خبرگزاری کار ایران

یک دقیقه سکوت برای کیارستمی در اکران خصوصی وارونگی؛

بهنام بهزادی: مسئولان چشم و گوش‌شان را بسته‌اند تا سینما سفارشی و به‌دردنخور شود

روز گذشته شنبه ۱۷ دی ماه اکران خصوصی فیلم سینمایی وارونگی به کارگردانی بهنام بهزادی در سینما فرهنگ با حضور اهالی هنر برگزار شد.

 به گزارش ایلنا، مراسم اکران خصوصی «وارونگی» با صحبت‌ بهنام بهزادی کارگردان فیلم آغاز شد که ابتدا اجازه خواست از همکارانش در ساخت این فیلم تشکر کند. او گفت: همه آن‌هایی که مثل من سابقه و تجربه اکران نادرست یک فیلم را دارند، می‌دانند چقدر وجود گروه هنر و تجربه باارزش است. فیلم «تن‌ها دوبار زندگی می‌کنیم» که خیلی آن را دوست دارم و حتی یک اکران حداقلی هم نداشت و به مهجور‌ترین شکلی اکران شد.

کارگردان «وارونگی» افزود: حتی امروز که وارونگی اکران عمومی شده، هنروتجربه سهم بزرگی از توجه و حمایت از سینمای مستقل و فرهنگی ایران را برعهده دارد. در روزگاری که همه مسئولان فرهنگی با بی‌مسئولیتی تمام، چشم و گوششان را بسته‌اند تا سینما تبدیل به یک هنر سفارشی به دردنخور یا کالای مصرفی تابع قوانین عرضه و تقاضا بشود، باید قدر آن‌هایی را دانست که مسئولانه دارند از حیات و بقای این جنس از سینما حمایت می‌کنند.

بهنام بهزادی در ادامه از رسانه‌های مکتوب و دیجیتال تشکر کرد که اخبار مربوط به فیلم وارونگی را بازتاب می‌دهند. او همچنین اجازه خواست از مرد بزرگی تشکر کند که در آغاز فیلمسازی او بیشتر از هرکسی نقش مثبتی در به سرانجام رسیدن کار سینمایی‌اش داشت. او گفت: شاید عجیب باشد برای شما که دارم از مردی صحبت می‌کنم که در آخرین مراحل یک فیلم یعنی در لابراتوار با او سروکار داشتم ولی دوست دارم در این‌جا خواهش کنم به احترام این مرد بزرگ، بیژن جباری، دست بزنید.

در ادامه از بازیگران فیلم سحر دولت‌شاهی، رویا جاویدنیا و ستاره حسینی (بازیگران) و میثم مولایی، بابک کریمی طاری، وحید قطبی و آیدا اورنگ (عوامل فیلم) خواسته شد تا روی صحنه بیایند.

رویا جاویدنیا و سحر دولت‌شاهی نیز در صحبت‌هایی کوتاه از حضور علاقمندان در این جلسه تشکر کردند. بهزادی نیز جای علی مصفا و علیرضا آقاخانی دیگر بازیگران فیلم را که در سفر بودند خالی کرد.

 بهنام بهزادی با خواندن متنی این نمایش را به عباس کیارستمی تقدیم کرد. در این متن آمده بود: «کسی که به نسلی از فیلمسازان کشور این باور را داد که می‌توانند فیلم‌هایی برخلاف روند و جریان حاکم و شکل رسمی و غالب سینما بسازند. یاد داد می‌توانیم به شکل نامتعارفی شخصی و ساده به سینما نگاه کنیم. در سینما برای هر فیلم و هرنگاهی مخاطب و خریدار هست. کسی که به ما یاد داد خودمان باشیم و انتظار داشته باشیم جهان این خودباوری را بفهمد. کسی که پای سینمای بومی ایران را به جهان باز کرد، همچنان که فیلم‌هایش در منش و در رفتارش راه‌های نرفته بسیاری را برای همگی ما گشود و ما را برای همیشه وام‌دار خودش کرد. مردی که عصاره هنر و تجربه در سینما و زندگی بود.»

در پایان بهزادی از حاضران خواست یک دقیقه به احترام عباس کیارستمی سکوت کنند.

پرویز شهبازی، شهلا شرکت، هایده صفی‌یاری، بایرام فضلی، الهام پاوه‌نژاد، علی سرابی، مارال بنی‌آدم، الهام کردا، شمس آقاجانی، علی قنبری، مجیدرضا مصطفوی، الهه حصاری، بهاره ریاحی، منصور شهبازی و مریم صادقیان... از دیگر میهمانان این مراسم اکران بودند.

کد خبر : ۴۴۵۹۲۸