خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در اختتامیه کتاب سال مطرح کرد؛

انتخابات چقدر ارزش دارد که معصیت را از حالا شروع کنیم/باید برندهای معتبر نشر را تشویق کرد+عکس‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۸۰۷

انقلاب اسلامی ایران این واقعیت را برای ما آشکار کرد که هرچقدر هم سخت و مشکل باشد و هرچقدر هم طولانی شود؛ پایان راه پیروزی حق بر باطل است و این نکته امید بزرگ حرکت عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دکتر حسن روحانی صبح روز سه‌شنبه (19 بهمن ماه) به تالار وحدت تهران رفت تا در مراسم معرفی برگزیدگان کتاب سال، از یازده برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دین، زبان، علوم کاربردی و پزشکی، هنر و موسیقی، ادبیات و عکس تجلیل کند.

رییس‌‌جمهور در این مراسم همچنین جوایز برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را اهدا کرد.

حسن روحانی در این مراسم با تبریک ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گفت: روزهای خاطره‌انگیز پیروزی منطق، بیان، کتابت، علم و عهد استوار مردم با رهبری و امام در برابر قدرت و انواع ابزار نظامی و امنیتی و برابر پشتیبانی همه ابرقدرت‌ها را پشت سر می‌گذاریم. آنهم در زمانی که قدرت‌های بزرگ از رژیم استبداد حمایت کردند اما در همین دوران حق بر باطل پیروز می‌شود و انقلاب اسلامی ما این واقعیت را آشکار کرد.

او با بیان اینکه انقلاب ایران این واقعیات را برای ما آشکار کرده که هرچه هم طولانی شود باز پایان راه، پیروزی حق بر باطل است، گفت : این ماهیت شعارهایی عدالت‌خواهانه همه انسان‌ها در طول تاریخ است.

وی با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه یادآور شد: کتاب مظهر و آیینه‌ای از فکر یک عالم و اندیشمند و هنرمند صاحب قلم است. کتاب همان فکر است. کتاب فکری است که خدا به ما عنایت کرده که آنچه در ذهن و مغز ما پرورش می‌یابد با اشاره و حرکت قلم هم به دیگران القا شود، هم تفهیم شود، هم ماندگار  شود. حال این چه نعمتی است که خدا به بشر داده‌است. اگر این راه پیش روی بشر نبود و بیان نبود و قلم نبود و سمع نبود و ابصار نبود چگونه بین قرن‌های گذشته و امروز و فردا رابطه برقرار می‌شد؟  

روحانی همچنین به شیوه‌های انتقال اندیشه از دیرباز تاکنون اشاره کرد و افزود: در قرن‌های پیش اینکه چه گفته و اندیشیده‌اند و نظرات آن‌ها چه بوده و از چه طریقی به ما رسیده مهم است. آن هم زمانی که نوار و فیلم و ضبط نبود. تنها راه انتقال به غیر نقل سینه به سینه بود که ناقص بود و بعد کتابت آمد. لذا شما می‌بینید که معجزه آسمانی اسلام گاهی قرآن نامیده می‌شود و گاهی کتاب. گاهی بر بعد نوشتاری آن تکیه می‌شود و گاهی بر بعد تلاوت و بیان و تشریح آن تکیه می‌شود. معجزه پیامبر اسلام کتاب است و قرآن و خواندن و تلاوت کردن.

رئیس‌ دولت یازدهم با بیان اینکه همین اندیشه و تفکر موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، افزود: هرچه در یک کتاب، نوشتار و بیان، حرف نو، سخن نو، راه نو، نظریه نو و تعبیر نو باشد، جاذبه بیشتر و اثر ماندگارتری خواهد داشت. افراد بسیاری کتاب نوشته و سخن گفتند اما نوشته‌های آن‌ها ماندگار نشد و این درحالی است که نثر و شعر برخی نوشته‌ها در خانه‌های مردم در کنار قرآن مجید قرار گرفته است. شما در خانه‌های بسیاری می‌بینید کنار قرآن مجید و نهج‌البلاغه، دیوان حافظ، گلستان سعدی و اشعار مولانا نیز قرار دارد و این نشان می‌دهد که در تاریخ، کتابت ماندگار و جاودانه داریم.

وی با اشاره به کتاب‌های کهن ایران زمین به طرح این سوال پرداخت که؛ شما فکر می‌کنید کتاب‌های بوعلی، شیخ طوسی و شیخ مفید از تاریخ حذف می‌شود؟ ما کتاب‌های ماندگاری داریم و به هر میزان که از فکر و اندیشه‌مان بیشتر بهره ببریم، کتاب‌مان ماندگارتر خواهد شد.

