خبرگزاری کار ایران

از مرکب‌خوانی جهاندار تا سنتور نوازی میلاد کیایی در"آیین آواز"

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۱۸۸

هشتمین نشست"آیین آواز"با برگزاری سه اجرای موسیقی و یک میزگرد تخصصی عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این برنامه ابتدا علی جهاندار (خواننده و مدرس پیشکسوت آواز) پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو برای اهل موسیقی و آواز؛ آرزو کرد سالی موفق را پشت سر بگذارند.

 جهاندار سپس برای اجرای تصنیف"ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی.." از امیر متولی نوازنده سه‌تار خواست روی صحنه بیاید. جهاندار به همراه این نوازنده به مرکب‌خوانی آواز نیز پرداخت.

در ادامه علی شیرازی(کارشناس مجری برنامه) به همراه هوشنگ جاوید (پژوهشگر) و هادی منتظری (کمان‌چه‌نواز قدیمی) به روی سن آمدند و درباره موضوع"بررسی صوت و آواز در رسالات کهن یا ماهیت و جنس صدا در آواز ایرانی"میزگردی را برگزار کردند.

هوشنگ جاوید در بخشی از این میزگرد گفت: متأسفانه در کشور ما شأن و جایگاه هنر آواز این‌قدر بی‌اهمیت شده که هر کسی به خود اجازه می‌دهد خودش را خواننده بداند. حال آنکه باید دقت کنیم در این بحرانی که به سر می‌بریم و با وجود این برداشت بازاری و سخیفی که درباره آواز و خوانندگی به راه افتاده اصلاً شأنیت خوانندگی چیست؟

این پِژوهشگر در ادامه افزود: بسیار واجد اهمیت است که نگرش ما نسبت به تاریخ‌مان چیست؟ به چه دلیل آن همه پیشینه‌های تاریخی را نمی‌بینیم؛ ما چون به پیشینه تاریخی خودمان توجهی نداریم به هنر آوازمان هم نگاهی جدی نداریم - هنرهای دیگر که بماند؛ نه نمایش، نه آواز و نه هنرهای سازی در موسیقی را به تاریخش "جدی" نگاه نمی‌کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: مشکل بزرگ دیگری که در کشور داریم این است که بسیاری دوست دارند تاریخ ما را منحصر به همین ۲۵۰۰ سال اخیر ببینند و لا غیر. متأسفانه این اتفاق هم افتاده که ما بخش عظیمی از تاریخ‌مان را از دست داده‌ایم و این خیلی نگاه بدی است. مطابق با کشفیاتی که رخ می‌دهد مثلاً تاریخ"سنقر علیایی" ما را به ۹۰۰۰ سال تمدنی می‌رساند که هم‌اکنون در آلمان نمایشگاهی از اجناس و یافته‌های ایرانی را آن‌جا به نمایش گذاشته‌اند تا تمدن ما را بیان می‌کند.

از مرکب‌خوانی جهاندار تا سنتور نوازی میلاد کیایی در"آیین آواز"

 هوشنگ جاوید افزود: ما از ۹۰۰۰ سال پیش در کشورمان آواز داشتیم. اساساً خوب است از خودمان بپرسیم چرا صدایی که به این اندازه از قدرت رسیده بود امروز نماینده خوبی برای آواز ملی و باقدمت ما نمی‌تواند باشد؟ اصلاً تکنولوژی یعنی چه و تکنیک چیست؟ چرا این‌قدر داشته‌های خودمان را کم اهمیت گرفتیم که در عوض‌اش هر آن‌چه از فرنگ وارد می‌شود با دست بازمی‌پذیریم؟ چرا به کنکاش و جستجو نمی‌رویم تا بدانیم که آن موقع ما چه کار می‌کردیم؟

هادی منتظری نیز ضمن تأیید صحبت‌های جاوید عنوان کرد: بدون اطلاع قبلی از محتوای مبحث به این جلسه آمده است. منتظری در ادامه نکاتی را به گفته‌های جاوید اضافه کرد.

شیرازی هم ضمن یادآوری حملات شدید و دامنه‌داری که کشورگشایان به ایران می‌کردند؛ همین معضل را عامل مهمی در خودباختگی هر از گاهیِ فرهنگی و دیرینه ما دانست.

با پایان مبحث فنی و تئوریک نوبت به اجراهای موسیقایی رسید که برای این شب تدارک دیده شده بود.

از مرکب‌خوانی جهاندار تا سنتور نوازی میلاد کیایی در"آیین آواز"

آوازخوانی امیر مداح به همراه ساز میلاد کیایی در مایه دشتی در کنار تصنیف قدیمی سنگ خارا، آواز و تصنیف در دستگاه چهارگاه توسط غلامحسن فتحی به همراه کمانچه مرتضی فتحی و تمبک محمد طیبی و سرانجام آواز و تصنیف‌هایی در دستگاه نوا با صدای مصطفی خالقی و سه‌تار محمد خالقی ازجمله این برنامه‌ها بودند که هرکدام با استقبال حاضران مواجه شدند.

نهمین نشست"آیین آواز"سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز