خبرگزاری کار ایران

آریا عظیمی‌نژاد موسیقی سری پنجم «پایتخت» را می‌سازد/ از مدرسه فرار می‌کردم

آریا عظیمی‌نژاد در گفتگو با رضا مهدوی در «چشم شب روشن»، از خاطرات کودکی و ریشه‌های علاقه‌مندی‌اش به موسیقی و تجربه همکاری با زنده یاد ملاقلی‌پور یاد کرد و از ساخت موسیقی سری پنجم «پایتخت» برای رمضان سال آینده و اجرا در افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر خبر داد.

به گزارش ایلنا، این برنامه به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، سه شنبه ۲۳ آذر با حضور رضا مهدوی میزبان آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز بود.

در ابتدای این برنامه عظیمی‌نژاد درباره حضور خود در برنامه کودک «خانه عروسک‌ها» در دهه ۶۰ گفت: نویسندگی و کارگردانی این برنامه را پدرم به عهده داشت و خیلی با حال و هوای دهه ۶۰ همسو بود و بزرگتر‌ها نیز مخاطب آن بودند. سواد خواندن نداشتم اما اصرار می‌کردم که بروم و گفتند اگر بتوانی متنی بخوانی می‌توانی بیایی و برایم تجربه بسیار گرانقدری بود.

عظیمی ادامه داد: موسیقی را از پدرم یاد نگرفتم اما چیزهایی که از او یاد گرفتم خیلی در کارم تأثیر داشت. پیاده و اجرا کردن «خانه عروسک‌ها» نیز برای من الگویی محسوب می‌شد اما از اینکه به چهره دیده شوم برایم خوشایند نبود و حسن آهنگسازی به این است که چهره برای مردم شناخته شده نیست و می‌توانم زندگی راحت تری داشته باشم.

برای موسیقی از مدرسه فرار می‌کردم

این آهنگساز در خصوص چگونگی انتخاب ساز سه تار گفت: در خانواده ما همه از جمله پدربزرگانم دستی به ساز داشتند. ساز را از پدرِ مادرم آقای اخوان یاد گرفتم. ایشان چند روز قبل از فوت به من سه تار یاد داد و به یکباره تمام هم و غم من موسیقی شد و روزانه ۱۱ ساعت موسیقی کار می‌کردم. از مدرسه فرار می‌کردم و می‌آمدم خانه برای تمرین ساز و همه می‌دانستند.

عظیمی‌نژاد در پاسخ به اینکه چطور از ۱۶ سالگی تا به امروز موسیقی را متفکرانه می‌نوازد و به جایگاهی می‌رسد که اصوات عمیق موسیقی‌اش را مردم دوست دارند و زمزمه می‌کنند، ادامه داد: این پند عمیقی بود که از استاد احمد عبادی به من رسید. علی اصغر زند وکیلی نیز یکی دیگر از استادانم بود که من سه تار را از ایشان یاد گرفتم. یک روز به من گفتند ارزش سکوت بیشتر از نت هاست و هر وقت بتوانی ارزش سکوت بین نت‌ها را درک کنی، می‌توانی نام خود را موزیسین بگذاری. استاد عبادی هم در نوازندگی خود به این مسائل توجه کامل داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر از تکنیک، سرعت و چیدمان نت‌ها پشت هم پرهیز می‌کنم و این الگوی نوازندگی و آهنگسازی‌ام شد. قطعه «شکایت هجران» که محمد اصفهانی خواند شاید یکی از نمونه‌های تلفیق سکوت و اصوات باشد. به خصوص در زمینه تصویر باید این تأمل و فرصت را برای کسی که هم شنونده است و هم بیننده ایجاد کنید تا بین حس درونش و تصویر ارتباطی برقرار کند.

