خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد مطرح کرد؛

مؤسسات فرهنگی و هنری از مالیات معاف شدند

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۶۰۳

علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد خبر داد: بر اساس تفاهم‌نامه جدید کمک‌های وزارت ارشاد به مؤسسات فرهنگی و هنری از مالیات معاف شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی‌اصغر کاراندیش ظهر امروز، سه‌شنبه 19 اردیبهشت در نشست خبری معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مسائلی که در حوزه هنر و رسانه طی سال‌های طولانی با آن مواجه بودیم، بحث‌های مالیاتی بود که برخی از آن‌ها در طول سال‌های گذشته حل شده است و مسائل باقی مانده، طی چند ماه اخیر با همکاری با وزارت اقتصاد و دارایی حل و فصل شد.

کاراندیش ادامه داد: یکی از مسائل برای موسسات فرهنگی‌ و هنری که کمک‌بگیر بودند، این بود که وزارت اقتصاد و دارایی، کمک‌هایی که به آن‌ها می‌شد را درآمدِ اتفاقی تلقی می‌کرد و 25 درصد مالیات از آن‌ها می‌گرفت. یعنی یک مؤسسه که 100 میلیون تومان کمک می‌گرفت باید 25 میلیون تومان مالیات می‌داد. در پی جلساتی که با مسئولان مالیاتی داشتیم توانستیم این مساله را حل کنیم. به این صورت کمک‌هایی که برای فعالیت به مؤسسات فرهنگی و هنری انجام می‌شود، از مالیات معاف می‌شوند. این کمک‌ها به صورت بلاعوض نیست و در راستای فعالیت صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: مکانیزم چگونگی فعالیت یک مؤسسه، با ارائه سه مدرک انجام می‌شود. این سه مدرک عبارت است از: 1) تفاهمه‌نامه فعالیت بین وزارت‌خانه و مؤسسه که بر اساس آن تعریف می‌شود که یک موسسه چه کارهایی باید و نباید انجام دهد. 2) ارائه گزارش حسابرسی قانونی به وزارت ارشاد و 3) تهیه ذی‌حساب وزارت ارشاد مبنی بر اینکه گزارش ارائه شده و مورد تایید است. مؤسسات فرهنگی و هنری با ارائه این سه مدرک به حوزه مالیاتی، از مالیاتِ آن بخشی از مبلغ کمک‌شده که هزینه کرده‌اند، معاف می‌شوند. اگر از مبلغ کمک‌شده، مبلغی هزینه نشده باشد، فقط همان مقدار مشمول مالیات می‌شود.

در ادامه حیدری (مدیرکل حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت ارشاد) گفت: در قانون 119 مالیات‌های مستقیم، یک ابهام وجود داشت که هزینه‌های کمک‌شده را بلاعوض تلقی می‌کرد و مالیات‌های آن برای بخش فرهنگ و هنر فلج کننده بود. طی جلساتی که با وزارت اقتصاد و دارایی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با ارائه تفاهم‌نامه، این مالیات‌های فلج کننده حذف شوند.

تفاهم‌نامه اشخاص حقیقی را شامل نمی‌شود

کاراندیش در خصوص اینکه چه کسانی شامل این مسأله می‌شوند گفت: این تفاهم‌نامه مختص مؤسسات فرهنگی و هنری است و اشخاص حقیقی را شامل نمی‌شود.

او در خصوص آموزش‌های مالیاتی گفت: دو کار عمده در زمینه‌ آموزش‌های مالیاتی باید انجام شود. یکی آموزش به مؤسسات فرهنگی‌هنری در خصوص پر کردن اظهارنامه مالیاتی و دیگری آموزش به مأموران مالیاتی که حوزه‌های خاص این مسأله را تعریف و بر اساس آن حوزه‌ها فعالیت کنند.

وی در ادامه افزود: معافیت مندرج در بند "ل" ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که طبق آن تعدادی از مشاغل فرهنگی از مالیات معاف هستند، در این سلسله هم‌اندیشی‌ها اصلاح شد. طبق این اصلاحات، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی به لیست جدید اضافه و بخشی کم شدند. در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز بعد از تصویب و نهایی شدن تصمیمات اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد در ادامه‌ی این نشست به تعدادی از فعالیت‌های اخیر این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما تنها وزارتخانه‌ای هستیم که برای صدور هیچ‌یک از مجوزهای‌مان مبلغی دریافت نمی‌کنیم؛ چراکه اعتقاد وزارتخانه بر حمایت از اهالی فرهنگ است.

او در خصوص کمک‌های انجام شده به صندوق اعتباری هنر و بیمه هنرمندان گفت: تعداد افرادی که در صندوق هنرمندان بیمه بودند، 18هزار و 700 نفر بود که با افزایش اعتبارات، توانستیم 12 هزار نفر که در صف بودند را بیمه کنیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد در ادامه به گروه تازه‌تأسیس توسعه هنر ایران اشاره کرد و گفت: در 2 سال و نیم گذشته بحثی به عنوان تاسیس گروه توسعه هنر ایران میان بخش خصوصی، وزارت ارشاد و مدیریت بانک آینده (آقای رسول‌اف) مطرح شد که بر اساس آن، بنا شد بخش دولتی نقش اجرایی در گروه توسعه هنر ایران نداشته باشد. دولت در این شرکت فقط نقش حمایت‌کننده را بازی می‌کند.

کاراندیش افزود: در هیئت مدیره این شرکت هیچ فرد دولتی حضور ندارند و مسائل اجرایی آن 100 درصد با بخش خصوصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز