و گزارش‌های تخلفات در حال بررسی است. پیشتر هم گفتیم شیوه فعلی یارانه نیازمند اصلاح است و علیرغم تمامی تغییرات تا زمانی که شبکه‌های توزیع و کتابفروشی‌ها را تقویت نکنیم همچنان حتی مسیر مستقیم یارانه برای مصرف‌کننده مشکل‌ساز خواهد بود. ما به‌صورت جدی بدون اغماض و با سختگیری نسبت به نقد کردن بن‌کارت‌ها برخورد می‌کنیم و اگر احساس می‌شود خبر تخلفات بیشتر شنیده می‌شود به همین دلیل است که ما بدون اغماض کوچکترین تخلف نیز از نظر نمی‌گذرانیم.

سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر ارشاد) در پایان این نشست گفت: به‌جای شهردار تهران من از ملت عذرخواهی می‌کنم که به دلیل آب گرفتگی سالن‌ها دچار مشکل شدند. همچنین از ناشران داخلی و خارجی عذرخواهی می‌کنم. زیرساخت‌های مسقف نمایشگاه نیز به صورت جدی نیازمند برطرف کردن نواقص است و انتظار داشتیم شهرداری آنها را رفع کرده باشد. اما عملا شهرداری به تعهدات خود عمل نکرد. خسارات وارده باید توسط شهرداری تامین شود تا دست‌کم بخشی از مشکلات مرتفع شود.

صالحی‌امیری تاکید کرد: ما انتظار داشتیم مسوولان شهرداری از سال گذشته تا این دوره اهتمام جدی نسبت به حل نواقص نشان می‌دادند. در حال حاضر هم ناشران با گلایه‌های بسیار جدی مثلا در بخش تهویه هوا و دسترسی به آب مشکل دارند. انتظار داریم هرچه زودتر و قبل از روزهای پایانی نمایشگاه این مسایل جزئی برطرف شود و تا سال آینده نیز به‌صورت جدی برای زیرساخت‌ها کاری صورت گیرد زیرا تمامی این مشکلات در میزان استقبال ناشران داخلی و خارجی و حتی بازدیدکنندگان تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز