خبرگزاری کار ایران

در نشست‌ فیلم «سارا و آیدا» مطرح شد؛

گفتند پایان فیلم را عوض کنید/می‌خواستم کمپین «شاخ‌ بز» راه بیندازم

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۹۳۱

نشست‌خبری فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری با انتقاد خبرنگاران به فیلم و کنایه گروه سازنده فیلم به عباس جدیدی و شاخ بز همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست‌خبری فیلم «سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری با حضور او، همایون اسعدیان (مجری‌طرح)، مصطفی زمانی، غزل شاکری و پگاه آهنگرانی (بازیگران این فیلم) در کاخ جشنواره برگزار شد.

می‌خواستم کمپین «شاخ بز» راه بیندازم

مازیار میری (کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سارا و آیدا») گفت: وقتی امروز می‌خواستم اینجا بیایم از مدیر تولیدمان خواستم بگردد و یک بز پیدا کند که شاخ داشته باشد و بیاورد تا کمپین شاخ بز راه بیندازیم اما هرچه گشت پیدا نکرد و گفت: آن عضو محترم شورای شهر آنقدر فعال شده که دیگر هیچ شاخ بزی پیدا نمی‌شود!

میری همچنین به حاشیه روز اول جشنواره فیلم اشاره کرد و گفت: تصویری از روز اول جشنواره در فضای مجازی پخش شد که بسیار غم‌انگیز بود. آقای بهزاد فراهانی پشت در ایستاده بود و به او اجازه ورود نمی‌دادند چون ایشان را نمی‌شناختند.

او با بیان اینکه با دیدن این تصویر غم‌انگیز علاقه‌ای به حضور در کاخ جشنواره نداشتم، گفت: سینما و تئاتر ما مدیون آقای فراهانی و خانواده ایشان است و اگر دوستانی در مدیریت ایشان را نمی‌شناند کار غریبی نیست. اما من می‌خواهم از ایشان عذرخواهی کنم.

این کارگردان سینما با اشاره به روند انتخاب بازیگران، گفت: از شانس‌های بزرگ من این بود که کسانی این نقش‌ها را در فیلم بازی می‌کنند که از بهترین گزینه‌ها هستند.

میری یادآور شد: کار ما در مورد کاراکترهای مرد سخت بود چون فیلم روی روند کاراکترهای زن می‌گذرد. مصطفی زمانی قبل از ایفای این نقش در فیلمی از همایون اسعدیان کاراکتری مثبت را بازی کرده بود و قبول کردن نقشی منفی در «سارا و آیدا» ریسک زیادی بود. اگر من جای زمانی بودم این نقش را نمی‌پذیرفتم! اما او این نقش را به نحو احسنت بازی کرد.

مازیار میری: با تماشاگران شوخی نکردم

تنها پس از پنج دقیقه از آغاز نشست خبری، مشخص شد که هیچ خبرنگاری تمایل به پرسیدن سوالی ندارد و وقتی این مساله با شوخی اعتراض‌آمیز بازیگران فیلم همراه شد، یکی از خبرنگاران از کیفیت پایین «سارا و آیدا» انتقاد کرد و گفت: این فیلم به قدری با فیلم‌های پیشین مازیار میری فاصله دارد که ما فکر کردیم فیلم یک شوخی با تماشاگران است.

مازیار میری در پاسخ به این انتقاد تنها به گفتن این نکته بسنده کرد که؛ من شوخی نکردم؛ این فیلم را ساختم چون فکر می‌کردم درست است.

گفتند پایان فیلم را عوض کنید که قبول نکردیم

همایون اسعدیان که در مقام مجری طرح با فیلم «سارا و آیدا» همکاری می‌کرد پس از این انتقاد گفت: چقدر فضای بدی شده که کسی برای اینکه رک حرفش را بزند و راست صحبت کند باید کلی مقدمه‌چینی و عذرخواهی کند.

اسعدیان یادآور شد: فیلمساز وقتی فیلمی می‌سازد مثل پرتاب کردن نیزه است؛ اینکه این نیزه کجا فرود می‌آید را ما نمی‌دانیم. تشخیص‌اش در همین جلسه پرسش و پاسخ و نقد و بررسی است که بدانیم این پرتاب خوب بوده یا بد. البته سلیقه هم در این زمینه شرط است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: باور من این است که ما فیلم بسیار آبرومندی ساختیم. هرچند می‌توانستیم فیلم را به گونه‌ای پیش ببریم که تماشاگر برایمان سوت و کف بزند.

اسعدیان ادامه داد: به ما گفته شد ته فیلم را عوض کنید. اما ما پایبند بودیم که خیلی از کارها را انجام ندهیم. هرچند که اگر پایان طور دیگری بود شاید واکنش شما هم جور دیگری بود.

مجری طرح فیلم «سارا و آیدا» یادآور شد: وقتی در جامعه‌ای هستیم که همه چیز در حال سقوط است و سیر نزولی سرسام‌آوری دارد، حتی اگر شعار باشد یا به ما بگویند شوخی می‌کنید، ترجیح دادیم وقتی در اطرافمان به اندازه کافی ناامیدی هست، اجازه ندهیم که با فیلم ما این ناامیدی بیشتر رشد کند.

اسعدیان با بیان اینکه قصد دفاع از مازیار میری ندارم، اما سرمان را بالا می‌گیریم، گفت: از این حرف‌ها هم قرار نیست بزنیم که 10 سال بعد می‌فهمید فیلم ما چه بوده یا دیاولگ‌های فیلم ما را ده سال بعد مردم می‌گویند. نه؛ هر فیلمی معنای خود را در همان زمان دارد. ما فیلم می‌سازیم و شما نقد می‌کنید.

غزل شاکری: یک تصمیم اشتباه سارا را در مسیر اتفاقات بد قرار داد

غزل شاکری (بازیگر نقش سارا) درباره نقش خود و انتقاداتی مبنی بر اینکه شخصیت‌پردازی‌ها درست به نظر نمی‌رسد، گفت: اگر یکسری اتفاقات نمی‌افتاد، سارا در شرایط ویژه‌ای هم قرار نمی‌گرفت.

شاکری ادامه داد: سارا اشتباهی کرد و پشیمان شد اما برای جبران آن در مسیر اتفاقات بدتری قرار گرفت؛ در واقع من فکر می‌کنم تصمیم اصلی سارا همانی بود که در پایان فیلم اتفاق افتاد.

این بازیگر ادامه داد: ویژگی اصلی داستان برای ما همان اشتباهی است که سارا کرد و فکر کرد می‌تواند آن را جبران کند اما باعث از دست رفتن خیلی چیزها برای او شد.

هر دو پایان را فیلمبرداری کردیم

میری (کارگردان) با بیان اینکه پایان فیلمنامه مشخص بود که قرار است چه اتفاقی بیفتد، گفت: ما دو انتخاب برای پایان فیلم داشتیم و هر دو را فیلمبرداری کردیم. این شک برای ما وجود داشت که کدام پایان برای فیلم مناسب‌تر است.

او ادامه داد: در انتها با همایون اسعدیان به این نتیجه رسیدیم که باید بگوییم امید وجود دارد و آدم‌ها پای کارهایشان می‌ایستند.

فیلمسازان اجتماعی ایران، ثبتِ زمانه می‌کنند

کارگردان فیلم سینمایی «سارا و آیدا» خاطرنشان کرد: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نه مردم و نه مسئولان کارهای خودشان را گردن نمی‌گیرند. شاید واقعیت جامعه چیز دیگری باشد اما ما به این نتیجه رسیدیم که می‌توان این نقطه امید را ایحاد کرد.

میری یادآور شد: فیلمسازان اجتماعی کشور من که در جهان هم اعتبار دارند؛ ثبت زمانه و شرایط می‌کنند.

او ادامه داد: شرایط جامعه از فیلمسازان جدا نیست. شرایطی است که بی‌اخلاقی نهادینه شده و اتفاقی که افتاده این است که وقتی می‌خواهیم راجع به امید حرف بزنیم سخت است و گاهی حرف‌هایمان شبیه شعار می‌شود.

میری با بیان اینکه سینمای ایران به شدت تلاش می‌کند شرایط را تغییر دهد و برسد به جایی که در ناامیدی و بی‌اخلاقی نقطه امید بگذارد، گفت: فیلمسازانی که می‌شناسم این کار را می‌کنند اما شرایط خیلی مساعد نیست. علت را جامعه‌شناسان باید بررسی کنند و ما فیلمسازان هم باید آن را ثبت کنیم البته روزنه‌های امید را هم باید ثبت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز