خبرگزاری کار ایران

محمد رحمانیان و حمید امجد نشان ویژه استادمحمد را گرفتند؛

نعیمی: آقای روحانی دولت‌تان در حمایت از هنر نمره زیر صفر گرفت/ رحمانیان: تلخیص نمایشنامه اکبر رادی اتفاق بدی بود

حمید امجد برای نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» در بخش نمایشنامه اقتباسی و محمد رحمانیان برای نمایشنامه «اسب‌ها، سال ۵٩ شمسی» در بخش تالیفی جایزه و نشان ویژه دومین دوره برگزاری محمود استادمحمد را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامه دومین دوره جایزه محمود استاد محمد شامگاه شنبه، ١٨ دی با حضور هنرمندانی چون اسماعیل خلج، احترام برومند، اصغر همت، منصور خلج، فرهاد توحیدی، مسعود جعفری جوزانی، علی مرادخانی، احمد مسجدجامعی، سهیل محمدی و... برگزار شد.

برندگان بخش اقتباسی که در این دوره از جایزه تقدیر شدند، به ترتیب حروف الفبا عبارتند از محمدحسین ناصربخت برای نمایشنامه «بازی نامه حکایت مردهٔ بی‌صاحب» و ایمان افشاریان برای نمایشنامه «جنایات و مکافات» که جوایز خود را از دست فرهاد توحیدی و مسعود جعفری جوزانی دریافت کردند.

در بخش تألیف نیز نشان جایزه محمود استادمحمد به محمد رحمانیان رسید و حمیدرضا نعیمی با نمایشنامه «سقراط» و نادر برهانی مرند برای نمایشنامه «تهران، زیر بال فرشته‌ها» تقدیر شدند. برندگان این بخش، جایزه خود را از دست اسماعیل خلج، اصغر همت و محمدامیر یاراحمدی گرفتند.

حمیدرضا نعیمی پس از دریافت جایزه خود گفت: این تقدیر برای من خیلی با ارزش است؛ چند سال پیش داور کانون‌های نمایشی خانه تئا‌تر بودم و جایزه ویژه‌ای برای محمود استادمحمد در نظر گرفتیم، وقتی استادمحمد خیلی سخت و با حال بدش آمد گفت این جایزه را خیلی دوست دارم؛ باید بگویم محمود جان این تقدیر برای من از همه چیز با ارزش‌تر است و آن را کنار عکس تو که تنها عکس موجود در خانه‌ام است قرار می‌دهم.

نعیمی در ادامه با بیان اینکه آخرین جمله‌اش خطاب به رئیس جمهور است، گفت: اخوان ثالث می‌گوید «لیک پشت تپه هم روزی نبود»؛ آقای روحانی متاسفم که دولت شما هم در زمینه حمایت از کتاب، اندیشه، ادب و هنر نمره زیر صفر گرفت.

محمد رحمانیان نیز پس از دریافت نشان ویژه خود از بنیاد محمود استادمحمد تشکر کرد و گفت: استادمحمد حق زیادی بر گردن این کشور و هنرش دارد و باید مواظب آثارش و دانه دانه کلماتش باشیم.

او ادامه داد: اتفاقی که برای یکی از آثار اکبر رادی افتاد یعنی تلخیص نمایشنامه «منجی در صبح نمناک» او توسط بنیاد ایشان، اتفاق خوبی نبود.

رحمانیان با بیان اینکه ما موطفیم آثار نمایشنامه‌نویسان و نویسندگان بزرگ فقید مثل ساعدی، گلشیری، رادی و دیگران را به‌‌ همان شکل که هست نگه داریم، گفت: حتی اگر نمایشنامه‌نویس خودش اثری را بازنویسی کند آن اثر می‌شود نسخه دوم.

او ادامه داد: می‌توانیم کاری را که در همه جهان مرسوم است انجام دهیم؛ نمایشنامه نویسندگان بزرگ را اقتباس کرده، براساس آن نمایشنامه دیگری بنویسیم، یا برای اجرا دراماتورژی کنیم، اما حق نداریم نمایشنامه نویسنده بزرگی مثل اکبر رادی را بعد از مرگش تلخیص کنیم. امیدوارم این اتفاق برای سایر بنیادهای نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان رخ ندهد.

اصغر همت نیز اظهار امیدواری کرد جایزه محمود استادمحمد و بنیاد این هنرمند، جایی برای تقدیر از نمایشنامه‌نویسان جوان نیز باز کند.

همچنین از میکائیل شهرستانی و پرستو گلستانی برای نمایشنامه‌خوانی آثار محمود استادمحمد تقدیر شد.

سارا داروفروش، احسان فلاحت‌پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی ملیکا رضی، غریب‌زاده، مهین فاطمی، سعید دولتی، مرتضی برزگر، سامان ارسطو، بهارک توسلی، کامبیز بنان و مرتضی حقیقت بیان نیز به دلیل خوانش نمایشنامه‌های محمود استادمحمد در دو یادمان، مورد تقدیر قرار گرفتند. و هدایای خود را از دست احمد مسجدجامعی و علی مرادخانی دریافت کردند.

فرهاد توحیدی، اصغر همت، محمدامیر یاراحمدی، مجید قمصری و رویا نونهالی داوران دومین دوره جایزه محمود استادمحمد بودند.

کد خبر : ۴۴۵۷۳۷