خبرگزاری کار ایران

روایت بقایی ماکان از روح ایرانی حافظ

کتاب حافظ، روح ایرانی به قلم محمد بقایی ماکان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب "حافظ، روح ایرانی" به قلم محمد بقایی ماکان که در آن مضامین و اندیشه‌های این شاعر پر‌آوازه در زمینه‌ مفاهیم وابسته به فرهنگ و تاریخ ایران مورد بحث قرار می‌گیرد؛ از سوی نشر رسانش نوین به بازار کتاب عرضه شد.  

بقایی‌ماکان در انتخاب نام حافظ روح ایرانی در مقدمه کتاب می‌نویسد: نقش حافظ در زندگی ایرانیان تا حدی است که با حذف او کمبودی چشمگیر به لحاظ عاطفی و روحی در آنان پدید می‌آید و عامل مهمی در وحدت و انسجام ملی از دست خواهد رفت. بسیاری از ابیاتش به صورت ضرب المثل درآمده؛ این بدان معناست که ذهن جامعه مجذوب شعر اوست و شعرش با روح جمعی همخوانی دارد. کمتر خانواده‌ای در ایران یا کشورهای فارسی‌زبان وجود دارد که با هر مرام و مسلکی دیوان حافظ در آن نباشد. کمتر کسی است که بیتی از او در خاطر نداشته باشد یا اوقاتی را با شعرش به سر نبرده باشد. شگفت اینجاست که تقریباً تمامی غزل‌هایش با روحیه ایرانیان سازگار است چنانکه گویی حرف دلِ آنهاست.

نکته جالبی که در این کتاب می‌توان به آن اشاره کرد؛ گفتگوهایی‌ است که نویسنده در طول فعالیت‌های فرهنگی خود با نامدارترین نویسندگان و شاعران معاصر ازجمله سیمین بهبهانی، عبدالحسین زرین‌کوب، احسان نراقی، محمدحسین شهریار، پرویز خانلری و... درباره حافظ داشته که بخش پایانی کتاب را تشکیل می‌دهد.

کتاب حافظ روح ایرانی با طراحی روی جلد اسرافیل شیرچی، این هفته در 170 صفحه به بهای10 هزار تومان از سوی نشر رسانش نوین به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر : ۴۳۶۴۶۲