موسیقی سری پنجم «پایتخت» را می‌سازم

آهنگساز سریال «پایتخت» درباره اینکه آیا سری پنجم سریال «پایتخت» ساخته می‌شود یا خیر، بیان کرد: دو روز پیش با خانم غفوری تهیه کننده این سریال صحبت کردم و آقای تنابنده برای رمضان آینده نوید ساخت «پایتخت» را داد.

عظیمی‌نژاد درباره کار در حوزه موسیقی تلفیقی مذهبی از قبیل نوای معروف کریم خانی و سریال پایتخت گفت: همیشه دنبال این هستم که نسبت به کارم درک و اشراف پیدا کنم و اکثر اوقات تحقیق کاری را انجام می‌دهم. قدم بعدی متمایز کردن کار از دیگران است که این بخش به خصوصیات وروحیه شخصی هر فرد و بخشی از آن هم به توانایی و عملی که انجام می‌دهید، بستگی دارد.

این آهنگساز ادامه داد: همیشه دارم فضایی که درون خودم می‌شنوم را به شنونده‌ها منتقل کنم و هیچگاه تلاش نکردم ادایی در بیاورم که بگویند فرد متفاوتی است. تمام چیزهایی که می‌شنوید، درون خودم می‌شنوم.

آهنگساز سریال «زیر هشت» در خصوص تأثیر موسیقی‌اش بر مردم و چگونگی ماندگاری آن توضیح داد: درصد تأثیرگذاری موسیقی از بازخوردی که از مردم دریافت می‌کنید، خیلی بیشتر می‌شود. در خصوص کارهایی که در حوزه موسیقی نواحی داشتم، به اندازه‌ای بازخورد خوب از سمت مردم دریافت کردم که متوجه صحیح بودن آن شدم. تلاشم این است که هرکار را کامل‌تر از قبل انجام دهم.

موسیقی نواحی از دل زندگی مردم بیرون می‌آید

عظیمی‌نژاد افزود: در کارهای موسیقی فیلم آهنگسازان جوان فرم تلفیق موسیقی نواحی را پیگیری می‌کنند و این خیلی برایم باعث افتخار است. موسیقی نواحی خلاف موسیقی ردیفی و سنتی که چیدمان دارد، از دل زندگی مردم بیرون می‌آید و می‌تواند همه جا ما را به ریشه‌های خودمان برگرداند و هیچ محدودیتی ندارد.

مرحوم ملاقلی‌پور جانانه و بااعتقاد کار می‌کرد

آهنگساز فیلم «می‌م مثل مادر» درباره کار با رسول ملاقلی‌پور گفت: او به طور کامل خودش بود و کار کردن با مرحوم ملاقلی‌پور اوایل برایم به دلیل نشناختنش کم بود اما بعد‌ها خیلی علاقمند به همکاری شدم. او خیلی جانانه و با اعتقاد کار می‌کرد و می‌خواست چیزی را در مقام مادر به یادگار بگذارد.

افتتاحیه موسیقی فجر را به ما اختصاص دادند

عظیمی‌نژاد درباره دغدغه آینده خود تشریح کرد: دغدغه‌ام موسیقی نواحی است و به تازگی در گروهی چهار نفره متشکل از خودم، نیما رمضان، آرش سعیدی و بردیا امیری می‌خواهیم بر اساس موسیقی نواحی ترکیبی از بداهه، فضاهای همراه با تعلیق و سوسپانس را به گوش شنوندگان برسانیم. امشب شنیدم که افتتاحیه موسیقی فجر را به ما اختصاص دادند.

وی درخصوص اینکه چه شهرهایی شرکت دارند، گفت: مازندران، بندرعباس، کردستان، خراسان و لرستان شرکت دارند و بعد از جشنواره موسیقی فجر هم اجرایی در جشنواره آلمان داریم و دوست دارم هر چه قدر در توان دارم بتوانم این موسیقی (گنج پنهان زیرخاک) را به جهان معرفی کنم.

 «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

کد خبر : ۴۳۷۸۸۹