خبرگزاری کار ایران

نقد ناصر تکمیل‌همایون به کتاب کاتوزیان؛

تخت‌جمشید نیایشگاه بوده، نه پایتخت‌ایران/داریوش فروهر با مصدق دیدار نکرده بود

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۸۴۲

کنفرانس جامعه شناسی تاریخی ایران؛ بررسی و نقد آثار همایون کاتوزیان امروز (چهارم اسفندماه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر تکمیل همایون در این نشست با ارائه مثال‌هایی از کتاب‌های همایون کاتوزیان گفت: در بحث قتل رزم‌آرا با اینکه خلیل طهماسبی اسلحه را کشیده و شلیک هم کرده اما گلوله‌ای که باعث مرگ رزم‌آرا شد از اسلحه او نبوده، البته شاه در نهایت خوشحال بود این اتفاق به نام طهماسبی تمام شد. تمام اینها از کتاب کاتوزیان نقل و قول می‌شود.

این تاریخ پژوه ادامه داد: همچنین وی در کتاب آورده‌ است که در دوره دکتر مصدق احزاب مختلف اعم از خلیل ملکی، داریوش فروهر و.. با او مشورت کرده‌اند. ملکی با برگزاری رفراندوم مخالف بوده و خود مصدق موافق. با این حال ملکی می‌گوید تا جهنم هم با مصدق می‌رود. البته شخصا از خود فروهر که پرسیدم گفت:« مردادماه سال 32 هیچ ملاقاتی با مصدق نداشته‌ام».

تکمیل‌همایون درباره پیشینه‌های تخت جمشید نیز اظهار داشت: آقای کاتوزیان می‌گویند تخت جمشید پایتخت بوده اما تحقیقات امروز نشان می‌دهد این بنا یک نیایشگاه بوده که تقدس خود را هنوز هم حفظ کرده است.  حتی کوهی به نام رحمت در آن نزدیکی وجود دارد. آپادانا هم محل دیدار نمایندگان داخلی و خارجی بوده است. تکیه دولت در بازار هم متعلق به بانک‌ملی بوده، نه از ساختمان‌های دادگستری.

این جامعه شناس افزود: خوزستان هم جزو بخش‌های سنی‌نشین نبوده است. مرگ آیت‌الله سعیدی هم که برخی آن را به دلیل شکنجه‌های ساواک عنوان کرده‌اند در واقع بر سر نماز اتفاق افتاده، البته پیش از نماز تحت بازجویی قرار داشتند. یکی دیگر از نکات که شاید نقص کتاب مطرح شود کم بودن تعداد منابع است.

او تصریح کرد: من شخصا تقسیم‌بندی منطقه با عباراتی مثل خاور دور، خاورمیانه و خاور نزدیک موافق نیستم و آن را استیلاطلبانه می‌دانم. لفظ آسیای میانه برای این منطقه بین‌النهرین از همه بهتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز