خبرگزاری کار ایران

واکنش معاون کتابخانه ملی به اظهارات امیرحسن چهلتن:

کتاب‌ها بدون توجه به گرایش سیاسی نویسنده نگهداری می‌شوند/۳۰ اثر امیرحسن چهل‌تن در مخزن

معاون کتابخانه ملی می‌گوید: اصل وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ و نگهداری میراث مکتوب، بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی یا اندیشه نویسنده. است.

غلامرضا امیرخانی (معاون کتابخانه ملی) در گفت‌وگو با خیرنگار ایلنا؛ در واکنش به گفته‌های امیرحسن چهل‌تن مبنی بر حذف کتاب‌های او و برخی نویسندگان دیگر از مخازن کتابخانه ملی (اینجا) گفت: اظهارات آقای چهل‌تن شاید یکی از عجیب‌ترین مواردی بود که درباره کتابخانه ملی شنیده‌ام. نه تنها آثار ایشان بلکه آثار هیچ نویسنده‌ای را از مخازن کتابخانه ملی پاک نمی‌کنیم. در حال حاضر هم با یک جستجو در وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نزدیک به ۳۰ رکورد از آثار امیرحسن چهل‌تن و چاپ‌های مختلف آن‌ها بازیابی و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: اساسا وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ و نگهداری میراث مکتوب کشور است و بر همین اساس حتی کتاب‌های منتشر شده پیش از انقلاب اسلامی یا آثاری که در خارج از کشور هم منتشر می‌شوند؛ در مخازن این نهاد ثبت و نگهداری شده و می‌شوند.

معاون کتابخانه ملی افزود: اینکه در حال حاضر کتاب‌های امیرحسن چهل‌تن در کدام مخزن، کدام ردیف و کدام قفسه نگهداری می‌شود هم کاملا مشخص است و همین امروز شما یا هر همکار رسانه‌ای دیگری می‌تواند دسترسی به آن‌ها را چک کند. مجدد تاکید دارم که اصل وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ و نگهداری میراث مکتوب است، بدون درنظر گرفتن گرایش سیاسی یا اندیشه نویسنده. کتاب‌های آقای چهل‌تن هم که مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد. اما ممکن است در آن روز خاص بازدید ایشان یک کتاب برای صحافی یا مورد دیگری به سایر بخش‌ها فرستاده شده باشد اما اینکه هیچ‌کدام از کتاب‌هایشان در دسترس نبوده تعجب‌آور است و امکان چنین اتفاقی در کتابخانه وجود ندارد.

کد خبر : ۴۴۳۵۴۸