خبرگزاری کار ایران

تاکید وزیر ارشاد بر لزوم تولید آثار سینمایی مستند بر پایه زندگی مفاخر فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۹۲۰

انتظار داریم انجمن در دوره جدید به آثار نیز به اندازه اشخاص توجه نشان بدهد و در حوزه تولید آثار سینمایی مستند بر پایه زندگی مفاخر فرهنگی و نیز تولید و انتشار تألیفات بزرگان و همچنین فعالیت جدی در زمینه ترجمه این آثار و ساخت و نصب تندیس مفاخر در شهرهای مختلف، بیشتر ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تودیع مهدی محقق و معارفه حسن بلخاری به‌عنوان رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی صبح امروز (یکشنبه بیست‌وهفتم فروردین‌ماه) در محل این انجمن برگزار شد.

سیدرضا صالحی‌امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم با اشاره به اینکه مهدی محقق در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی باقی خواهند ماند  گفت: این جابه‌جایی نیز تنها برای تسهیل گردش مدیریت و افزایش سرعت در فعالیت‌های انجمن است. ما  به حضور نیروهای جوانی در انجمن نیاز داشتیم ولی استاد محقق هم که یکی از سرمایه‌های بزرگ ماست، همچنان با انجمن همکاری خواهد داشت. ما سرمایه‌های علمی و فرهنگی بسیاری در کشور داریم که  دلیل درخشش ایران در جهان هستند. درخشش ایران در جهان و هویت نسل جوان امروز به خاطر حضور این سرمایه‌های فرهنگی در جغرافیای ایران است. مفاخری مثل دکتر محقق، ریشه هویتی برای جوانان محسوب می‌شوند. وقتی که از سرمایه‌های کشور  صحبت می‌کنیم، باید از سرمایه‌های نمادین سخن بگوییم که جامعه به آن‌ها نیازمندند و تدوام حیاتش را تضمین می‌کنند.

وی افزود: : حجت‌الاسلام جوادی آملی، مهدی حجت، علی‌اصغر دادبه، مهدی محقق و حسن بلخاری هیأت مدیره جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هستند. ما امیدواریم که دوستان جدید در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مسیر درستی که استاد محقق برای این انجمن هموار کرده‌اند و البته با سرعت بیشتر فعالیت‌های خود را ادامه دهند. باید کاری کنیم تا روزی که حسرت از دست دادن سرمایه‌های فرهنگی‌مان را می‌خوریم، دست‌کم حسرت تجلیل از آن‌ها را نخوریم. همچنین انتظار داریم انجمن در دوره جدید به آثار نیز به اندازه اشخاص توجه نشان بدهد و در حوزه تولید آثار سینمایی مستند بر پایه زندگی مفاخر فرهنگی و نیز تولید و انتشار تألیفات بزرگان و همچنین فعالیت جدی در زمینه ترجمه این آثار و ساخت و نصب تندیس مفاخر در شهرهای مختلف، بیشتر ورود کند.

حسن بلخاری (رئیس جدید انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) نیز در این مراسم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شرح صدر و آسان کردن امور برای تجلیل از مفاخر ایران  را فراهم کند گفت: امیدوارم در این مسیر برکت و عظمت قرآن نیز حامی‌ام باشد. زمانی که استاد محقق کار در انجمن را شروع کردند، من هنوز به دنیا نیامده‌ بودم و زمانی که الفبا می‌آموختم، ایشان در دانشگاه مک‌گیل کانادا تدریس می‌کردند. من در جای ایشان قرارنگرفتم بلکه در کنار ایشان فعالیت خواهم کرد.

وی  ادامه داد: اصولا این یک اصل در هنرهای سنتی است که وقتی شاگردی می‌خواهد در کنار استادی فعالیت کند، از او علم گرفته و طلب دعای خیر می‌کند. دکتر محقق پدرانه و مشفقانه به من آموختند و برایم طلب دعای خیر کردند که اگر این‌گونه نبود، والله زیر بار این مسئولیت را نمی‌رفتم.

همچنین مهدی محقق نیز در این مراسم در سخنانی گریزی به ایام فعالیتش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی زد و گفت: من از سال ۱۳۳۷ با انجمن آشنا شدم و همیشه به این می‌اندیشیدم که چرا اهانت و بی‌توجهی به اهل علم در کشور ما نهادینه شده است و بسیاری به خود اجازه می‌دهند به آنها توهین کنند. واقعا در سرزمینی که هر روستای آن دانشمندی را پرورش داده، نباید چنین رفتارهایی را شاهد باشیم. همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که تحقیر علم در کشور ما به یک رویه معمول تبدیل شده است. مثلاً زمانی دکتر زرین‌کوب را در کشور ما آدمی بی‌ارزش معرفی می‌کنند و روزی دیگر از فضائلش سخن می‌گویند. همین مسائل بود که ما را به فکر انداخت تا از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، مجالسی برای تکریم بزرگان ترتیب دهیم.

محقق در ادامه با اشاره به حضورش به عنوان ریاست انجمن در دوره وزارت عطاءالله مهاجرانی یادآور شد: در دوره نخست حضورم در ابن انجمن ۱۶۲ بزرگداشت برای علما و اساتید برگزار کردم و برای هر کدام از آن‌ها نیز یک بزرگداشت‌نامه منتشر کردیم که  حکم روایتگر تاریخ علمی ایران را دارند. مرتبه دوم هم وقتی توسط آقای جنتی دعوت به پذیرش مجدد این مسئولیت شدم، آن را قبول کردم. البته من آشنایی چندانی با آقای جنتی را نداشتم و تنها او را یک بار در کویت و زمانی که شیخ کویت از من خواسته بود برای انتخاب کتاب برتر پزشکی، که جایزه یکصد هزار دلاری را  نصیب خالقش می‌کرد، به او مشاوره دهم. دیده بودم.

محقق سپس با تاکید بر اینکه سرگذشت و زندگی مفاخر فرهنگی ایران باید الگوی جوانان قرار بگیرد، اظهار داشت: مایه تأسف است که بسیاری از دختران و پسران ما به جای مشاهیر علمی از کابوی‌های آمریکایی الگوبرداری می‌کنند. من در انجمن برای برگزاری یک همایش علمی در اصفهان به منظور بزرگداشت دانشمندان شیعه ۴۰۰ میلیون تومان از بقال، عطار و... پول جمع کردم، تا بتوانم آن همایش را برگزار و ۴۰ عنوان کتاب در آن منتشر کنم. امیدوارم این کتاب‌ها که حاصل چنین تلاش‌هایی هستند، به خارج از کشور فرستاده و ترجمه شود، تا دیگران نتوانند مدعی شوند که تفکر علمی و فلسفی در کشور ما از میان رفته است.

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر دادبه (عضو جدید هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) درباره مهدی محقق گفت: آقای دکتر محقق به مدارا، دوستی و رفتار انسانی در تمامی زمینه‌های فعالیتشان مشهور هستند، اما جدای از همه اینها، ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب در زمره معدود معلمان عاشقی بوده که جز معلمی، تن به کار دیگری نداده است. او شیوه علامه قزوینی و مکتب دقت ایشان را در کنار شیوه استاد نفیسی و مکتب سرعت او قرار داده و میان این دو شیوه اشتراک برقرار کرده است.  طبیعی است که در حوزه مدیریتی که هر کاری صورت بگیرد، عده‌ای با آن موافق و عده‌ای مخالف هستند. آقای محقق علاقه‌مندانه در انجمن فعالیت کرده و هیچگاه ژست بیخود نگرفته است. شکر خدا فعالیت‌هایش هم همواره با توفیق همراه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز