خبرگزاری کار ایران

بازخورد نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری/

محمد سلطانی‌فر: صداوسیما اجازه مناظره دو به دو به نامزدها بدهد/سوال‌ها پراکنده و زمان کافی نبود

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۲۹۳

محمد سلطانی‌فر معتقد است که صداوسیما باید اجازه بدهید تا مناظره‌کنندگان به شکل دو به دو با هم گفتگو و مباحثه کنند.

محمد سلطانی‌فر در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اولین مناظره برگزار شده بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری  گفت: ابتدای مناظره خیلی خشک و بی‌روح بود و هیچ جذابیتی نداشت اما در ادامه؛ خوشبختانه شاهد شکل‌گیری یک مناظره واقعی و طبیعی بودیم.

وی ادامه داد: امیدوارم در مناظره‌های بعدی شاهد مناظره‌های چالشی‌تری باشیم البته مسیری که این مناظره‌ها طی می‌کند؛ دارای ایراداتی است که باید رفع شود.

محمد سلطانی‌فر: صداوسیما اجازه مناظره دو به دو به نامزدها بدهد/سوال‌ها پراکنده و زمان کافی نبود

سلطانی‌فر درباره کارکرد زبان بدن و کلامی در میان مناظره‌کنندگان گفت: استفاده از زبان بدن بسیار کم در این مناظره اتفاق افتاد. همچنین مجموعه صحبت‌ها هیچ ایده‌ای را درباره برنامه‌های نامزدها بیان نمی‌کرد و نامزدها کمتر از اصطلاحاتی استفاده کردند که بتوانند روی مخاطبان تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در مناظره اول؛ نامزدها هنوز با شکل برگزاری مناظره آشنا نبودند و به نوعی دچار ترس و اضطراب درباره چگونگی برگزاری مناظره بودند و قطعاً دومین  و سومین مناظره بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: همه نامزدها بدون برنامه سخن می‌گفتند و این یکی از ایرادات اصلی مناظره روز گذشته بود. البته همه ایرادها به نامزدها بازنمی‌گردد بلکه صداوسیما نیز با برنامه‌ریزی که انجام داده بود، در نوع برگزاری یک مناظره نه چندان قوی مقصر است.

سلطانی‌فر افزود: نمی‌توان به نامزدها برای مناظره اول به‌صورت کامل نمره قبولی داد. آنها دارای ضعف‌ها و قوت‌های بسیاری بودند اما مشخص بود که کمپ‌های تبلیغاتی آنها نتوانسته بودند نوع رفتارهای کلامی و نیز زبان بدن را به آنها تفهیم کرده و آموزش دهند. از این منظر هر شش نامزد از ضعف در ارتباطات رفتاری و زبان بدن با مخاطب خود برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه ایراد اصلی مناظره روز گذشته به نوع برنامه‌ریزی صداوسیما بازمی‌گردد، افزود: سوالاتی که صداوسیما برای نامزدها طراحی کرده بود منسجم و هدفمند نبود. برعکس بسیار پراکنده بود لذا ما شاهد بودیم که هیچ اتفاق کمپینی رخ نداد یعنی اتفاقی که در نتیجه آن ما شاهد به ثمر نشستن یک ایده که قابل پیگیری باشد، نبودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مناظره کمکی به بیننده‌ها برای شناخت نامزدها کرده است یا خیر، گفت: نوع سوال‌هایی که مطرح شد و همچنین زمانی که برای پاسخگویی هر نامزد درنظر گرفته شده بود؛ بسیار کم بود و برای هیچ نامزدی امکان نداشت که در زمان تعیین شده برنامه خود را  ارائه کند. برای مناظره‌های بعدی باید زمان بیشتری به پاسخگویی سوالات اختصاص داده شود.

سلطانی‌فر افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان در ظرف دو دقیقه دیدگاه نامزد رقیب را درباره یک موضوع نقد کرد و بعد به تبیین نظر خود درباره آن مسئله پرداخت. اختصاص زمان دو دقیقه‌ای برای پاسخگویی به سوالات بسیار بی‌رحمانه است.

وی در پاسخ به این سوال که شیوه حمله و دفاع مناظره‌کننده‌ها آیا قابل قبول بود یا خیر، گفت: در همه دنیا مناظره‌هایی که بین نامزدهای ریاست جمهوری یا سایر انتخابات با این تعداد نامزد برگزار می‌شود تقریباً شکل یکسانی دارد و مناظره روز گذشته نیز تفاوت زیادی با مناظره‌های سایر نقاط جهان نداشت.

سلطانی‌فر ادامه داد: اشکال اساسی مناظره دیروز این بود که شش نفر مناظره‌کننده از دو جناح مختلف بودند و ای کاش نوع مناظره به شکلی بود که نامزدها دو به دو با یکدیگر گفتگو می‌کردند. مناظره دو به دو در چنین شرایطی که نامزدها از دو جناح اصلی هستند، بسیار جذاب‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برای مناظره دیروز برنده یا بازنده‌ای تعیین کرد، گفت:‌ برنامه دیروز تازه اولین مناظره‌ای بود که برگزار شد و به نوعی دست‌گرمی برای مناظره‌های بعدی بود پس خیلی زود است که بخواهیم فردی را برنده یا بازنده مطلق مناظره معرفی کنیم. باید اجازه بدهیم مناظره‌های آینده نیز برگزار شود تا مشخص شود چه کسی در این مناظره‌ها موفق می‌شود. درباره این مسئله تنها بعد از پایان سه مناظره باید اعلام‌نظر کرد.

سلطانی‌فر با اشاره به دو مناظره باقی‌مانده، گفت: باید در مناظره‌های آینده زمان بیشتری به نامزدها داده شود و همچنین صداوسیما تلاش کند همین شکل مناظره تبدیل به مناظره‌های دو به دو شود و اجازه دهد که نامزدها دو به دو فرصت گفتگو و مباحثه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز