خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

نمایشی در نقد خفقان استالینی/این زن بین کابوس و واقعیت دست‌وپا می‌زند

بیتا آزادی، بازیگر نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» درباره نقش «تانیا» که اجرای آن را عهده دارد، گفت: این زن در شرایطی حامله می‌شود که در معرض افکار مردم، حکومت و نظام کمونیستی دوره استالین قرار دارد و این افکار خفقان و زجرآور روی تانیا تاثیر زیادی می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی اصغر نوری، براساس متنی از «ماتئی ویسنی‌یک» و برداشتی آزاد از آخرین کابوس فسوالود مایرهولد، کارگردان بزرگ تئاتر روسیه، قبل از کشته شدن در زندان نظام کمونیستی استالین در سال ۱۹۴۰ است که در تالار مولوی روی صحنه رفته است.

بیتا آزادی (بازیگر نقش تانیا در این نمایش) با اشاره به نقش خود در «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به خبرنگار ما گفت: من نقش «تانیا» همسر «مایرهولد» کارگردان تئاتر روس را ایفا می‌کنم که حامله بوده و نسبت به اجرای تئاتر از سوی همسرش در شرایط خفقان‌آور روسیه استالینی معترض است.

آزادی نمایش با کابوس مایرهولد و اعتراض تانیا به اجرای تئاتر همسرش آغاز می‌شود اما این زن فقط در کابوس مایرهولد است که اعتراض می‌کند و در واقعیت اعتراضی ندارد؛ به‌طوریکه در صحنه‌ای با حالتی هیستریک می‌گوید از این موضوع خسته شده و بچه‌ام گازم می‌گیرد و چرا فارغ نمی‌شود؛ درواقع اعتراضش را اینگونه بیان می‌کند اما عکس‌العملی از طرف شوهرش نمی‌بیند.

این بازیگر ادامه داد: تانیا در طی این داستان دچار جنون می‌شود و این اعتراض را در قالب رابطه او با فرزندی که در شکم دارد می‌بینیم.

آزادی با بیان اینکه نمایش در جامعه‌ای روایت می‌شود که آنقدر درگیر حکومت استالین است که مانع از اجرای کارهای مایرهولد می‌شوند و نمی‌خواستند او در جامعه افکارش را نشان دهد و حرفش را بزند، گفت: این ترس‌ها در زندگی خصوصی مایرهولد هم آمده بود؛ افکار خفقان و زجرآور روی زن مایرهولد تاثیر گذاشته و فرزندش هم منتقل می شود.

او ادامه داد: این بچه وقتی به دنیا می‌آید تحت تاثیر شرایطی که در شکم مادرش رشد کرده افکاری کاملا بزرگ‌منشانه و اعتراضی دارد و او هم شروع به اعتراض و جبهه‌گیری در مقابل پدرش می‌کند. در واقع شرایط اجتماعی آنقدر اثرگذار است که ما می‌بینیم یک زن حامله روی بچه‌ای که می‌خواهد پا به این دنیا بگذارد تاثیر گذاشته و نسل‌های بعدی را هم متاثر می‌کند.

بیتا آزادی، بازیگر نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» درباره تجربه مواجه خود با این متن گفت: آقای اصغر نوری خودشان مترجم این اثر بودند و وقتی این متن را به من پیشنهاد دادند هنوز آن را نخوانده بودم اما با شناختی که از ماتئی ویسنی‌یک داشتم می‌دانستم آثار این نویسنده فرانسوی خوب و قدرتمند است. وقتی هم که آن را خواندم شیفته متن شدم چون فوق‌العاده قوی بود و دوستش داشتم.

آزادی ادامه داد: اما در مواجهه با نقش تانیا اول دچار تردید شدم. نقش جوری بود که بین تفکیک واقعیت هیستریک یا تخیل و کابوس در نوسان بود. دچار تردید شدم که این نقش چه دارد می‌گوید و اولین مواجه‌ام با نقش این سوال بود.

او با بیان اینکه «اوایل با نقش زیاد ارتباط برقرار نکردم ولی با کمک دوستان و آقای نوری این شخصیت را شناختم» گفت: شیوه کارگردانی اصغر نوری این است که ابتدای کار مخالف تحلیل شخصیت نقش و گذشته آن برای بازیگر است و من هم از این فاصله گرفتم. ایشان به من گفت به زندگی‌ای که تانیا دارد نگاه کن و هرچه از آن ذهنیت داری نشان بده.

آزادی با اشاره به غیرعادی بودن حاملگی «تانیا» به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نقش گفت: این نقش شرایطی نرمال ندارد و حاملگی او هم طبیعی نیست و وقتی بچه به دنیا می‌آید هم وضعیت گروتسک است و مواجهه او با فرزندش رئال نیست. من این ویژگی‌ها را در «تانیا» دوست داشتم چون طبیعی نبود.

محمدرضا چرختاب، مهرداد نیکجو، دنیا مقدم‌راد، بیتا آزادی، وحید آجرلو، مصطفی لطیفی‌خواه، میلاد مرادی، یلدا صرافی و شاهو رستمی (به ترتیب ورود به صحنه) بازیگران «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» هستند که با ترجمه، طراحی و کارگردانی اصغر نوری در تالار مولوی اجرا می‌شود.

کد خبر : ۴۴۷۶۰۷