وی سپس به رهبری انقلاب توسط امام خمینی (ره) و جذب نیروهای مختلف ازجمله نیروهای مسلح اشاره کرده و افزود: این چه جاذبه‌ای بود که امام توانست افسران نیروهای هوایی شاه را که در میان نیروهای سه‌گانه رژیم پهلوی بالاترین جایگاه را داشت، پیش از پیروزی انقلاب جذب کند؟ هنوز مشخص نبود انقلاب چه مسیری را طی می‌کند. هنوز مشخص نبود پایان این انقلاب پیروزی است یا شکست؟ چطور امام توانست این افراد را جذب کند که با دل و جان و احترام، جذب امام وانقلاب شدند؟

وی ادامه داد: چگونه امام در پاریس جمله‌ای می‌گفت و آن جمله در نوار ضبط می‌شد و از طریق تلفن به تهران و قم منتقل می‌شد و از این طریق در مساجد تمام کشور پخش می‌شد؟ امام که هیچ تلویزیونی در اختیار داشت، تنها با قلم و اعلامیه و کلام جامعه‌ای را به حرکت درآورد. عامل انقلاب ما اندیشه، قلم و بیان بود.

روحانی با طرح نظریات امام خمینی در مسیر پیروزی انقلاب، گفت: امام دو نظریه در پیروزی انقلاب داشت. البته برخی در ابتدا این نظریات را قبول نداشتند. نظریه نخست این بود که دین از سیاست جدا نیست یا به تعبیر مرحوم مدرس، دیانت ما عین سیاست ماست. این نظریه برای معنویت و ارتباط انسان با خدا و برای ساختن روح و آخرت است. این عمل ماست که بهشت و جهنم ما را می‌سازد. این دنیاست که آخرت را می‌سازد.

وی افزود: برخی تفکرات این‌گونه بود که اساساً سیاست و دیانت از یک جنس نیستند. جنس دیانت، معنویت است و جنس سیاست فریب و دروغگویی و فریب است اما سیاست به معنای اداره صحیح جامعه، و به‌معنای ارتباط درست کشورها و ملت‌ها و دولت‌ها و نیز به‌معنای حفظ منافع ملی و امنیت ملی عین دیانت است.

رئیس‌جمهور گفت: تاکید اول امام این بود که دین از سیاست جدا نیست. انتزاج دین با سیاست؛ عدم جدایی سیاست از دین و دین از سیاست؛ به تعبیر آیت‌الله مدرس را بعضی نمی‌پسندیدند. آنها فکر می‌کردند عمدتاً دین و اسلام برای معنویت و ارتباط انسان با خداست. برای جلای روح و ساختن آخرت است. آنها فکر نمی‌کردند که آخرتی نیست مگر آنکه دنیا آن را بسازد. آخرت محصول دنیاست و اگر دنیا نباشد آخرتی هم نیست. اگر اعمال ما نباشد بهشتی هم نیست و جهنمی نیست مگر اینکه اعمال ما جهنم و بهشت می‌سازد.

او با بیان اینکه این دنیاست که آخرت را می‌سازد؛ گفت: سیاست به معنای اداره صحیح جامعه است. سیاست به معنای ارتباط درست کشورها و ملت‌ها و دولت‌ها با یکدیگر است. سیاست به معنای حفظ منافع ملی و امنیت ملی است. سیاست به معنای حفظ مصالح ملی‌ست و این سیاست عین دیانت است.

او با اشاره زمان زندگی پیامبر اکرم (ص) گفت: مگر در زمان پیامبر؛ مسلمان و غیرمسلمان باهم در مدینه و در یک چارچوب باهم زندگی نمی‌کردند؟ معنای اسلام و قدرت اسلام این نیست که افکار دیگر؛ اندیشه دیگر و ادیان دیگر در جامعه حذف شود. وگرنه پیامبر به اهل کتاب و فکر و راه آنها احترام نمی‌گذاشت و نمی‌گفت همه از یک ریشه‌ و پایه‌اند حتی اگر شکل‌ها و زبان‌ها متفاوت باشد. البته که دین اسلام کمال یافته‌ی همه ادیان گذشته است اما آنها جای خود را دارند. همه آنها احترام خود را دارند. اینطور نیست که چون ابراهیم آمد؛ کتاب نوح بطور کامل از بین رفته باشد. تعبیر قرآن این است که ابراهیم؛ شیعه و پیروی راه نوح بزرگ است.

او ادامه داد: خلاصه کنم امام با این تفکر که دین از سیاست جدا نیست و اینکه از لحاظ دینی ما در مسایل سیاسی باید مداخله کنیم و اگر سیاستی استقلا ل کشور ما را به خطر می‌اندازد و مردم را گمراه می‌کند؛ این دین است که به ما می‌گوید باید قیام کنیم سخن بگویم و بایستم و راه ورسم درست را در جامعه جا بیاندازیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه این یک نظریه امام بود، ادامه داد: اگر این نظریه نبود چیزی به نام نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی وحکومت اسلامی نداشتیم. یک ملت با یک صدا دست به دست هم در کنار هم دربرابر هر قدرتی می‌ایستد این نظریه سیاسی و اجتماعی مهم امام بود. ایشان می‌گفتند مگر می‌شود مشت در برابر گلوله، مشت در برابر تانک، مشت در برابر هواپیما؟ نمی‌شود با دست خالی کاری کرد. ما دستمان خالی است امام نظرش برعکس بود.

او با اشاره به اینکه این نظر امام از سال 42 بود، گفت: امام در سال 42 مصمم بود که بعد از 13 خرداد 42 سالروز عاشورا و فاجعه مدرسه فیضه؛ یک روزی در ماه محرم و صفر در تمام شهرهای ایران و شهرستان‌ها مردم همه بیایند توی خیابان برای اجتماع بزرگ ملی در سراسر کشور. این طرح امام بود. اما ایشان در سحرگان 19 خرداد دستگیر شد و شکل دیگری پیش آمد. در روزهای سال 57 هم روزهای بسیار سختی بر ملت ما گذشت اما امام مطمئن بود و تردید نداشت.

روحانی گفت: من در آذر و دی ماه در پاریس از نزدیک با امام صحبت کردم. امام هیچ تردیدی نداشت که انقلاب پیروز می‌شود و مردم پیروز می‌شوند آنهم به رغم همه شبهات و نکاتی که در ذهن‌ها بود.

روحانی با تاکید بر اینکه امام در پیروزی انقلاب قاطع و مصمم بود، تصریح کرد: ملت وقتی دست به دست هم دهند می‌توان با اراده یک ملت به تمام معنا دربرابر هر قدرتی چه شاه و چه آمریکا پیروز شد این اندیشه و نظریه امام بود و این اندیشه امام در جنگ هم بود. در ماه‌های اولیه انقلاب باید به نیروهای مسلح دستور می‌داد و به شهربانی دستور می‌داد. اما ایشان به مردم دستور دادند و گفتند پاوه در خطر است. پاوه را آزاد کنید مردم هم از کرمانشاه با پای پیاده رفتند. در جنگ هم همینطور بود. مردم دربرابر رژیمی که به ایران تجاوز کرده بود؛ به پا خاستند و به همین دلیل بود که در جنگ همه ملت به صحنه آمد لذا ما پیروز شدیم.

او افزود: امروز همه بدانیم در مسائل سیاسی و اجتماعی می‌توانیم بایستم و این اندیشه است که می‌تواند بایستد؛ فکر مردم را بیدار کند. ما با نوشتن، با سخن گفتن و بیان حقایق باید ذهن‌ها را آماده کنیم. ما اگر در برابر شش قدرت بزرگ توانستیم توفیق بدست آوریم به دلیل دو نظر رهبر معظم انقلاب بود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال 92 اعلام کرد صندوق آرا؛ حق‌الناس است و رای‌ها باید حفظ شود. کسی به من چیزی نسبت ندهد منهم یک رای دارم. ظاهر آن ساده به نظر می‌آید. این بیان رهبری و حق‌الناس و اینکه اگر هر کس حتی با نظام میانه ندارد؛ با صندوق رابطه برقرار کند؛ به خاطر کشورش است و دیگری نظریه نرمش قهرمانانه است. این دو نظریه یعنی همان نرمش قهرمانانه و اینکه همه پای صندوق آرا بروند درنهایت موجب شد توافق هسته‌ای شکل بگیرد.

او ادامه داد: پایه توافق هسته‌ای نیز در رای مردم در خرداد 92 بود. بعضی‌ها در ان زمان می‌گفتند که ما نمی‌توانیم با این قدرت‌ها صحبت کنیم. زیرا آنها کلاه سرتان می‌گذارند اما ما می‌گفتیم ما عمامه داریم و کلاه سرمان نمی‌رود. 

وی با تاکید بر این نکته که بسیاری با توافق هسته‌ای مخالف بودند؛ افزود: رهبر معظم انقلاب با نرمش قهرمانانه راه را باز کرد و مسیر را گشود. ما نیز با این دو فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و منطق و استدلال؛ با عزت به جایی برسیم که رییس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند آن را تحمل کند.

وی افزود: برجام یک توافق برد برد است که به نفع همه هست و به نفع منطقه. شما دیدید در کنار مذاکره 5+1؛ مذاکره قزاقستان و آستانه به‌وجود آمد. این مطلب می‌تواند الگویی باشد برای ده‌ها مذاکره که به امنیت و ثبوت منطقه منجر شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: علت اینکه چرا کتاب جاذبه‌اش کم شده را شما باید پیدا کنید و باید به ما بگویید. وزیر ارشاد در کنار و در خدمت شماست و در کنار طرح و چارچوب شماست تا بشنود.

وی افزود: در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما گوش شنوایی داشتند. هم وزیر اول و هم وزیر دوم در برابر صحبت‌های صاحبان اندیشه شنوا بودند و ما باید این جاذبه را ایجاد کنیم. مهم نیست که شیوه و سبک به چه صورت باشد. اساس آن اندیشه است که روی صفحه؛ چه معمولی چه دیجتال باشد. این ایراد از مدرسه و دبستان است که بچه‌ها را کتابخوان بار نمی‌آوریم.

حسن روحانی با نقد رسانه ملی در کمک به تبلیغ کتاب یادآور شد: اشکال از رسانه ملی است. اشکال از مطبوعات یا هرجا که امکان دارد محل ایراد باشد؛ هست. یکی از مسائل مهم وزارت ارشاد این است که از طریق خود اندیشمندان؛ صاحبنظران؛ ناشران و طراحان کتاب باید مورد بررسی قرار گیرد.

او به بحث طراحی جلد کتاب‌ها نیز اشاره کرده و افزود: طراحی جلدها طوری‌ست که جاذبه ایجاد نمی‌کند. همه این موضوعات در خوانده نشدن کتاب‌ها دخیل است. حتی اینکه کدام ناشر اثری را منتشر کرده است. بعضی از ناشران اسم برند هستند. ما باید ناشرانی را تقویت کنیم که به اندازه مولف جاذبه داشته باشند. چراکه اسم مولفه جاذبه دارد پس  گاهی ناشر هم جاذبه پیدا می‌کند و نامش یک برند معتبر می‌شود.

وی با تاکید بر تقویت برندهای نشر یادآور شد: باید برندهای معتبر را تشویق کنیم. آنها که به کشور ما خدمت می‌کنند. همه جور کتابی می‌توان نوشت. البته چارچوب ما خاص است آنهم باتوجه به امنیت ملی و مردم‌مان. اگر من کتابی بنویسم که خدای ناخواسته فاصله بین مردم را بیشتر کنم؛ مسلما آن کتاب نمی‌تواند مهم و مفید باشد. اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیندازم؛ به اسلام خیانت کرده‌ام و این شرک است زیرا باید فاصله میان مذاهب و اقوام را به یکدیگر کم کرد. اگر من کتابی بنویسم که در جامعه خشونت و افراط‌گرایی را ترویج کنم؛ این هم خیانت به جامعه است.

وی با بیان این مطلب که برخی کتاب‌ها ترویج خشونت است و ما از لشگرکشی خوش‌مان نمی‌آید؛ گفت: ما منافع مشترک داریم. ما یک انقلاب داریم. ما یک قانون اساسی داریم. ما یک رهبر و دولت داریم. ما یک فرهنگ و هویت داریم. ما ایرانی هستیم. پس چرا رودرروی هم بایستیم؟ چقدر مگر انتخابات ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا؟ معصیت خدا یک لحظه هم نباید انجام شود. بگذارید جامعه آرامی داشته باشیم. بیایید به صحنه بیاییم به انقلاب و صندوق آرا عشق بورزیم.

روحانی در پایان سخنانش گفت: اسلام در این کشور برای ما جمهوریت آورد. اسلام صندوق آرا آورد. اسلام برای ما حاکمیت آورد. جمهوریت و صندوق آرا هم برای ما تقویت فرهنگ اسلام آوردند. ما فرهنگی نمی‌خواهیم بدون قانون و دولت. فرهنگ ما در کنار دولت است و دولت هم بدون فرهنگ نمی‌خواهیم. دولت بی‌فرهنگ برای ما بی‌ارزش است. فرهنگ ما هم باید فرهنگ دولت و در چارچوب قانون باشد تا به اهداف اولیه مان در سال ۵۷ برسیم تا کتاب میراث گذشتگان ما را حراست کند و اندیشه، ما را برای حرکت به سوی تعالی تقویت کنند و زمینه را برای آینده‌ای پر غرور رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز