خبرگزاری کار ایران

صادقی در نشست با دانشجویان:

انتشار عکس سیدمحمد خاتمی در نشریات دانشجویی منع قانونی ندارد

کد خبر : ۴۸۱۹۴۶

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بسیاری از نشریات تنها به دلیل نام بردن از خاتمی بسته شدند ما گفتیم نهادهای خارج دانشگاه حق دخالت ندارند، ثانیا محتوایی که روی آن دست گذاشتند محتوای قانونی ندارد و انتشار عکس هیچ کسی منع قانونی ندارد چه برسد به سید بزرگوار ما که رییس‌جمهور کشور هم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود صادقی نماینده مجلس در نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با نمایندگان نشریات دانشجویی کشور که در محل باغ نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث در مورد علت تاخیرش گفت: من باید با یکی از فعالان دانشجویی که در بند است مکاتبه‌ای می‌کردم که به همین دلیل تاخیر داشتم.

او درخصوص عدم حضور زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: وی باید برای رسیدگی به مسائل دانشگاه‌ها به گیلان سفر می‌کرد و به بنده ماموریت دادند که دیدگاه کمیسیون را مطرح کنم.

صادقی گفت: مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند در نظام که با مردم‌سالاری اداره می‌شود این به عنوان یک قوه تلقی می‌شود و قوه چهارم بعد از مجریه و مقننه و قضاییه است.

نماینده مردم تهران یادشاور شد: عمده نقش مطبوعات نقش نظارتی است. مطبوعات یکی از ابزارهای مهم نظارتی است و برای تبادل اطلاعات و تضارب افکار و اندیشه‌ها و در اختیار گذاشتن آخرین دستاورد‌های بین‌المللی در همه حوزه‌ها ضروری است. در اصل ۲۴ قانون اساسی گفته شده نشریات در بیان مطالب آزاداند مگر اینکه مخل مبانی اسلام با حقوق عمومی باشند تفسیر آن را قانون مشخص می‌کند که در عمل قانون مطبوعات رعایت شده است یا خیر بنابراین اصلی را قانون گذار در قانون اساسی مقرر کرده و آن  آزادی بیان مطالب است.

صادقی با اشاره به اینکه ما در حقوق یک سری مسائل پایه‌ای و مبنایی داریم، گفت: گاهی ما گرفتاری که در مورد اصول و استثناها داریم این است که استثناها تبدیل به اصل می‌شوند. شاید به دلیل مصلحت‌اندیشی‌ها یا حتی خیراندیشی‌هایی این کار صورت می‌گیرد اما نمی‌دانند این چه ضربه‌ای به اصول می زند و چه نقش مخربی در جامعه دارد. از نگاه اسلامی به تعبیر شهید مطهری مطبوعات در دوره کنونی یکی از ابزارهای مهم تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر هستند.

او ادامه داد: لازم نیست امربه معروف و نهی از منکر سازمانی داشته باشد. اول انقلاب می‌گفتند باید وزارت امر به معروف داشته باشیم اما این باید در همه نهادها جاری باشد و یکی از این نهادها مطبوعات است. اگر هرگونه محدودیتی برای مطبوعات درست کنیم، مانع تحقق اصل امر به معروف است. نشریات دانشجویی هم از لحاظ حقوقی زیر نظر نظام هستند.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه نشریات دانشجویی تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، گفت: از لحاظ ساختار رسیدگی به تخلفات کمیته رسیدگی به نشریات دانشجویی در این زمینه مکلف است. فلسفه این مساله هم این بوده که نخواسته آن ها را درگیر نظام‌های قضایی خارج دانشگاه کند و این احترام به حریم دانشگاه است همان‌طور که به تخلفات دانشجویی در کمیته انضباطی رسیدگی می‌شود، در عمل می‌بینیم که نهادهای بیرون دانشگاه به حریم دانشگاه ورود می‌کنند و همچنین با وجود کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشجویی این نهاد‌های بیرونی دخالت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: این به ضرر نظام است و نوعی درگیری و تداخل و اخلال در نظام ایجاد می‌کند، خدا کند خود مسئولان التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی داشته باشند تا به تبع آنها مردم هم التزام داشته باشند. ما موظف هستیم صدای شما باشیم و به نمایندگی از شما هم از بعد قانون‌گذاری هم نظارتی ایفای نقش کنیم.

صادقی یادآور شد: کمیسیون آموزش را من به این دلیل انتخاب کردم که پیگیر خواسته‌ها و مطالبات دانشجویان باشم.  به طور خاص مواردی را ما پیگیری کردیم. با پیگیری دوستان جلساتی در هیات رییسه مجلس داشتیم. به طور موردی موارد را پیگیری کردم اما توصیه می‌کنم شما به یک قشر خاصی از نمایندگان مراجعه نکنید هر نماینده صرف‌نظر از گرایش سیاسی‌اش مسئول پیگیری مطالبات شما است. من قول دادم زمینه حضور دانشجویان در خود کمیسیون را فراهم کنم چون طرف مقابل دائم در خود کمیسیون شکایت می‌کند در مورد نشریاتی که مخل نظام هستند برای همین طرف ما هم باید مطالباتش را مطرح کند.

او افزود: ما گفتیم بسیاری از نشریات تنها به دلیل نام بردن از خاتمی بسته شدند ما گفتیم نهادهای خارج دانشگاه حق دخالت ندارند، ثانیا محتوایی که روی آن دست گذاشتند محتوای قانونی ندارد و انتشار عکس هیچ کسی منع قانونی ندارد چه برسد به سید بزرگوار ما که رییس جمهور کشور هم بوده است. هفته گذشته جلسه دیگری برگزار شد درباره لغو سخنرانی آقای مطهری و معلوم شد وزیر دادگستری کار خاصی نکرده است.

صادقی گفت: ما از آقای پورمحمدی پرسیدیم آیا به شما به عنوان وزیر بحث منع‌التصویری ابلاغ شده است، ایشان پاسخی نداشت و معلوم شد چنین چیزی نبوده است. قرار شد این مساله در صحن مطرح شود آقای زاهدی هم گفت از قول من بگویید ما در چارچوب قانون حامی شما هستیم اگر خط قرمزها را رعایت کنید به او گفتم خط قرمز چیست به این نتیجه رسیدیم که قانون اساسی است خط قرمز تعریف نشده غیرشفاف نمی‌تواند مبنای برقراری نظم باشد. آقای زاهدی گفت بگویید ما صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی از شما حمایت می‌کنیم.

صادقی با تاکید بر اینکه همه باید تابع قانون باشند، گفت: کسی که خود را برای عرصه پرخطر آماده می‌کند باید تبعات آن را بپذیرد من کار نمایندگی مجلس را هم برای خودم همین‌طور تعریف کردم. شاید ما به عنوان نماینده نتوانیم مداخله‌ای در محتوای پرونده‌ها داشته باشیم. در بحث تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه‌ها علیرغم زحمت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم، قاطعیت لازم در وزارت علوم دیده نمی‌شود و به طبع آن دانشگاه‌ها هم خوب عمل نمی‌کنند.

در بخش پرسش و پاسخ یکی از دانشجوها با استناد به منشور حقوق شهروندی پرسید علت اینکه نهادهای خارج از دانشگاه به تخلفات دانشگاه‌ها رسیدگی می‌کنند، چیست که صادقی در پاسخ گفت: منشور حقوق شهروندی بیشتر برای گفتمان‌سازی است حتی یکی از اعضای شورای نگهبان گفت رییس‌جمهور حق ابلاغ آن را نداشته است. این منشور از نگاه حقوقی صرف به عنوان یک سند قانونی به تصویب نرسیده اما خیلی از مواد آن در قوانین موجود هست.

او ادامه داد : من معتقد هستم یکی از نقدهای ما به دولت در بحث پیگیری حقوق شهروندی است. رقبا می‌گویند با انشا نوشتن کار پیش نمی‌رود ما هم میگوییم باید این حقوق پیگیری موثر شود. من تا الان هیچ گزارشی از معاونت حقوق شهروندی ندیده‌ام. دولت روحانی در پیگیری بحث حقوق شهروندی جدیتی نداشته است.

نماینده مردم تهران گفت: سوال اصلی ما از وزیر دادگستری هم در مورد همین دخالت‌ نهادهای خارج از دانشگاه در امر رسیدگی به تخلفات دانشجویی بوده است. حق آزادی نشریات هم در قانون آمده است. مواد حقوق شهروندی به نوعی از طریق قانون ضمانت اجرایی دارد متاسفانه  قوانینی که مربوط به پیاده‌ها و پابرهنه‌ها است ضمانت اجرایی قوی دارد اما وقتی مربوط به سواره‌ها می‌شود ضمانت اجرایی ضعیف می‌شود.

صادقی گفت : کاری که من سعی می‌کنم در مجلس انجام دهم این است که اموری که غیرقابل پرسش بود را قابل پرسش کنم.  ما قبلا به سختی با قوه رابطه داشتیم اما اخیرا رییس قوه مشاور عالی در امور مجلس تعیین کرده است و تعامل خوبی برقرار شده است من هیچ نهاد مقدسی را از سوال کردن مصون نمی‌دانم.

او با بیان اینکه ما راهی را در این ده ماهه  آغاز کردیم و امیدواریم طی ۳ سال آینده به نتایجی برسیم، گفت: علیرغم این محدودیت‌ها باید دولت آینده را به دست اهلش بسپاریم و به عقب برنگردیم و مسیر تغییرات اصلاحی را در کشور ادامه دهیم.

صادقی گفت: همین که امروز ما در این جلسه کنار هم هستیم و گفت‌وگو می‌کنیم یعنی تغییر ملموس، همین که رئیس جدید جایگزین فرد قبلی شده هم خودش تغییر است. نزدیک به ۸۰ تشکل جدید دانشجویی و همچنین نشریات جدید دانشجویی مجوز فعالیت گرفته‌اند که اتفاق خوشایندی است. اینکه دولت و اقدامات او را ناکارآمد نشان دهند تا ملت ناامید شوند از تاکتیک‌های جنگ روانی رقیب است.

او افزود: از موضع مجلس ما هم این مواردی که مطرح شده و می‌شود را پیگیری می‌کنیم. منتها در حال حاضر مجلس باید دقت کند که هم بر عملکرد دولت نظارت و مشکلات را پیگیری کند و هم نگذارد دولت تضعیف شود. حرکت در این مسیر واقعا سخت است ولی برای دولت بعدی و انشاءالله که انتخابات به خوبی برگزار شود و امید تداوم پیدا کند هم انتخاب کابینه و هم نظارت بر زیرمجموعه‌های آن را با قدرت و جدیت پیگیری می‌کنیم. گاهی برخی مدیران به دلیل تجربیات زیاد دیگر احساس می‌کنند باید با احتیاط کار کنند و تحرک کمتری داشته باشند که انتقاداتی از این دست را به دنبال می‌آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز