خبرگزاری کار ایران

در رونمایی از اسناد شهید بهشتی مطرح شد؛

علیرضا بهشتی: مستندها و فیلم‌های تاریخ انقلاب خلق معما می‌کنند+عکس

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۵۵۶

در دهه فجر مستندها و فیلم‌هایی که درباره انقلاب پخش می‌شود یا برای حل معما هستند یا برای به وجود آوردن معما. متاسفانه بیشتر تکیه ما بر تاریخ شفاهی است درحالیکه در تاریخ‌نگاری تاریخ شفاهی از نازل‌ترین اعتبار برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعلیرضا بهشتی (فرزند شهید آیت‌الله دکتر بهشتی) در مراسم افتتاح نمایشگاه اسناد مرتبط با شهید بهشتی با نام آن 53 سال به روایت اسناد؛ ضمن تشکر از سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای حفظ و نگهداری اسناد شهید بهشتی تاکید کرد: امیدوارم پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی که می‌توانند پیرامون این اسناد شکل بگیرند و اتفاقا باید هم انجام شوند؛ مغفول نماند و به ثمر برسد.

بهشتی سپس با اشاره به لزوم توجه به تاریخ‌نگاری در کشور گفت: متاسفانه به‌رغم داشتن تاریخ بیش از 2000 ساله هنوز در تاریخ‌نویسی دچار ضعف‌های اساسی هستیم. به سهم خودم یکی از دلایل این ضعف را تکیه بیش از حد مخصوصا در تاریخ حوزه انقلاب و نهضت اسلامی به بحث تاریخ شفاهی می‌دانم. تاریخ شفاهی می‌تواند منبع مفید و قابل استفاده‌ای برای تاریخ نگار باشد. اما باید در جای خود به آن نگاه کنیم و اعتباری در حد خودش برایش قائل شویم.

او افزود: البته در دهه فجر مستندها و فیلم‌هایی که درباره انقلاب پخش می‌شود یا برای حل معما هستند یا برای به وجود آوردن معما. ولی متاسفانه بیشتر تکیه ما بر تاریخ شفاهی است درحالیکه در تاریخ‌نگاری تاریخ شفاهی از نازل‌ترین اعتبار برخوردار است. در واقع تاریخ شفاهی روایت شخصی و منحصر به فرد پیدا می‌کند که می‌تواند با تفسیر به رأی و نقد همراه شود.

فرزند شهید بهشتی تاکید کرد: برای اعتباربخشی به تاریخ شفاهی باید از اسناد استفاده کنیم تا تصویر کامل‌تری از آنچه که واقعا اتفاق افتاده به خواننده ارائه کنیم پس وجود انواع سند برای تاریخ نگاری ضرورت دارد. یکی از دلایلی هم که برای انتقال این اسناد به آرشیو ملی همکاری داشتم همین مساله است که این سندها در اختیار محققان و پژوهشگران قرار بگیرد تا اندیشه‌ها و تفکرات شهید بهشتی بدون تاثیرپذیری از تصاویری که له یا علیه او منتشر شده؛ محقق شود.

علیرضا بهشتی در پایان تاکید کرد: داشتن یک سند می‌تواند گران‌قیمت باشد یا اعتباری به نهاو موسسه بدهد ولی اصلا افتخاری ندارد. نباید سندها تنها در اختیار خود نگه داریم و در دسترس جامعه و محققان قرار ندهیم. بیش از خود اسناد پژوهش‌ها و تحلیل‌هایی است که از آنها استخراج می‌شود به عبارت دیگر هر سند و اسنادی متعلق به همه مردم است و باید از پستو خارج شود.

عباس حری (بنیانگذار موسسه ملی زبان) نیز در این مراسم خاطراتی از زمان همکاری در تدریس زبان با آیت‌الله شهید بهشتی و تدوین کتاب‌های انگلیسی ساده برای کودکان و نوجوانان سخن گفت.

به گفته حری؛ در آن زمان کتاب‌های انگلیسی صادق که بنا به دغدغه شهید بهشتی در قبال انتقال فرهنگ غربی در تدریس زبان بود؛ تدوین شد.

بنیانگذار موسسه ملی زبان در بخشی از سخنان خود به واکنش شهید بهشتی نسبت به کودتای 28 مرداد نیز اشاره کرد و گفت : شهید بهشتی 28 مرداد آشفتگی و نگرانی خاصی داشت. همه اینها نشان می‌دهد که او از همان جوانی نسبت به امور اجتماعی و سیاسی جامعه خود بی‌تفاوت نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز