خبرگزاری کار ایران

گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۱۶۳

کتاب «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» اثر کیوان ساکت با حضور جمعی از اهالی موسیقی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.

به گزارش ایلنا، آیین رونمایی «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» تازه‌ترین تالیف کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده با حضور سخنرانان ویژه‌ای چون میرجلال‌الدین کزازی که کیوان ساکت را؛ خاموش پر هیاهو خواند، محمد سریر، علی‌اکبر شکارچی، میلاد کیایی، هومان اسعدی و مجتبی سبزه، شامگاه هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، مجتبی سبزه طراح جلد این کتاب ابتدا با سخن گفتن از هنر و ماهیت و تاثیر آن بر زندگی بشر آغاز کرد.

وی به نقل از اساطیر و فلاسفه اذعان داشت که  واژه‌ هنر پر از شگفتی است. هنر زندگی را شایسته زیستن می کند. او از کیوان ساکت به عنوان سخت کوش در این عرصه هنر یاد کرد و در ادامه از طراحی جلد این کتاب گفت.

سبزه افزود: رنگ شنگرف جزو رنگ‌هایی است که به ایران اختصاص دارد. از این رو این رنگ برای جلد این کتاب انتخاب شده است. و از آن جهت که مرغ نماد نغمه است، طرح گل و مرغ روی جلد این کتاب طراحی شده است.

سخنران بعدی میرجلال الدین کزازی بود، او از کیوان ساکت به عنوان «خنیاگر» یاد کرد و گفت:  در ایران کاشی از باستان در هزاره سوم کشف شده است که در آن گروهی نوازنده در حال نواختن ساز هستند و یک نفر خواننده در میان آن‌ها در حال خواندن است. از این رو مایه شگرف نیست که ما ایرانیان خنیاگران را ارج می‌نهیم.

سپس او خاطره ای از محفلی که در پاریس برگزار شده بوده است و در آن جا کیوان ساکت قطعه‌ای آلمانی را با سه تار اجرا کرده بوده است بیان کرد. او این خاطره را از کتابی که تالیف خود ایشان بود از کتاب «آنک پاریس» برای حاضران خواند. پس از پایان صحبت‌هایش، کلیپ تصویری از زنده یاد فرهنگ شریف پخش شد که اتفاقا دست خط شریف در کتاب کیوان ساکت چاپ شده است.

در ادامه نوبت به فرهاد فخرالدینی رسید که به دلیل هوای نامساعد نتوانست خود را به برنامه برساند، اما پیغامی صوتی از طرف این نوازنده شناخته شده عرصه موسیقی سنتی در سالن پخش شد که به کیوان ساکت به جهت تالیف این اثر فرهنگی هنری تبریک گفته بود.

در ادامه مراسم، کلیپی تصویری از بخش‌هایی از این کتاب و نحوه آموزش پیش درآمد اصفهان و بیات راجع و نحوه فرود آن به اصفهان پخش شد و نوبت به سخنرانی محمد سریر رسید.

سریر در این رونمایی گفت: ردیف آوازی از گرانبهاترین میراث فرهنگی و معنوی ماست و از این رو وظیفه داریم که در جهت حفظ و انتقال آن به نسل‌های بعدی بکوشیم.

وی افزود: کیوان ساکت در امر نوازندگی و آموزش موسیقی نسبت به بعضی استادان دیگر متمایز بوده، چرا که زبان کیوان ساکت قابل‌فهم‌تر است. کلمات «گزیده» و «کاربردی» که در عنوان این کتاب به کار رفته منطبق با محتوای کتاب است.

بعد از اتمام صحبت‌های سریر، بخش های دیگری از این کتاب از گوشه کرشمه در دستگاه شور پخش شد.

علی شکارچی، سخنران بعدی بود هم به روی صحنه آمد و گفت: ضرورت این قبیل فعالیت‌های هنری در جامعه حس می‌شود. باعث بسی خوشحالی است چون در تاریخ ایران این چنین هجومی به سمت موسیقی نداشته‌ایم.

قبل از آن که میلاد کیایی به روی صحنه حاضر شود، بخش‌هایی از گوشه «سروش» از ردیف آقاحسینقلی در دستگاه ماهور از این کتاب پخش شد.

میلاد کیایی نیز گفت: تنها کسی در تاریخ ماندگار می‌شود که نوآوری داشته باشد و قطعا کیوان ساکت اسمش در تاریخ ثبت خواهد شد.

 بخش بعدی که از این کتاب انتخاب شده بود، گوشه رهاوی و سلمک از دستگاه شور بود. طی این بخش‌ها، توضیحات لازم با صدای خود کیوان ساکت پخش می‌شد.

مهمان بعدی که با حاضران در سالن سخن گفت، هومان اسعدی، موسیقی شناس، عضو شورای فنی ارکستر ملی و نماینده شورای بین‌المللی موسیقی سنتی یونسکو بود.

اسعدی از پیچیدگی‌ها و تفاسیر گوناگونی که از ردیف آوازی موسیقی ایران وجود دارد بیان کرد و طرح سوال کرد که اساسا، ردیف چیست، و در نهایت ردیف کاربردی چیست و ضرورت این قبیل آثار چیست. همچنین او بیان داشت که این سوال‌ها از سه زاویه سنت گرایانه، تجددگرایانه و موسیقی شناسانه قابل بررسی است.

کیوان ساکت آخرین سخنران برنامه بود که تشکر ویژه از همه حاضران و استادان موسیقی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز