خبرگزاری کار ایران

«عَبّود» در بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی:

مروری بر ملی شدن صنعت نفت از نگاه کارگران آبادانی

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۸۱۹

سپیده فلاحفر، کارگردان نمایش «عَبّود» با اشاره به این اثر گفت: «عَبّود» ماجرای ملی شدن صنعت نفت است، اما با تمرکز بر آبادان و کارگردان این شهر.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عَبّود» نمایشی به کارگردانی سپیده فلاحفر است که در بخش تجربه‌های اجرای بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور دارد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: رفته بودیم دم دکه‌ى موسیو که از طرف سینما هندیا صدا اومد. عبود دوید سمت سینما، بهش گفتم کجا مى‌رى عبود؟ جواب نداد. لیمونادارو گذاشتم کنار دیوار، خودمو لعنت کردم، قسم خوردم که دیگه کارى به کارش ندارم...

فلاحفر با اشاره به معنی نام این نمایش گفت: «عَبّود» یک اسم عربی رایج در آبادان است و این نمایش اقتباسی از داستانی به همین اسم از مریم صباغ‌زاده ایرانی است.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه نمایش محیطی است و در یک خانه قدیمی اجرا می‌شود، گفت: ماجرای «عَبّود» حول محور ملی شدن صنعت نفت است، اما با تمرکز بر آبادان. یعنی به‌جای اینکه ماجراهای تهران در آن روایت شود، داستان حال و هوایی که در آبادان اتفاق می‌افتاد را می‌گوید. «عَبّود» روایت بخش دیده نشده آدم‌هایی است که در این ماجرا دخیل بودند؛ یعنی کارگران آبادان.

فلاحفر خاطرنشان کرد: تعداد تماشاگران هر اجرا محدود است که هرکدام وقتی وارد کار می‌شوند نقشی دارند. در واقع «عَبّود» یک اجرای مشارکتی و تعاملی است و کسانی که وارد نمایش می‌شوند در هر قسمتی از آن نقشی دارند و این‌گونه ماجراهای اواخر اسفند و اوایل فروردین سال ملی شدن صنعت نفت، از طریق این نمایش روایت می‌شود.

او با اشاره به مواردی که نمایش «عَبّود» را به بخش تجربه‌های اجرای بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی آورده است، گفت: مشارکتی و تعاملی بودن نمایش یکی از مهم‌ترین دلایل است. همچنین محلی که ما انتخاب کردیم برای اجرا یک هاستل و پذیرایی است که پذیرای افراد خارجی خواهد بود و ما پیش‌بینی کردیم که این تعاملی بودن به سمتی پیش برود که در تعامل با مسافران و بازدیدکنندگان خارجی این روایت را برجسته‌تر کنیم. چون روایت، ماجرایی بین ایران و غرب است و می‌توانیم احتمالا از حضور آنها برای روایت داستان کمک بگیریم.

فلاحفر با اشاره به حضور بازیگران کودک و بزرگسال در این نمایش گفت: چهار بازیگر بزرگسال: امیر عباسیان، نوید فیاض (مهمان از گروه بوهمی)، سیمین محمدی و بهروز قیاسی و دو بازیگر خردسال روناک صیادی و ثمین غروی در «عَبّود» بازی می‌کنند.

به گفته سپیده فلاحفر، کارگردان نمایش «عَبّود» این اثر از 15 تا 23 اردیبهشت در کافه هاستل کورین اجرا می‌شود اما حتما باید رزرو قبلی بشود چون تعداد مخاطبان در هر اجرا محدود است.

کافه هاستل کورین در خیابان کریم خان، خیابان خردمند جنوبی، بن بست وحدتی منش، پلاک 2، قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز