خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری انجمن خوشنویسان مطرح شد؛

امیر خانی: مسئولان فرهنگی برای حفظ میراث ملی‌مان اقدام کنند/صندوق‌آبادی: حمایت انجمن خوشنویسان از برگزاری حراج‌های تخصصی

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۰۴۳

نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران با موضوع عملکرد انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۹۵ و اعطای گواهینامه استادی به چند تن از اساتید هنر خوشنویسی عصر روز گذشته ۱۹ اسفند ماه در خانه با حضور اعضای این انجمن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین امیرخانی رییس انجمن خوشنویسان در ابتدای این نشست با ارائه توضحیاتی درباره انجمن اظهارکرد: انجمن خوشنویسان یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های هنری در ایران است و قدمت آن به ۷۹ سال پیش می‌رسد.

او ادامه داد: باتوجه به گسترش هنر خوشنویسی در سال‌‌های اخیر به عنوان یک هنر ملی و تاریخی ما شعبات گسترده‌ای را در سراسر کشور فعال کردیم و هم اکنون بیش از ۳۲۰ شعبه در سراسر کشور فعال هستند.

مهمترین هدف ما نفوذ خوشنویسی در لایه‌های درونی جامعه است

در ادامه این نشست علی‌اشرف صندوق‌آبادی با بیان اینکه فرهنگ ما از طریق هنر که نافذترین ابزار برای ترویج آن است شناخته می‌شود گفت: انجمن خوشنویسان با شعار «امید، نشاط و همدلی» با تشکیل شورای عالی و سیاستگذاری کار خود را آغاز کرد و در راستای شعار برنامه‌های متعددی را انجام داده همچنین در ایجاد مشارکت و استفاده و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌هایی که در انجمن وجود دارد کمیسیون‌‌های ۹ گانه‌ای را تشکیل دادیم تا ظرفیت‌هایی را که در سراسر کشور وجود دارد شناسایی کرده و بتوانیم از تمام آنها استفاده کنیم.

او با تاکید براینکه تلاش انجمن خوشنویسان در چابک‌سازی سیستم بود، ادامه داد: در انجمن هسته مرکزی مسئولیت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری را برعهده دارد و بخش اجرایی انجمن در دفاتر استانی آن فعال هستند. در طول سال نیز موضوعاتی چون تجلیل و تکریم از فعالان خوشنویسی توسط دفاتر انجمن برگزار می‌شود.

این هنرمند با اشاره به دیگر اقدامات انجمن خوشنویسان افزود: سعی داشتیم تا نگاه تخصصی و ویژه‌ای به حوزه خوشنویسی در سراسر کشور داشته باشیم از همین‌رو نشست‌های تخصصی و فنی را در دفاتر استانی برگزار کردیم. مهمترین هدف ما در انجمن خوشنویسان این است که بحث هنر خوشنویسی را که ریشه در تمدن ما دارد به لایه‌های درونی جامعه ببریم و به مردم معرفی کنیم.

انجمن خوشنویسی قدیمی‌‌ترین  انجمن هنری در جهان

سپس عارف براتی (مدیر امور اجرایی انجمن) با بیان اینکه یکی از تشکلات هنری بزرگ و با سابقه در جهان انجمن خوشنویسان است، اظهارکرد: قبل از انقلاب و اوایل انقلاب تعداد استادان در انجمن خوشنویسان از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد اما امروز بالغ بر ۳۶۰ استاد در سراسر ایران مشغول تعلیم این هنر هستند.

سپس سید حیدر موسوی درباره دوسالانه‌‌های خوشنویسی توضیح داد: تاکنون چهار دوره دوسالانه خوشنویسی در زمان مشخص در شهر قزوین برگزار شده است.

او ادامه داد: خوشبختانه فضای سنتی شهر قزوین متناسب با فضای این هنر است و ما در این دوره از دوسالانه ۵۰۰ اثر را در ۴ رشته به نمایش گذاشتیم و شاهد بودیم که خوشنویسی در هر دوره از دوسالانه‌ها نسبت به دوره قبل پیشرفت خوبی داشته است.

این هنرمند با بیان اینکه در دوره اخیر نتایج بسیار خوبی کسب کردیم،‌ گفت: در چهارمین دوسالانه خوشنویسی در یک فضای آرام ۶۸ خوشنویس به هنرنمایی پرداختند و داوران آثاری را که در همان مکان توسط هنرمندان نوشته می‌شد داوری می‌کردند.

هنرهای سنتی یک هنر قومی هستند نه فردی

علی شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا دوسالانه خوشنویسی پیشرو است یا نه؟ گفت: هنرهای سنتی را باید با متر و متراژ خودش سنجید و نباید آن را با چیز دیگری سنجید در هنر مدرن فردیت هنرمند در کنار اثرش دیده می‌شود اما خوشنویسی هنر قومی است نه فردی. هنر قومی ذره ذره و کند و بطنی تکامل پیدا می‌کند و خود را بر فرهنگ جامعه منطبق می‌کند.

او با بیان اینکه حرکت هنر خوشنویسی در طول یک قرن سنجیده می‌شود ادامه داد: خوشنویسی وابسته به زبان است و در واقع بجای اینکه ما فردیت هنرمند را در این هنر ببینیم باید خصوصیات یک قوم را ببینیم. در هنر خوشنویسی نمی‌تواند یک اتفاق عجیب و غریب و آنی در آن بیفتد اما در هنر مدرن یک چنین اتفاقات آنی را بسیار شاهد هستیم.

جعل اثر هنری زیاد شده است

امیر خانی نیز درباره دوسالانه خوشنویسی توضیح داد: برای برگزاری دوسالانه‌ها چند رکن لازم است از جمله امکانات مالی، مکان مناسب برای برگزاری، آمادگی وزارت ارشاد آن شهر یا استان که قراراست در آنجا دوسالانه برگزار شود. اگر به طور مرتب در یک شهری مانند قزوین انجام می‌شود اتفاق فوق‌العاده‌ای است.

او ادامه داد: تداوم فعالیت این هنر در کشور با جریان‌ها و نام‌های مختلف مانند جشنواره سیاه مشق رضوی و جشنواره اصفهان برگزار می‌شود. هنر خوشنویسی یک هنر دقیق، منضبط و دشوار است و در قرون گذشته بسیار مورد توجه مقامات کشوری قرار داشته است. به همین دلیل آثار استادان طراز اول خوشنویسی در موزه‌های دنیا قرار دارد.

رییس انجمن خوشنویسان درباره زنده‌نویسی خوشنویسان در دوسالانه خوشنویسی نیز توضیح داد: متاسفانه در همه زمینه‌ها دستگاه‌هایی بوجود آمده که امکان تقلب و جعل آثار را فراهم کرده است و ما از این بابت بسیار نگران هستیم چراکه اگر باب شود جلوی اعتماد به دیگران گرفته خواهد شد بنابراین تصمیم گرفتیم تا خوشنویسان به طور زنده آثار خود را خلق کنند.

امیرخانی با بیان اینکه اجرای زنده یک هنر نقطه اعلای حرفه‌ای گری است, افزود: کسی که بتواند در یک جایگاه و زمان معین و در حضور جمعیت اثری را خلق کند کار بسیار ارزشمندی را انجام داده است.

در ادامه این نشست ساکت نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان گفت: وزارت ارشاد گروه زیادی از هنرمندان را زیر پوشش خود دارد. انجمن خوشنویسان بی‌دردسرترین انجمن‌های هنری ما است. از همین رو وزیر نوید همکاری‌هایی را با انجمن در سال آینده داده اند.

او درباره عدم بی‌توجهی به مقبره بزرگان خوشنویس در استان‌ها و شهرها گفت: متاسفانه این موضوع فقط مختص به هنرمندان خوشنویس نیست بلکه مقبره استادان و دانشمندان بسیار بزرگ کشور ما محجور واقع شده‌اند.

امیر خانی: مسئولان فرهنگی برای حفظ میراث ملی‌مان اقدام کنند/صندوق‌آبادی: حمایت انجمن خوشنویسان از برگزاری حراج‌های تخصصی

با همکاری میراث فرهنگی و اوقاف نام بزرگان و مشاهیر را زنده می‌کنیم

نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان گفت: معتقدم دو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین اوقاف نیز باید ما را در این زمینه یاری کنند و اگر این دو سازمان کمر همت بسته و با وزارت ارشاد همکاری کنند. ما در هر شهری نماد و نمودی از برجستگان هنر داریم که باید تندیس آن‌ها در شهر و نام‌هایشان در تالارهای بزرگ شهر آویز شود و امیدواریم این اتفاق با همکاری این سه نهاد انجام شود.

در ادامه امیرخانی درباره دریافت نشان شوالیه از کشور فرانسه توضیح داد: اولین بار این نشان به استاد آواز ایران محمد رضا شجریان اهدا شد و پس از او دیگر هنرمندان ما در عرصه‌های مختلف هنری این نشان را دریافت کردند آنچه که به نظر من اهمیت دارد این است که در حقیقت این اتفاق به نوعی به رسمیت شناختن عرصه‌های مختلف هنر کشور ما در عرصه بین‌المللی است.

هنر ایران در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده

سپس شیرازی نیز ادامه داد: این اتفاق بسیار مهم است و در گذشته نیز هنرمندان دیگری بودند که این افتخار را کسب کرده‌اند اما این اتفاق در خوشنویسی برای اولین بار است که اتفاق افتاده است و درحقیقت به نوعی به رسمیت شناختن این هنر و دیدن این هنر در کشور ما است که در کشور فرانسه دیده شده است.

او ادامه داد: در مصاحبه‌ای با آقای امیرخانی شده بود صحبت‌های آقای امیرخانی را به نوعی پاسخ به آقای علیزاده قرارداده بودند. در صورتی که اصلا این گونه نبوده است و آقای امیرخانی به شدت آقای علیزاده را قبول دارند و عدم قبول نشان شوالیه از سوی آقای علیزاده به خود ایشان ربط دارد و اگر آقای امیرخانی گفتند که همانطور که ما رابطه سیاسی و اقتصادی داریم باید رابطه فرهنگی نیز داشته باشیم، پاسخ استاد علیزاده نبوده است.

او افزود: این یک صحبت کلی است و ربطی به استاد علیزاده ندارد و منظور این است که ما در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با این کشورها در ارتباط هستیم در زمینه فرهنگی بسیار مهمتر است که ما روابط دو جانبه با این کشورها داشته باشیم حتی اگر رابطه سیاسی و اقتصادی هم قطع شود آنچه که می‌تواند باقی بماند رابطه فرهنگی بین کشورها است و اهدای جایزه شوالیه یکی از این روابط فرهنگی بین دو کشور است.

امیر خانی: مسئولان فرهنگی برای حفظ میراث ملی‌مان اقدام کنند/صندوق‌آبادی: حمایت انجمن خوشنویسان از برگزاری حراج‌های تخصصی

کشورهای خلیج فارس با ایجاد موزه فرهنگ جعل می‌کنند

امیرخانی در ادامه این نشست درباره موزه خوشنویسی گفت: دو سال پیش از طرف زیباسازی شهرداری تهران مکانی برای ایجاد موزه خوشنویسی خریداری شد و در حال حاضر نیز مراحل بازسازی این مکان در حال انجام است.

او با بیان اینکه باید خیلی پیش‌تر اقدام به تاسیس یک موزه اختصاصی خوشنویسی می‌شد گفت: آثاری که برای این موزه خریداری شده همه از  آثار فوق‌العاده‌ و کم نظیر خوشنویسی هستند و تمام جنبه‌های زیبایی شناسی هنر در این آثار متجلی است.

رییس انجمن خوشنویسان ادامه داد: کشورهای خلیج فارس قصد دارند تا با ایجاد مکان‌های گران قیمت و نمایش آثار هنری در آن برای خود فرهنگ خریده و اعتبار کسب کنند. موزه شناسنامه یک ملت است و نشان از اندیشه و ذوق یک ملت دارد.

حمایت انجمن از فعالیت‌‌های اقتصادی در حوزه خوشنویسی

صندوق‌آبادی درباره برگزاری حراج باران که حراج اختصاصی آثار خوشنویسی بود گفت: وظیفه انجمن خوشنویسان این است که از هر کسی تحت هر عنوان در حوزه اقتصاد خوشنویسی و در جهت تعالی بخشیدن به این هنر گام بردارد حمایت کند و ما هم از این نگارخانه تشکر می‌کنیم و همچنان آن را حمایت می‌کنیم.

دولت در حفظ میراث فرهنگی و ملی کشور تلاش کند

امیرخانی درباره عدم برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی خوشنویسی در کشور گفت: ۵۰ کشور از جمله ایران در جشنواره  بین‌المللی خوشنویسی در ترکیه نقش دارند. من سوالم این است که آیا ترکیه‌ای که صد سال پیش خط خود را تغییر داد باید مرکز چنین جشنواره‌ای باشد و عربستان سعودی هم از آن حمایت کند اما کشور ما که خوشنویسی از دوره ساسانی  در آن شکل گرفته و تا به امروز ادامه داشته نباید چنین برنامه‌ای را داشته باشد.

او ادامه داد: در کشور ترکیه مردم هیچ نقشی در اجرای این برنامه‌ها ندارند بلکه این دولت ترکیه است که از چنین جشنواره‌ای حمایت می‌کند. دولت ترکیه یکی از کاخ‌های سلاطین عثمانی را برای حفظ چنین میراثی قرارداده است و از این امر مهم حمایت دارد در کشور ما باید حمایت و بستر سازی از سوی دولت ایجاد شود و الا انجمن خوشنویسان یک انجمن مردم نهاد است که هزینه اساتید خود را در پایین‌ترین مبالغ پرداخت می‌کند و اصلا بودجه‌ای برای انجام چنین کارهایی ندارد.

رییس انجمن خوشنویسان در پایان تاکید کرد: مسئولان فرهنگی کشور ما باید برای حفظ میراث فرهنگی کشور اقدام کنند.

پس از پایان این نشست مراسم اعطای گواهینامه استادی به چند تن از اساتید هنر خوشنویسی برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز