خبرگزاری کار ایران

جعفر والی درگذشت/برگزاری مراسم تشییع روز دوشنبه از مقابل تالار وحدت

جعفر والی؛ هنرمند سینما و تئاتر صبح امروز درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ جعفر والی که مدت‌ها به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان تهران کلینک بهتری بود؛ صبح امروز (27 آذرماه) در ساعت 9:50 درگذشت.

والی متولد 1312 بود و در زمان مرگ 83 سال داشت و از هنرمندان شناخته شده سینما و تئاتر بود.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز دوشنبه (۲۹ آذرماه) از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

جعفر والی مدتی پیش به دلیل ناراحتی قلبی و آلودگی هوا در بیمارستان بستری بود و در این وضعیت برای مدتی پرداخت هزینه‌های بیمارستانی او با مشکلاتی مواجه شد. همچنین پرداخت حقوق بازنشستگی این هنرمند برای چند ماهی با تعویق روبرو شد.

این هنرمند در جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئا‌تر که به نکوداشت این هنرمند اختصاص داشت؛ در کلیپی با عنوان «مرغ سحر»؛ ضمن مرور کلی بر کارنامه کاری‌اش از بازی در سریال «معمای شاه» به عنوان یکی از پشیمانی‌های دوره کاری‌اش یاد کرد.

او در این باره گفته است: من در طول عمرم یک کار انجام دادم که خیلی پشیمانم؛ سریال «معمای شاه». ما در این دوران زندگی کردیم. والله این‌طور نبود. به خدا این‌طور نبود که این سریال روایت می‌کند.

جعفر والی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. وی بازیگری و کارگردانی تئا‌تر را از سال ۱۳۳۶ شروع کرد. او از سال ۱۳۳۷ به عنوان کارگردان به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به مدت ده سال در کار دوبله فیلم‌های سینمایی فعالیت کرد. او فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم «گاو» آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۶ به تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای زیبا اشتغال داشت.

در کارنامه هنری این بازیگر می‌توان به آثار زیر اشاره کرد: پاداش سکوت (۱۳۸۵)/ تهران روزگار نو (۱۳۷۸)/ جاده عشق (۱۳۷۲)/ راه و بیراه (۱۳۷۰)/ مسافران دره انار (۱۳۷۰)/ باد سرخ (۱۳۶۷)/ بهار در پاییز (۱۳۶۶)/ ناخداخورشید (۱۳۶۵)/ ستاره دنباله دار (۱۳۶۴)/ گمشده (۱۳۶۴)/ مدار بسته (۱۳۶۴)/ گلهای داوودی (۱۳۶۳)/ مردی که زیاد می‌دانست (۱۳۶۳)/ دادشاه (۱۳۶۲)/ ملخ زدگان (۱۳۶۲)/ پاییزان (۱۳۶۰)/ آقای هیروگلیف (۱۳۵۹)/ گفت هرسه نفرشان (۱۳۵۹)/ هجرت (۱۳۵۷)/ سفر سنگ (۱۳۵۶)/ تنگسیر (۱۳۵۲)/ خاک (۱۳۵۲)/ گرگ بیزار (۱۳۵۲)/ گاو (۱۳۴۸).

کد خبر : ۴۳۸۶۳۶